Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: Hoeveel zeewier voeren ?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Re:Hoeveel zeewier voeren ?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Plurkje
    goed ruwvoer is wel compleet, alleen slecht ruwvoer niet en helaas is het inderdaad wel zo dat er ook veel slecht ruwvoer op de markt is. En maar weinig hooihandelaars die je voor elke afname netjes een analyse voorleggen ter controle. Maar het is wel degelijk mogelijk...
    Sorry, even een pertinente onwaarheid uit de wereld helpen hoor !
    Een ruwvoer is nooit compleet, net zoals een willekeurig ander voeder nooit compleet kan zijn. De behoefte aan vitaminen en mineralen is wisselend in elk organisme, zo ook bij paarden. Er is wel een bepaalde basisbehoefte en die is voor de meeste organismen bekend, zo ook voor het paard. In ruwvoer zitten net zoals in gras altijd mineralen en vitaminen, alleen zijn de gehaltes in het ruwvoer sterk afhankelijk van diverse factoren zoals bemesting, onderhoud van de wei, soort gewas en het weer (temperatuur/droogte). Tijdens de conservering gaan er altijd mineralen en vitaminen verloren, is basis schei/natuurkunde aangezien de stoffen opgelost zijn en tijdens de oogst/conservering verdampt het water, waarbij de gehalten veranderen (denk aan omzetting van de binding tussen de elementen waar een mineraal uit is opgebouwd, de opneembaarheid van verschillende soorten verschilt gigantisch). Verschillende grassoorten hebben ook weer verschillende gehaltes aan vitaminen en mineralen, onkruiden zijn daarom vaak geliefd bij paarden omdat deze hele andere samenstellingen hebben.

En even over de zogenaamde niet-zo-nette hooihandelaren die geen analyse klaar hebben liggen, dat is zinloos. De gehaltes in het hooi nemen in de loop der tijd langzaam af, dus die analyse is behalve zelden accuraat ook nog eens weggegooid geld. Tuurlijk kan het wel, wij laten onze graskuilen ook monsteren en analyseren. Alleen is dat per baal hooi niet te doen (gemiddeld hebben we er 1400 liggen) en de gehaltes zijn afhankelijk van waar die specifieke baal in de hoop is bewaard.

Dan on-topic:
    Zeewier geef je als kuur, met een zak van een kilo doe je een maand (1 paard, 2-3 eetlepels per dag). Het verschil in Noors en IJslands weet ik niet eigenlijk, het lijkt me dat er geen enorme verschillen zullen zijn qua gehaltes en vervuiling.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Volgens Pat Coleby (een Australische dierenarts) kiest het paard zelf om zeewier te eten wanneer ze het nodig hebben. Een beetje zoals een zoutblok dus. Je moet het dagelijks ter beschikking stellen en als het nodig is zullen ze er van eten... Zeker niet in het eten mengen dus. Ik heb dit zo toegepast, en het blijkt te kloppen. Soms eten ze ervan, en soms hebben ze totoaal geen interesse.

Pat Coleby heeft trouwens een zeer interessant boek over natuurlijke voedingsbehoeften/mineralen ed.: Natural Horse Care.

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Ik heb hier ook al van gehoord, van Ron van Bio-Ron, die bij ons voor weideadvies was. Ik had wel altijd een beetje schrik, dat zij dan teveel in ene keer gaan pakken. Hoe bid je het dan aan ? Ron zei een emmertje ophangen, doe je dat ook op deze manier ?

Je kan het inderdaad is een emmertje geven, maar ik geef het hier enkel als ik erbij ben. Ik heb hier nogal een speelvogel die anders toch alles afbreekt of verkwist en hou het zeewier ook graag droog als ze het niet opeten. Ik schep dus wat in een emmertje en stel het dagelijks voor. In het begin aten ze er heel wat van (dus hadden ze vermoedelijk een tekort). Nu bekijken ze het meestal niet en eten ze er af en toe een klein beetje van (tekort vermoedelijk aangevuld?).

Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    62

Wij gaan dit zo proberen .

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten