Mij verplaatsen in wat prettig is voor mijn paard probeer ik voortdurend. Maar het feit is, dat ik heel vaak domweg niet weet, niet kán weten ook, wat mijn paard nu écht wel of niet prettig vindt. Want vindt hij het nou prettig als ik op hem ga zitten en anderhalf uur door het bos ga rijden? Waar overigens ook niks natuurlijks aan is? Tja hij loopt braaf zijn rondje met mij en hij lijkt daarbij wel vrolijk, maar hij wil ook weer graag naar huis. Dus vindt hij dat nou echt leuk dan? En hoe weten jullie dat jullie paarden het echt allemaal zo fijn vinden wat jullie met ze doen?
Dat een bit niet natuurlijk is, is echt een flauwekul argument. Dat bedoel ik nou, kom dan eens met concrete aanwijzingen of bewijzen waarom het dan zo schadelijk zou zijn om met een bit te rijden... Paarden domesticeren en berijden is sowieso niet natuurlijk maar dat hoeft naar mijn idee ook niet per se schadelijk te zijn voor het paard, het hangt er maar vanaf hoe je het doet. En jullie hebben toch ook een paard om op te rijden? Dat is dan ook niet natuurlijk, zou je ook maar beter niet kunnen doen.
En of een paard ervoor zou kiezen om géén bit te dragen, weet ik ook nog zo net niet. Er zijn zat paarden die het bit vanzelf in hun mond nemen, als je het onder hun neus houdt... Veel paarden hebben graag iets in hun mond (kauwen bv. ook telkens op het touw). En veel paarden vinden het ook lekker om aan roest te likken, vandaar dat ik een bitje heb van sweet iron.
Er valt ook nog heel wat te onderzoeken m.b.t. het gebruik van zadels, of het dragen van een ruiter door een paard, dus dan zouden we ook maar niet meer moeten rijden, want wie weet hoeveel schade er bij ons paard door ontstaat, wat we pas zouden zien als we hem na zijn dood zouden ontleden....
Oké, ik heb dus nog steeds geen echte argumenten tegen een bit gehoord, alleen maar gevoelsmatige argumenten (je wilt zelf toch ook geen beugel in je mond, het is niet natuurlijk)....
Bladwijzers