Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 71

Topic: The Horsewhisperer and the Dogwhisperer

The Horsewhisperer and the Dogwhisperer

Morgenavond, 31 dec. wordt de uitzending waarin Pat Parelli en Cesar Millan samenwerken uitgezonden op Nat.Geographic om 22.00 uur.
    Mischien ben je dan druk met andere dingen. De herhalingen zijn op 1 jan. om 17.00 uur en op 2 jan. om 20.00 uur.
    Een gelukkig paard heeft een gelukkige eigenaar.

RIJHAL AALTEN,de locatie voor paarden-en hondencursussen.

www.rijhal-aalten.nl

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:The Horsewhisperer and the Dogwhisperer

Dank je!
    Ik weet nog niet wat ik morgenavond ga doen maar dit lijkt me eigelijk wel een goede invulling van een oersaaie oudjaarsavond!

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Dank, ik ga m'n recorder instellen
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Dank je! Was al benieuwd wanneer die zou komen. Vanavond gaat niet lukken, dus ga morgen kijken!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dank je!
    Ik weet nog niet wat ik morgenavond ga doen maar dit lijkt me eigelijk wel een goede invulling van een oersaaie oudjaarsavond!
    saaaaaiiiii ???? nee toch? Gelukkig nooit last van. Altijd gezellig druk bij ons in de straat. Vuurkorfjes, biertje, wijntje, veel kinderen, hapje eten enz..enz.. dit jaar komt er zelfs een afdakje in de vorm van een stuk zeil. Vanwege de voorspellingen.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Die aflevering stond toch ook ergens op internet?

Mijn recorder staat klaar, dit wil ik niet missen! Twee van mijn favoriete mannen in 1 programma
    (Jammer dat Mel Gibson niet mee mocht doen)

Oh leuk, dat wil ik wel zien vanavond!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Heb de aflevering gezien. Ben geen fan van meneer Milan al heeft hij ook absoluut goede dingen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik heb 'm ook gezien en vond het wel leuk, alhoewel het voor mij nog lang niet diepgaand genoeg is. Maar ja, het is dan ook geen trainingsDVD hè...

Waarom ben je geen fan van Millan Heidi?

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ja daar ben ik ook benieuwd naar!
    Het lijkt altijd zo logisch wat hij doet.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Zojuist de herhaling gezien. Blijft genieten. Ik vind beide
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Hij gebruikt een aantal achterhaalde trainingsmethoden waaronder prikbanden (halsbanden met pennen die de beet van een andere hond moeten nabootsen), op de rug dwingen van agressieve honden, slipkettingen etc. Een heleboel van zijn handelingen zijn best tricky die heel goed kunnen als je inderdaad hulp van een deskundige erbij hebt maar het punt is dat heel veel mensen denken "ow dat kan ik ook!". Helaas zie ik dat dus ook terug bij de mensen die bij mij les hebben met hun hond of waar ik ben voor gedragstherapie. Een paar weken geleden gaf iemand zijn hond een schop want hij keek ergens naar wat hij niet wilde. Gezien bij Milan was het commentaar. Hond moest maar opletten. Uiteraard moet een hond opletten maar daar zijn legio andere manieren voor dan een schop te geven (zo'n schop naar achteren wat je hem tegenwoordig heel regelmatig ziet doen). Ceasar doet het niet hard maar de mensen die er thuis mee aan de gang gaan wel. Heb dus ook gezegd dat ik dat niet meer wil zien. In een roedel wolven gaat de alpha ook echt niet eerst een knauw geven om ze op die manier te laten opletten. Als jij goed leiderschap hanteert, let je hond automatisch al veel beter op je.

Dan een grote Boerboel die b.v. dominant is, wil je echt niet op zijn rug dwingen. Je moet het nl. net zo lang kunnen volhouden tot de hond zich écht opgeeft. Mensen die dat thuis proberen (en daarvan heb ik er intussen al een aantal gezien helaas) komen in een gevaarlijke situatie terecht als ze te vroeg los laten want dan komt de hond toch echt in verzet en zal jouw agressie (want zo wordt dat door de hond gezien) met agressie beantwoorden. Er zijn diverse manieren om de hond te vertellen dat jij de baas bent b.v. door alle normale rangorde regels in acht te nemen. Je kunt van een hond niet verwachten dat hij de veranderlijke inconsequente aard van de mens kan volgen. Ene moment mag de hond op bed (=de beste slaapplaats is voor de ranghoogste) maar als ze gaan wandelen mag hij ineens niet meer de route bepalen door te trekken. Dat is niet duidelijk voor een hond. Een therapie bij een dominante hond bestaat uit diverse stukjes en dat op de rug dwingen valt daar niet onder. Eerst alle rangorderegels juist hanteren: baas als eerste door nauwe doorgangen, als eerste naar buiten, bepaald de route, neemt alle initiatieven, eet als eerste, hond mag niet op de bank, niet in bed, krijgt geen lekkers meer zonder daarvoor iets te hebben gedaan, trekt de hond naar voor? Dan loopt de baas exact de andere kant op en beloond als de hond weer naast hem loopt. Door het juiste gedrag te belonen wordt het voor de hond duidelijk wat je van hem verwacht. Maar een hond wel op de bank laten bij dominant gedrag (b.v. naar een andere huisgenoot) zorgt voor dubbele signalen. Je zet hem nl. wel op een hoge rangordeplek in de roedel. Een hond die niet dominant van aard is mag van mij overigens rustig op de bank of in bed (al ligt geen enkele hond van mij op de bank of in bed) maar hond die dat wel is hoort daar niet. Bij die dubbele signalen is de kans groter dat hij zijn plek terug zal willen bevechten.

Ook vind ik dat hij veel te weinig aandacht besteed aan lichaamstaal van de hond. Een aantal honden werden b.v. dominant genoemd waarbij ik absoluut angst en onzekerheid zag ipv dominantie. Angst en onzekerheid hebben een hele andere aanpak nodig dan agressieve dominantie.

Op een gegeven moment was er ook de uitzending van de hond die ingezet was geweest in afghanistan als explosievenhond. Die hond was bang geworden voor harde geluiden, vuurwerk, knallen etc. Op een gegeven moment zit hij op de veranda met de hond en een vuurwerk CD. Terwijl die hond nog allemaal stresssignalen vertoonde (houding naar achteren, tongelen, hijgen, wegkijken, rug toedraaien) zei hij dat er al niets meer aan de hand was terwijl die hond het uitschreeuwde dat hij dacht dat hij dood ging. Hij vertoonde op dat moment wederom het aangeleerde gedrag van "zit bij explosieven". De caravan waarin hij de dingen heeft nagebootst was heel mooi maar in het hele verhaal miste ik wel het aspect "geur van kruit".

Nou ja, dit is in een notedop waarom ik niet heel blij ben met die uitzendingen op t.v. Mensen gaan het thuis doen want Milan kan het ook dus hun ook. En ja, er zijn goede dingen bij hoor, zeer zeker en als mensen op z'n minst het leiderschaps gedeelte overnemen dan ben ik blij maar daar kijken ze nou juist vaak overheen...

Overigens, ik ben niet van het negeren van slecht gedrag (althans niet in alle gevallen) en ja ook ik laat een hond indien nodig op zijn rug liggen maar dat is afhankelijk van de situatie en de hond en ook de baas. Vertel de mensen in mijn lessen ook dat dit niet bij iedere hond werkt en ik vertel exact wat ik doe, laat zien hoe lang je moet wachten etc. Vertel ze ook dat ze niet binnen no-time verandering moeten verwachten zeker niet als het gedrag al een lange tijd in stand is gehouden. Gedrag dat al langer bestaat heeft wat langer nodig om omgevormd te worden (ook langer dan een dagje bij Milan ) Correctieloos opvoeden kan ook niet in mijn ogen alleen is het per hond heel verschillend welke correctie je toepast.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Dat is volgens mij ook het probleem bij die uitzendingen. Voor de "show" is alleen het confrontatie moment interessant.
    Je ziet wel heel vaak dat die mensen een van zijn honden krijgen zodat ze kunnen oefenen, dat die mensen enorm lang begeleiding krijgen, dat die mensen uiteindelijk leren hoe ze hun eigen gedrag moeten aanpassen, maar voor de gemiddelde mensen blijft dat niet hangen, die zien alleen Cesar die de confrontatie aangaat.

Ik zag laatst een aflevering waarbij een aggresieve hond ook op de zij werd gehouden, maar daar legde hij het niet uit als dominantie, maar dat het dier zo emotioneel werd dat hij niet meer kon nadenken. Hij werd dus vastgehouden in een positie zodat hij uiteindelijk ontspande. Het viel me toen op hoe begripvol en zacht Cesar dat deed, passive persistant in the proper position, net zo lang tot de hond ontspande en weer begon te ademen. Het deed me toen heel erg aan parelli denken. Ik heb nog niet veel afleveringen gezien, maar daar was ik wel erg van onder de indruk
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Zelf zie ik ook goede dingen bij ceasar!

het gaat er niet altijd om wat je doet, maar de manier waarop je het doet.

mensen moeten leren dat dieren niet denken zoals mensen, en je kunt een dier opvoeden, maar t wordt nooit een robot!
    Als mensen zich meer gaan verdiepen in het karakter insinct natuur van het dier, dmv van zo'n aflevering ben ik al blij!

tuurlijk zitten er mensen bij die het anders opvatten, maar dat is bij parelli, voest, hempfling ed net zo.

dat mensen het verkeerd interpreteren, betekend niet dat het voorbeeld slecht is.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten