Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

  1. #16

    Re: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

    hoi,

    ja, ik ben ook van oordeel dat je niet stopt voor je paard een poging gedaan heeft om te doen wat je vroeg, soms is 1 stap achteruit al voldoende om beloond te worden en dan geef je hem even de tijd om alles te gaan overdenken en hij zal het zeker heel snel snappen hoor.
    Ik bedoel alleen maar dat vroeger iedereen zijn hond trainde met de slipketting en hier succes mee haalde maar tegenwoordig werken de meeste hondeninstructeurs met de clicker...
    Je mag zo hard zijn als het moet, je mag je paard niet met je voeten laten spelen, maar soms moet je ze even op een zachte manier op weg helpen vind ik, nu iedereen is vrij van zijn eigen methode te volgen en je kan niet opvoeden zonder af en toe streng te zijn, maar indien mogelijk werk ik toch eerst graag op de zachte manier en nee, dan bedoel ik niet dat je voedselbeloningen moet gaan geven, alleen help ik ze om het vingersignaal te leren begrijpen en om met een laag hoofd achteruit te gaan wandelen. Ik hou er gewoon niet van om bij een aanleerproces naar fase 4 te gaan, wanneer de oefening gekend is en ze door omstandigheden niet willen, dan heb ik er geen probleem meer mee....

  2. #17
    Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    In het pittoreske Middenmeer..... op 5 km afstand...
    Berichten
    65

    Re: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

    Het heeft even geduurd.... maar hier ben ik weer.

    Oké, jullie hadden heel veel tips gegeven en daar ben ik uiteindelijk mee aan de gang gegaan.
    Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik mijn houding drastisch moest veranderen (meer een eisende houding dan een vragende...... ).

    Ik moest ook een stap terug doen in de driving game van de achterhand. Ook daar moest ik eerst meer en een actievere reactie "afdwingen" (sorry voor het woord, maar zo gaat het nu eenmaal bij dit paard.... ). Niet dat dit met slaan of zo gepaard ging, maar gewoon veel meer duidelijkheid en directheid.

    Vervolgens de driving achterwaarts ingezet. Ook nu was er weinig tot geen reactie (behalve tegen me aan willen kleven). Uiteindelijk heb ik het uiteinde van mijn leadrope gebruikt. Eerst het vingertje/leertje laten zien, vervolgens licht heen en weer "schudden", ietsje harder laten zwaaien en als fase 4 het touw voor hem ronddraaien, waarbij ik zijn richting op beweeg. De eerste twee keer week hij niet en toen leek het wel of het kwartje viel.... Hij ging achterwaarts. Belonen, friendly en heeeeeel veel smiles (en dankbaarheid).
    Dus terug naar fase 1 (vinger en leertje) - nog geen reactie. Fase 2 (licht heen en weer bewegen) en ja hoor daar ging meneer, heel afwachtend, langzaam twee pasjes naar achteren. Tjonge, wat een friendly kwam daarna..... Je zag hem echt zo kijken..... Oh, bedoelde je dat - dat is een eitje.......

    Vervolgens deed hij het op fase 1/2. Wat een openbaring. Oké, het is elke keer weer even een beetje het opstartprobleem (toch een beetje verstandelijk gehandicapt...ben ik bang ). Maar hij reageert eigenlijk al snel op fase 3 of 2 en daarna kan ik dan terug naar het vingertje/leertje.

    Dus nu..... op naar het volgende moeilijke onderdeel..... The circling game en een flegmatiek paard laten lopen......

    Maar daar kom ik vast wel weer op terug in een nieuw topic (ben ik bang.... )

    Bedankt voor jullie hulp en adviezen....

  3. #18

    Re: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

    nou, tot straks dan maar......

  4. #19

    Re: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

    Hee maar dat klinkt wel goed. Eigenlijk wil je dat je paard altijd denkt: oh wil je dat, dat is easy! Niet dattie 2 vingers in zijn neus heeft, maar ook niet dattie in de stress schiet omdat ie absoluut niet begrijpt wat je wilt. Gewoon dattie graag doet wat je vraagt, maar er geen moeite mee heeft.

    Veel plezier!

    May the horse be with you!

  5. #20
    Forumlid lkaw's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    In het pittoreske Middenmeer..... op 5 km afstand...
    Berichten
    65

    Re: L1 - driving. Paard met geen mogelijkheid achterwaarts

    [quote="Mafhaf"]Hee maar dat k]

    Juistem, maar uiteindelijk wil ik dat hij alles met twee hoefjes in zijn neus doet...... . Dan kan ik er mijn eigen methode van maken en dan heeeeeeel rijk worden en ook zo'n prachtige ranch van kopen zoals de Parelli's....

    Nee, maar dit is al zo'n kick. Ik begrijp nu weer waarom ik hiervoor gekozen heb. En het plezier is er zeker....

    Groetjes

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •