Laatst is iemand van stal naar een bijeenkomst geweest van dierenartsen waar het ging over oa het west nijl virus. Bij mij eigelijk nog totaal onbekent maar heb er wel een eens van gehoort.
Nou dit blijkt toch best een hele serieuze ziekte die zich al behoorlijk heeft verspreid in europa.
Het is schijnbaar in noord amerika begonnen en daar was op een gegeven moment alles besmet. Het is nu ookal in hongarije, italie en zelfs frankrijk. Het is een virus die door vogels worden gedragen maar de muggen zorgen ervoor dat het zich verspreid. Het word dus alleen verspreid door bloed. Muggen prikken de vogels en krijgen zo het virus en gaan zo op de paarden zitten of mensen alleen zijn mensen beter te genezen en niet perse dodelijk wat ik begreep.
Voor paarden is dit een heel ander verhaal. Van wat ik begreep is 70% van wat gaat liggen niet meer te redden. Het is een duur behandel proces omdat het zo pijnlijk is dat er veel pijnstiller word gebruikt. De ziekte word vergeleken met parkison omdat ze er heftig van gaan schudden. Mocht het paard de ziekte overleven kan hij verder niet veel meer dan in de wei staan.
Ik heb me laten vertellen dat het enten hiervoor 2 x 40,- gaat kosten. Ik vind dit veel waard aangezien je hier in nederland nooit weet wanneer het weer mooi weer word en de eerste muggen zijn ook alweer gespot.
Zijn er meer mensen die dit al wisten en ook gaan enten?
Bladwijzers