Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Bobbel op kaak

  1. #1
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Bobbel op kaak

    Borus heeft sinds twee dagen geleden een hele harde bobbel op zn kaak waar zn kiezen zitten. Het valt niet erg op en ik durf niet met zekerheid te zeggen dat hij het daarvoor nog niet had. Het zit op zn onderkaak en het voelt net alsof het bot is, zo hard. Ik kan erin knijpen wat ik wil maar het is niet gevoelig. Eten lukt hem ook nog prima
    Ik heb geprobeerd om te kijken in zn mond maar het is te ver weg en ik kan het niet zien.

    Weten jullie wat dit zou kunnen zijn? Kan het komen door het wisselen (hij is 4)? Ik vind het zo vreemd dat het niet gevoelig is maar jah, fjorden kunnen vreselijk hard zijn.

    Ik zal mn instructrice dinsdag vragen of ze even wil kijken, maar dan zal ik er toch even mee naar de dierenarts moeten denk ik.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Bobbel op kaak

    Zit het echt ter hoogte van zijn kiezen? Dan kan het een dop (oude kies) zijn die wordt weggedrukt door een nieuwe kies. Het zit ook maar aan 1 kant? Als het een oude kies is, kan de DA hem er snel even afhalen, kan Borus nóg beter eten
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Bobbel op kaak

    Hahaha, misschien zou je de bobbel dan juist moeten laten zitten
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Spanbroek
    Berichten
    178

    Re: Bobbel op kaak

    Een shet bij ons op stal had dit ook. De eigenaren hebben pas na 1,5 jaar een tandarts laten kijken (toen de pony erg mager werd ook al werd ze bij gevoerd (at wel goed). Ze bleek toch echt aan een behandeling toe te zijn want daarna was de bult weg en begon ze weer wat dikker te worden (dat die nooit verstoppingskoliek heeft gehad!).
    Ik weet niet wat er nou precies aan de hand was omdat ik er niet bij ben geweest.

  5. #5
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Bobbel op kaak

    Dan wandelen we 1 dezer dagen even met hem langs de dierenarts. Of zal ik even wachten tot hij ook gewicht begint te verliezen?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  6. #6
    Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Noordhorn, GR
    Berichten
    92

    Re: Bobbel op kaak

    Ik ken best veel pony's met van die bobbels op hun kaken. Maar dat zijn vooral manege pony's weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Als Borus er geen last van heet zou ik me niet teveel zorgen maken. Maarja, je kan voor de zekerheid altijd even langs de DA.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Spanbroek
    Berichten
    178

    Re: Bobbel op kaak

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Santje
    Ik ken best veel pony's met van die bobbels op hun kaken. Maar dat zijn vooral manege pony's weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Als Borus er geen last van heet zou ik me niet teveel zorgen maken. Maarja, je kan voor de zekerheid altijd even langs de DA.
    Veel maneges wachten ook tot het allemaall echt niet goed meer gaat. Dat het manege paarden zijn kan er dus mee te maken hebben. Niet zo zeer dat het slechte paarden zijn dus. Maar gewoon omdat de manege het vaak langer aan kijkt. Als het geen echte problemen opleverd, waarom kosten maken dan?

  8. #8
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Bobbel op kaak

    Onze shet had er 2. We hebben er een va naar laten kijken, die vond het pas ndig dat er iets aan gedaan zou worden als ze groter zouden worden. Ze waren toen al behoorlijk.
    Nu zijn ze eigenlijk praktisch weg, uit zichzelf.

  9. #9
    Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    veendam
    Berichten
    448

    Re: Bobbel op kaak

    laatst was de paardentandarts bij ons. hij vertelde dat zo'n bobbel een blijvende kies is die, doordat de dop erboven er niet afkan, doorgroeit naar onderen. dat de dop er niet af gaat, kan komen omdat hij klem zit tussen twee andere kiezen. ik zou er echt even een paardentandarts of een dierenarts naar laten kijken.
    mijn paard heeft een mening.

  10. #10
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Bobbel op kaak

    Hopelijk is het niet erg dat hij er nog een weekje mee rond moet lopen want ik heb het zo druk met verhuizen en dan gaan we ook nog eens drie dagen naar drenthe voor de playday. Het is wel heel waarschijnlijk dat het idd een ouwde kies is, want hij is druk met wisselen (lang leve bitloos) Maar het klinkt wel pijnlijk. Auch.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  11. #11
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Bobbel op kaak

    Hmm hij is die bobbel ook weer kwijt. Misschien zn kop gestoten, en de kies er eigenhandig afgeslagen?? Scheelt me in ieder geval een dierenarts. Braaaaf pony
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •