Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Luchtweginfectie, hoe kan ik mijn paard helpen?

Luchtweginfectie, hoe kan ik mijn paard helpen?

Pyco heeft al een tijdje een luchtweginfectie. Het is heel wisselend, soms gaat het een tijdje redelijk goed (= max 1 kuch per uur), maar dan ineens steekt het weer de kop op, en heeft hij weer hoestbuien.

Natuurlijk is de dierenarts al geweest, Pyco heeft geen koorts, hij krijgt nu Ventipulmin op de dagen dat hij het moeilijk heeft. Verder is het afwachten, en afhankelijk van het weer hoe hij zich voelt.

Is er iets dat ik verder nog voor hem kan doen om het hem wat te helpen? Iets van ondersteunende vitaminen, of zo? En wat is beter. Alleen wandelen en samen rennen (ik heb haast geen conditie, dus verder dan 100 meter draven komen we niet), of hem toch af en toe een iets langer stukje met de fiets mee laten draven?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Luchtweginfectie, hoe kan ik mijn paard helpen?

Hè wat vervelend voor Pyco!
    Weet je ook hoe hij eraan komt?
    Is hij niet allergisch voor stof (in hooi)?

Je zou kunnen denken aan het voeren van kruiden die de luchtwegen ondersteunen, bijvoorbeeld deze: http://shop.naturalhorsetrainer.nl/c...cle.pl?item=62, of een kruidenmix in siroopvorm: http://shop.naturalhorsetrainer.nl/c...cle.pl?item=63. Deze ondersteunen op natuurlijke wijze de luchtwegen en kunnen helpen de hoest verminderen.

Ik zou hem niet extra gaan laten draven zolang hij nog hoest, of dit anders tenminste eerst even aan de dierenarts voorleggen. Je wilt hem nu niet extra laten hoesten (wat wel kan gebeuren bij meer beweging) en je wilt hem al helemaal niet in het zweet hebben nu. Gewoon rustig stappen kan geen kwaad, dat is juist wel goed, lekker beetje rustig bewegen.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Echt op stappen houden.
    Een aantal jaar terug was mijn merrie ook erg aan het kuchen. Mijn veearts adviseerde heel veel buiten te rijden (gerust een uurtje of langer onderweg) en haar laag te rijden met het hoofd, dan komt alles namelijk beter los. Ik heb in die tijd ook veel gewandeld, maar dus ook stapvoets gereden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Faculteir utrecht adviseerde mij indertijd wel te draven overigens. Hooguit 3-4 minuten: zou het slijm in de longen los maken zodat t makkelijker opgehoest kon worden.

Bedankt voor jullie reacties.

Marja, die kruidenmix, doet dat niet net zoiets als de ventipulmin?

Ik weet niet waar het van komt, hij mag de laatste tijd kiezen tussen gewoon hooi binnen of nat hooi buiten. Dan kiest hij toch voor het droge dat binnen ligt. Is een paard zo verstandig dat hij hier de juiste keuze maakt? Weet een paard zelf hoeveel beweging goed voor hem is? Pyco wil namelijk nog wel graag draven tijdens het wandelen.

@Dyonne, hoe lang duurde het voordat je weer met haar kon draven? Hoe wist je dat het weer kon?

"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ventipulmin werkt sneller en bij acute klachten kan dat belangrijk zijn. Maar uiteindelijk zouden kruiden hetzelfde kunnen doen voor je paard, alleen het duurt vaak wat langer voor het gaat werken én de werking kan minder sterk zijn. Dus het hangt een beetje van de ernst van de klachten af, wat je wilt gaan gebruiken.

Ik zou gewoon even met de dierenarts overleggen of Pyco mag draven of niet.

Misschien heeft zijn hoesten ook wel niks met het hooi te maken hoor. Ik weet niet of een paard zo verstandig zou zijn om nat hooi te eten als dat beter voor hem zou zijn; ik denk niet dat je daar zomaar van uit kan gaan omdat sommige paarden nat hooi echt minder lekker vinden dan droog hooi. En zolang een paard niet acuut flink gaat hoesten als hij stoffig hooi eet (en niet gaat hoesten als hij nat hooi eet) weet ik niet of hij wel in staat is om die link te leggen.

Overigens stoft droog hooi al veel minder als je het in een slowfeeder stopt (dus in een bak onder een gaas/hooinet, maar niet in een hangend hooinet), omdat de paarden er dan niet zo met hun neus in kunnen rondwoelen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Mijn paard is vroeger een hoester geweest. Nu bijna nooit meer last van. In zijn geval hielp beweging wel altijd. Bij een lekker galopje kwam er vanalles los en uit zijn neus vandaan. Maar ik kan me voorstellen dat dat niet bij elke luchtwegaandoening wenselijk is. Als hij echt benauwd is, zou ik er zeker niet mee galopperen.
    Daarnaast hielp ik hem er altijd doorheen met wat propolis-druppels op een broodje. Maargoed, ik weet natuurlijk niet wat voor vorm jouw paard heeft. Dus is denk ik het allerbeste advies: raadpleeg een dierenarts.

Mijn dierenarts zegt dat het moeilijk is om te bepalen wat nu het beste is. Omdat Pyco zelf wel graag wil, kan ik hem wat laten draven, in een rustig tempo.

Het is toch heel wisselend met Pyco, vandaag ben ik ruim twee uur bij hem geweest, hij heeft 1 keer gehoest, en dat was toen hij in rengalop achter Hannes aan ging. Terwijl hij anderhalve dag geleden nare hoestbuien had. Volgens de dierenarts hangt dat samen met het weer.

@Marja, de ventipulmin mag ik maar beperkt geven, hoe zit dat met de kruidenmix? Stel dat hij het een periode krijgt, zonder dat hij het nodig heeft, of als mijn andere paard ervan eet, wat voor gevolgen heeft dat?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

De kruidenmix kun je gerust een paar maanden achter elkaar geven. Kruiden werken ook niet zo direct als reguliere medicijnen en zijn dan ook een goede ondersteuning voor de wat langere termijn; het duurt vaak even voor ze gaan werken en ze werken subtieler. Ze geven in pricipe geen bijwerkingen en je belast het lichaam ook niet met chemische middelen, zoals je dat met reguliere medicijnen wel doet. Van kruiden geef je niet zo snel teveel, tenminste niet als je de aangegeven dosering aanhoudt. Als je dan eens een tijdje een kruidenmix geeft die je paard eigenlijk niet nodig heeft, is er over het algemeen niets aan de hand. Tenminste, niet als je deze kant-en-klare kruidenmixen geeft die speciaal voor paarden bedoeld zijn.

De kruidensirooop zou wel wat sneller kunnen werken doordat deze de keel (slijmvliezen) direct smeert (net als een hoestdrank voor mensen) en dat kan direct verzachting geven.

Als je andere paard er eens van eet is dat niet erg, maar het is wel slim om zoveel mogelijk te zorgen dat het paard waar het voor bedoeld is, zijn eigen bak leeg eet want anders komt het spul nog niet daar terecht waar het nodig is.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

weet je wel of je paard last heeft van zijn voorste luchtwegen of zijn achterste luchtwegen ?
    Voor voorste luchtwegen zijn echt veel mensen tevreden over luchtweg compositum van de groene os. Voor achterste luchtwegen werkt dat wat minder, dan kan je beter luchtwegkruiden van de groene os nemen, dat maakt ook slijm los.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ze stond op antibiotica, die kuur heb ik afgemaakt. Mijn pony wilde graag weer draven, en ze hoestte toen niet meer, dus heb het ook toegelaten.

Overigens af en toe een drafje proberen kan geen kwaad natuurlijk. Mits geen lange stukken, en geen echte kortademigheid. En niet in het zweet werken.

Het is in de voorste luchtwegen.

Kan ik zo'n kruidenmix veilig combineren met ventipulmin? Omdat hij die kruidenmix langere tijd mag hebben, kan ik die geven tot hij een langere tijd van zijn gehoest af is. Tot die tijd, kan ik hem op de moeilijke dagen nog wat extra ondersteunen met ventipulmin. Klopt dat?

Vandaag heeft hij er dus weer behoorlijk last van...

De dierenarts wil nog geen antibiotica doen, onder andere omdat Pyco geen koorts heeft. Hij denkt dat het dan zo weinig helpt dat het niet in verhouding staat met mogelijke bijwerkingen. Het is tussendoor ook een tijd best goed gegaan, nu heeft hij echt een soort terugval.

Ik weet ook niet wat slim is, mijn dierenarts heeft er meer verstand van dan ik, maar misschien moet ik toch antibiotica vragen, als het nog langer duurt?

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik weet niet of je antibiotica moet vragen, vaak komen ze er zelf wel prima bovenop.
    Zelf heb ik bewust wel gevraagd toen, omdat ik wist wat mijn pony had heel hardnekkig was. (Ze werden uit de les allemaal ziek).
    Normaal ben ik niet zo van de AB, maar ik wilde eigenlijk toen niet twee maanden wachten ofzo voor we weer conditie op konden bouwen. (Was toen nog vrij fanatiek aan het dressuurrijden )

Kruiden en ventipulmin samen weet ik niet. Het lijkt me wat dubbelop, maar ik verwacht niet dat het direct kwaad kan. Misschien telefonisch met de veearts overleggen? Dan kun je eventueel ook vragen wat hij ervan denk dat Pyco een terugval heeft? Mijn eigen veearts is daarin heel behulpzaam en komt op die manier ook niet onnodig, maar kan wel dingen overleggen hoe aan te pakken.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Voor zover ik weet kunnen de kruiden gewoon gecombineerd worden met Ventipulmin (indien nodig), maar voor de zekerheid zou je het nog even aan je dierenarts kunnen navragen.

Als je DA het nog niet nodig vindt om antibiotica te geven, dan denk ik dat je je best in je handen mag knijpen met deze DA: die doet tenminste niks wat hij niet nodig acht! Ik ken zat DA's die om het minste of geringste al klaar staan met AB... Kijk als het echt nodig is kan AB heel fijn zijn, maar als de verwachting is dat hij er zonder ook weer bovenop komt, nou dat dan toch vele malen liever! En om AB te geven, moet je er eigenlijk ook wel zeker van zijn dat er een bacteriële infectie aan de gang is. Bij een virus of andere oorzaak van het hoesten, heeft AB ook helemaal geen zin.

Wat vervelend dat je paardje zo hoest. Geeft altijd een hoop zorgen als je paard wat heeft!

Het stalmaatje van mijn paard heeft ook een luchtweginfectie gehad. Hij heeft 2 kuren Ventipulmin gehad en die is nu geloof ik wel over, maar omdat de luchtwegen zo'n opdonder hebben gehad, reageert hij mogelijk nog te heftig op prikkelende stofjes. De DA zei dat het niet gaat om stof, maar de schimmels (en nog iets maar dat ben ik vergeten) in hooi en stro.

Hij mag met z'n neus niet in de buurt komen van hooi en stro, dus staan beide paarden nu op zaagsel en kuil of nat hooi zodat mijn paard niet haar schimmels zijn kant op blaast

Daarnaast krijgt hij ook foenegriek granulaat door z'n brokken. Ik kan niet zeggen in hoeverre dat geholpen heeft. Maar misschien is het ook zo met jouw paard, dat mogelijk de infectie over is maar hij nog extra gevoelige luchtwegen heeft..? Je zou, als dat mogelijk is bij jou op stal, kunnen proberen om ook bij hem de prikkels te verminderene n ik zou hem in ieder geval op nat hooi zetten.

Sterkte en beterschap voor Pyco

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten