Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: Onze paarden zijn bijna zindelijk!!!!

Re:Onze paarden zijn bijna zindelijk!!!!

Jaaa Wyzky en Mano zijn ook bijna zindelijk. Ze mesten steeds vaker op bepaalde plekken . Zo fijn is dat he?

Haha, vind het echt iets voor Janet!
    Waarom moeilijk doen als het makkelijk(er) kan! Goed idee!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Super handig! Casindy kan er wat van leren! Die mest door haar hele paddock behalve op de tegels en in haar stal zit er ook niet bepaald een patroon in. Ze verbruikt ongeveer een halve a hele plak stro (grote balen) per dag!! (en dan mest ik wel goed uit dus, alle natte plekken er ook uit)
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

de zindelijkheid is hier even zoek helaas. John wilde graag paardenmest voor de koeienboxen 9ja dat is heel erg hip en goed), dus ik heb het een paar dagen laten liggen

Paardenmest in de koeienboxen? Waarom dan?

Hij mag het wel bij mij komen halen, ik heb (meer dan) genoeg, en dan kun jij weer lekker de wei opruimen.

"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Paardenmest in de boxen zorgt voor ene goed ligbed voor de koeien, en voorkomt daarmee kleuw en been probelemen voor een deel. Je kunt ook compost gebruiken trouwens, maar paardenmest is de nieuwe uitvinding. En bedankt voor je aanbod, maar waar staan je paarden op? We willen alleen mest namenlijk, aangezien we het zelf mengen met gehakseld stro:P.

Nooit geweten, zo zie je maar weer, weer wat geleerd. Maar hoe komt dat dan?

Mest zonder stro, ja, dat kan, ik heb de ene kant van de bult met stro (komt uit de schuilstal), en de andere kant is praktisch zonder stro (komt uit de rest van de bak, er kan wel zand in zitten, en een deel is half verteerd).
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Dat komt o.a doordat de mest broeit, en daardoor warmte afgeeft. Dit vinden koeien heerlijk, waradoor ze vaker/meer in de box gaan liggen. (het is eigenlijk gewoon comfortabeler voor ze). Daarnaast hebben wij diep-strooisel-boxen waar dus een laag van 15-20 cm in gaat, een lekker zacht bedje wordt het dan dus.

Helaas is op dit moment mest met zand geen/een slechte optie ivm onze mestput en de afvoer van de mest. Hiervoor zijn we nog op zoek naar een oplossing. Elsa en Anna deponeren hun mest nu netjes op het beton, om er zo min mogelijk zand in te krijgen. Vanaf de wei scheppen we de bovenlaag eraf voor in de boxen, en de onderste mest gaat gewoon op de mesthoop wegens het zand dus.

Maar goed, we testen het nu in 20 boxen, en dat poepen Elsa en Anna nu 'even'vol. Wordt vervolgd dus :P

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten