Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 43

Topic: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

  1. #16

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Als je zelf die info wilt hebben kan je het tijdschrift nabestellen, dat stond in een van de berichtjes. Dat scheelt vast een hoop gedoe voor diegenen die het artikel wel thuis hebben
    Tja, dat stond er al inderdaad...
    Maar het gaat om een artikel uit een blad van vorig jaar?
    Dan zal ik toch meer info moeten hebben over welk nummer enz.
    Ik zie op de site geen inhoud van oude nummers maar heb nog niet de gehele site kunnen bekijken
    Het gaat me daarbij alleen om dit artikeltje.
    Het zou mooi zijn als het toch ingescant en hier afgedrukt zou worden...dan kunnen meerdere dat lezen.
    Ik denk dat er wel meerdere zijn die dit zouden willen lezen.
    Gr, Nick

  2. #17

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Ja, ik zou het ook graag lezen....

  3. #18
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nick Altena
    Wat dit met een bit te maken heeft?
    Eigenlijk best wel veel toch?
    Ik denk dat je krachten van mensen die iets stuk kouwen ook redelijk oplopen, maar zou het niet graag in mn mondhoeken ontvangen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  4. #19

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Als je zelf die info wilt hebben kan je het tijdschrift nabestellen, dat stond in een van de berichtjes. Dat scheelt vast een hoop gedoe voor diegenen die het artikel wel thuis hebben

    Mmm...al zoekend naar info over dit onderwerp kwam ik toch een gemakkelijke manier tegen...
    Het blijkt nml. dat er toch wel een ]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a[/url]

    Heel klein staat daar geschreven dat deze Anya een link kon geven...?
    Ik zou Anya dan ook willen vragen nog eens in haar archief te willen duiken omdat het bericht toch echt een jaar oud is..

    Gr, Nick

  5. #20
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Voor mensen die na willen bestellen : Cavallo mei 2004.
    Tipje voor Nick: eerst lezen, dan posten

    en heel kort mijn mening over bitten: afgelopen weekend heb ik mogen zien en 'voelen' hoe ontzettend licht een bit gebruikt kan worden en welke waarde dit aan het rijden kan toevoegen. Voor 99% van de mensen zou ik nog steeds het bit geheel afraden, maar dat kleine percentage dat er werkelijk goed mee omgaat, daarbij zie ik echt geen probleem.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #21

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Voor mensen die na willen bestellen : Cavallo mei 2004.
    Tipje voor Nick: eerst lezen, dan posten

    en heel kort mijn mening over bitten: afgelopen weekend heb ik mogen zien en 'voelen' hoe ontzettend licht een bit gebruikt kan worden en welke waarde dit aan het rijden kan toevoegen. Voor 99% van de mensen zou ik nog steeds het bit geheel afraden, maar dat kleine percentage dat er werkelijk goed mee omgaat, daarbij zie ik echt geen probleem.
    Tja Callippo, ik had gelezen...schreef ook niet voor niks dat het een artikel van vorig jaar was, owkee...het mei had ik gemist.
    Een technies foutje van me doordat ik vaak in 4 schermen tegelijk zit te lezen. DOM...sorry...

    Maar goed er zijn meer problemen waarom ik dit vraag...
    Ik heb geen abon. op dit blad....als partikulier zonder enige ervaring met het betalen van artikelen uit duitsland is een uit te puzzelen probleem dat geef ik toe...maar voor een blad waarvan ik niet eens weet of het wel aanwezig is en ook niet weet wat het kost ? voor iemand die wel duits kan lezen en praten maar niet schijven?
    Kijk daar zijn dan toch nog wat meer problemen die om het hoekkie komen kijken , zie je ?
    Ik vraag het natuurlijk niet voor niks...als het zo gemakkelijk was voor mij dit te bestellen had ik het nu inmiddels allang in huis gehad.
    Als ik dan ook nog lees in een oud bericht dat je een ]http://www.bitlessbridle.com/index.phtml[/url] voor de liefhebbers.

    Gr, Nick

  7. #22
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Bij ITP staat een topic van mij waarin Sjo een bit in heeft en nagelijk loopt. Maar hij kauwt dus helemaal niet op het bit. Ik kan nog wel begrijpen dat de hoofdhouding ademen moeilijker maakt (hoewel ik daar overigens tijdens het rijden niks van merk maar dat daar gelaten), maar dat heeft verder weinig met een bit te maken. nagelijkheid kan natuurlijk net zo goed aan een halster. Maar wat ik me dus afvraag....ook als het paard niet kauwt op het bit en dus geen schuim aanmaakt...slikt ie dan ook?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Nick, ik ben het op een aantal punten niet met je eens. Je schrijft dat een paardenmond er niet op is gebouwd om te eten en rennen tegelijk, dat hij dat niet eens kan. Nou vraag maar aan Atli of hij kan rennen en eten tegelijk, dat kan hij prima! Als ik hem z'n gang laat gaan, snaait hij onderweg regelmatig een hap gras of boom mee en als we stappen of draven, kan hij die ook prima opeten (in stap al he-le-maal geen probleem). In galop krijgt hij nooit wat te pakken, dus of hij in galop makkelijk kan eten, weet ik niet.

    Je schrijft dat een paard niet kan slikken met een bit in, nou dat is echt de grootste onzin hoor! Heb je je paard wel eens met een bit in laten grazen? Ik wel, en hij eet dan niet zichbaar moeilijker dan zonder bit. Uiteraard denk ik wel dat hij comfortabeler kan grazen zónder bit, maar hij kan zeker wel gewoon kauwen en slikken!

    En nog iets dat jij niet noemt, maar dat ik wel ergens anders in een anti-bit artikel gelezen heb: met een bit zou de paardenmond nooit helemaal gesloten zijn en zo zou er lucht in de mondholte komen, wat niet de bedoeling is. Nou Atli loopt heel vaak met zijn mond gedeeltelijk open (laat zijn onderlip lekker ontspannen hangen), dit doet hij zowel op halster als met bit, dus zo'n probleem lijkt het me niet dat zijn mond niet helemaal gesloten is. Bovendien kan hij zijn mond ook met bit prima wél helemaal sluiten, wat hij dan ook doet als hij geconcentreerd bezig is.

    En wat betreft de pijn die een bit kan veroorzaken: een goede ruiterhand is enorm belangrijk, dat is een reden waarom ik vind dat je pas met bit mag gaan rijden als je echt een onafhankelijke zit hebt, tot dan zou je beter op een halster kunnen rijden.
    Als je geen neusriem gebruikt, dan zal je paard het je wel laten weten als je hem pijn doet met het bit; hij kan dan immers zijn mond opensperren, of op het bit gaan hangen/er tegen in gaan, en als je een goede verstaander bent, weet je dan dat je te ver bent gegaan. Weer een reden dus waarom een bit alleen in ervaren handen thuishoort.

    Volgens mij zijn de meeste anti-bit artikelen geschreven door mensen die nog niet zo ver zijn dat ze ooit op een goede (= zachte) manier met een bit hebben gereden op een goed afgericht paard. Oftewel: ze weten niet waar ze het over hebben...

    Maaike, volgens mij slikt een paard niet als hij niet kauwt en dus geen speeksel aanmaakt. Er valt dan immers niks te slikken. Volgens mij komt dat schuimen ook juist doordat een paard niet slikt omdat hij geconcentreerd bezig is. Ik heb Atli ook regelmatig zien schuimen met actief grondwerk, waarbij hij dus een halster draagt. Maar als hij geconcentreerd bezig is, of hard aan het rondrennen is, dan vergeet hij kennelijk te slikken (bij hard rennen is het denk ik ook lastig om te slikken), en dan gaat hij schuimen. Dus of schuimen op het bit nou altijd een teken is van acceptatie van het bit, dat vraag ik me af...

  9. #24

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Waarom méér als het met minder kan?

    Wat is nou de overweging om een bit in te doen? De meest gehoorde argumenten:
    hij reageert verfijnder mèt bit, en hij is beter te stoppen met bit.
    Als je de ideale paard-ruiter combinatie bent, kun je deze argumenten dus al van de tafel vegen. Nageeflijkheid en tot in finesse reageren kun je ook verkrijgen zonder bit en remmen ook. Als je hier dus niet toe in staat bent, moet je dit dus niet doen en lekker een bit ingooien.
    Maar voor jezelf èn vooral voor je paard met excuses aankomen, waarom je het doet, vind ik dan wat minder.

    Het paard is eeuwenlang geevolueerd, en het bit is vele jaren jonger. Het is en blijft een obstakel in de paardenmond en het paard is beter af zònder. Slikken mèt obstakel in de mond is lastiger dan zonder, hoe je het ook wend of draait.

  10. #25
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Waarom méér als het met minder kan?

    Wat is nou de overweging om een bit in te doen? De meest gehoorde argumenten:
    hij reageert verfijnder mèt bit, en hij is beter te stoppen met bit.
    Als je de ideale paard-ruiter combinatie bent, kun je deze argumenten dus al van de tafel vegen. Nageeflijkheid en tot in finesse reageren kun je ook verkrijgen zonder bit en remmen ook. Als je hier dus niet toe in staat bent, moet je dit dus niet doen en lekker een bit ingooien.
    Maar voor jezelf èn vooral voor je paard met excuses aankomen, waarom je het doet, vind ik dan wat minder.

    Het paard is eeuwenlang geevolueerd, en het bit is vele jaren jonger. Het is en blijft een obstakel in de paardenmond en het paard is beter af zònder. Slikken mèt obstakel in de mond is lastiger dan zonder, hoe je het ook wend of draait.
    Het blijft een eeuwige ja-nee discussie en ik blijf van mening dat mensen die het bit neit voor verfijning waardevol vinden nog nooit een ECHT lekker gereden paard met bit in hebben gereden. een paard dat het bit met plezier aanneemt en zijn werk er prettig en ontspannen mee uitvoert. Het is gewoon op geen manier te vergelijken met het werken met een touwhalster om.

  11. #26

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Of mensen die dat zeggen hebben nog nooit èchte verfijning gevoeld zonder bit :-]

  12. #27
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Het blijft een eeuwige ja-nee discussie en ik blijf van mening dat mensen die het bit neit voor verfijning waardevol vinden nog nooit een ECHT lekker gereden paard met bit in hebben gereden. een paard dat het bit met plezier aanneemt en zijn werk er prettig en ontspannen mee uitvoert. Het is gewoon op geen manier te vergelijken met het werken met een touwhalster om.
    Hier sluit ik me helemaal bij aan.
    En Trea, ik weet wel degelijk wat het is om op halster of zelfs met niks op een heel licht paard te rijden. Ik kan Atli sturen en stoppen zonder aan mijn teugels te komen. Maar het blijft een feit dat je via een touwhalster gewoon écht minder subtiele hulpen kunt geven dan met een bit.
    Je kunt de gevoeligheid van de paardenneus vergelijken met de gevoeligheid van de buitenkant van je hand, en de paardenmond met de binnenkant van je hand. Via de buitenkant van je hand (de paardenneus) kun je prima signalen doorgeven, maar via de binnenkant van je hand (de mond) hoef je minder te doen om hetzelfde (of een beter) resultaat te krijgen, omdat het daar veel gevoeliger is.

    Helaas, ik heb nog altijd geen echt serieus onderbouwde argumenten gehoord om geen bit meer te gebruiken...
    Tja een paard zal best makkelijker slikken zonder bit, maar hij kan ook goed slikken mét bit. Een paard loopt ook makkelijker zónder ruiter, maar kan (meestal dan) ook prima lopen mét een ruiter op zijn rug...

    Dus kom nou dan maar eens met een écht goed argument waarom het schadelijk voor het paard zou zijn om met een bit te rijden.

  13. #28

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Nou misschien om dezelfde reden als dat jij liever zonder dan mèt een beugel rondloopt in je mond. Het is niet prettig en het hoort er niet.
    Als jij wacht op echte argumenten die bewijzen dat het schade toebrengt, ipv je te verplaatsen in wat prettiger is voor het paard (dat vind ik nl. al argument genoeg).

    De meeste schade wordt toch pas aangetoond, nadat het paard overleden is, of ernstige kwalen krijgt. Een aantal jaren geleden wist men ook nog niet hoeveel interne schade een hoefijzer teweeg bracht.

    Een paard is nl. ontzettend goed in het lijdzaam verdragen van de dingen die wij hem aandoen, en hoelang wil je wachten dan?

  14. #29
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Nou misschien om dezelfde reden als dat jij liever zonder dan mèt een beugel rondloopt in je mond. Het is niet prettig en het hoort er niet.
    Als jij wacht op echte argumenten die bewijzen dat het schade toebrengt, ipv je te verplaatsen in wat prettiger is voor het paard (dat vind ik nl. al argument genoeg).

    De meeste schade wordt toch pas aangetoond, nadat het paard overleden is, of ernstige kwalen krijgt. Een aantal jaren geleden wist men ook nog niet hoeveel interne schade een hoefijzer teweeg bracht.

    Een paard is nl. ontzettend goed in het lijdzaam verdragen van de dingen die wij hem aandoen, en hoelang wil je wachten dan?

    Helemaal mee eens Trea. Het is onnatuurlijk voor een paard om een stuk ijzer in zijn mond te dragen. Als een paard zou mogen kiezen zou hij denk ik ook niet voor een bit kiezen. Vaak heb je ook nog eens een hefboomwerking van het bit. En ja paarden kunnen echt ontzettend veel lijdzaam verdragen en er valt nog heel wat te onderzoeken m.b.t het bitgebruik!!
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  15. #30
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: vraag over artikel in opnieuw laten wennen aan bit..na

    Een touw om zijn neus is net zo onnatuurlijk als een bit in zijn mond hoor

    En als er nou ook nog eens een lekker smaakje aan het bit zit, is het toch helemaal niet vervelend?

    Ik zie een bit in de mond niet anders als een riem rondom de neus, of een singel rond zijn buik. (een singel is misschien nog wel erger dan een bit! omdat het de ademhaling afklemt, spieren samendrukt met een zadel op zijn rug en weet ik wat nog meer....)

    Dus alleen het argument 'onnatuurlijk' vind ik niet voldoende om geen bit in te doen maar wel met een halster en/of zadel te rijden...
    MIJ lijkt het namelijk WEL lekker om 'iets' in mijn mond te hebben... net als mensen die ervan houden om een piercing in te hebben: heb je wat om mee te friemelen he (nee, ik heb geen piercing, wil geen gat in mn tong, maar steek wel altijd pennen en potloden in mn mond )
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •