Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: NH/grondwerk wat voor ons??

*nieuw*
    Aangemeld
    Mar 2005

NH/grondwerk wat voor ons??

Van de week heeft Steffi van der laarse m'n paard nagekeken. Tieme is echt een schat van een beest, zal niemand kwaad doen, maar is in sommige dingen zo traaaag. vooral bij dingen die hij echt niet leuk vindt zoals in de bak rijden of longeren is hij amper vooruit te branden. als je hem bijv. aan een touw meeneemt, loopt hij alsof hij elk moment bij de slager afgeleverd kan worden. tijdens het rijden is hij ook traag. vooral in de bak. (hier heeft hij ook slechte ervaringen mee). ook heeft hij tijdens rijden en longeren geen vast tempo. je moet hem continu met een zweepje vooruit tikken waardoor ik het werken voor hem alleen nog maar onaantrekkelijker maakt. Vrijheidsdressuur vindt hij overigens wel helemaal het einde.

Nu raadde Steffi me aan om iets van NH of zo te doen. Door dit met hem te gaan doen, zouden we respect voor elkaar krijgen en zou hij op een gegeven moment het weer leuk moeten gaan vinden om voor mij te werken. Wat denken jullie, zou dit wat voor ons zijn??? Ik heb wel eens wat over NH gehoord, maar me er nog niet echt in verdiept.

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: NH/grondwerk wat voor ons??

Wat denken jullie, zou dit wat voor ons zijn???
    Als je echt een goede relatie met je paard wil opbouwen, zou ik er geen seconde aan twijfelen om aan NH te gaan doen. Niet dat alles vlekkeloos zal (blijven) verlopen, maar de relatie tussen jullie beiden zal ongetwijfeld erop vooruitgaan. En met dit laatste bedoel ik ook zijn engagement naar jou en het rijden toe. Veel succes!!
    Docendo discimus

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Zeker een heel goed idee!! Echt hoor, jullie band word alleen maar beter (na eventuele probleempjes die je tegen kan komen en op moet lossen).
    Ikzelf heb allerlei NH methodes gedaan, allemaal heel leerzaam en leuk! Maar uiteindelijk ben ik bij Parelli uitgekomen, en ik wilde dat dat eerder gebeurd was! Niet alleen omdat het een goed programma is, maar ook omdat Parelli bij het begin begint en ik dus helemaal opnieuw moest beginnen na 3 jaar NH-ervaring.
    Het is het allemaal waard, ik merk nu na 3 weken Parelli al veel verschil en dat terwijl Fenna toch vanaf het begin af aan met NH is opgevoed en beleerd!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja ja zeker doen, ik had ook zo'n paard wat niet vooruit de branden was met spoor en zweep. Hing als een betonblok op bit en teugels, ik was kapot als ik van zijn rug af kwam.

Nu rij ik hem op touwhalster, en stap, draf, galop komen uit een fase 1 of 2, zonder spoor of zweep. Hij loopt aktiever en ruimer dan ik hem ooit heb zien lopen. En hij draagt zichzelf, i.p.v. ik hem.

Achter mij aan lopen is nog steeds sloom, maar heel anders als voorheen, het is een stuk rust, zo van prima waar we heen gaan, maak me toch niet druk.
    Ik leer hem beter begrijpen en hij mij, en dat is toch waar het om draait

Ik heb een totaal ander paard gekregen, natuurlijk gaat niet altijd alles vlekkeloos, dan had ik wel binnen een maand mijn Level 1 gehaald, maar de positieve veranderingen zijn zoveel dat ik hier met een groot enthousiastme DOEN roep.
    www.crystal-carving.com

Steffi heeft zeker aandelen, ze raadde mij ook aal om parelli te gaan doen, omeen andere reden overigens, omdat mijn paard er weinig respect voor haar had en strontvervelend was.....

Nu was ik net m.b.v. Fellor begonnen met Parelli, maar level 1 halen zal er nooit van komen...

Door de behandeling van Steffi is mijn paard overigens veel ruimer en vlotter geworden, ik vind het doodeng, durf niet meer te rijden, want het is een zwaar trekpaard dat zich nu gedraagt als een Arabier, maar goed, hij is toch niet meer geschikt als rijpaard......

is t iets ernstigs? Blij dat je toch nog iets kan doen....nog heel veel grondwerk te gaan!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ahh, wat is er dan met hem aan de hand met Morrie, dat je niet meer kan rijden? (staat vast al op bokt...) wel jammer zeg, maar met grondwerken kun je gelukkig ook nog heel veel plezier beleven aan je paard.
    Wie had dat gedacht, morrie die een arabier nadoet. Lijkt me wel link: een arabier met zoveel kracht. Ben stiekum wel blij dat op mijn arabier maar een dun nekje en een gevoelig hoofdje zit
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Morrie heeft te korte en kromme beentjes en is niet echt rijtypsich gebouwd.......

ik mag rechte lijnen stappen en draven, ben sinds gisteren met een touwhalster + leadrope aan het rijden, maar mijn touwhalster zit echt heel raar in elkaar.... moet es een andere hebben.... ik moet echt met de carrotstick gaan rijden, nu rijd ik met een lange zweep, maar die is echt te slap om Morrie op het rechte pad te houden.......

Ik kwam een boertje tegen, die hoield me aan, dus ik doe de teugels omhoog en zeg HOOO Morrie blijft staan, in rust, boertje begint: zeg vrouwtje, je mot toch es met iemand gaan praten die verstand heeft van peerden, want er mot een bit in z'n mond en hij mot ijzers onder z'n voeten, zo komt het niet goed met jullie, jullie gaan echt verongelukken zo .........

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ahhh, arme morrie. Eerst een groot hoofd en nu ook nog kromme beentjes

Wat is dr mis met het touwhalster? Misschien kan ik hem nog repareren

*nieuw*
    Aangemeld
    Mar 2005

Ik ben al overtuigd. Ik krijg morgen van een stalgenoot het level 1 pakket en dan kunnen we rustig aan beginnen. Wat heb je trouwens bij level 1 allemaal nodig qua halster enzo??

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Voor Level 1 heb je een basis-set nodig van touwhalster, leadrope, stick en string. (alles bij elkaar 67,50 in mijn shopje )

Bladwijzers

Forum Rechten