Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: west nijl virus

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

west nijl virus

Laatst is iemand van stal naar een bijeenkomst geweest van dierenartsen waar het ging over oa het west nijl virus. Bij mij eigelijk nog totaal onbekent maar heb er wel een eens van gehoort.
    Nou dit blijkt toch best een hele serieuze ziekte die zich al behoorlijk heeft verspreid in europa.

Het is schijnbaar in noord amerika begonnen en daar was op een gegeven moment alles besmet. Het is nu ookal in hongarije, italie en zelfs frankrijk. Het is een virus die door vogels worden gedragen maar de muggen zorgen ervoor dat het zich verspreid. Het word dus alleen verspreid door bloed. Muggen prikken de vogels en krijgen zo het virus en gaan zo op de paarden zitten of mensen alleen zijn mensen beter te genezen en niet perse dodelijk wat ik begreep.

Voor paarden is dit een heel ander verhaal. Van wat ik begreep is 70% van wat gaat liggen niet meer te redden. Het is een duur behandel proces omdat het zo pijnlijk is dat er veel pijnstiller word gebruikt. De ziekte word vergeleken met parkison omdat ze er heftig van gaan schudden. Mocht het paard de ziekte overleven kan hij verder niet veel meer dan in de wei staan.

Ik heb me laten vertellen dat het enten hiervoor 2 x 40,- gaat kosten. Ik vind dit veel waard aangezien je hier in nederland nooit weet wanneer het weer mooi weer word en de eerste muggen zijn ook alweer gespot.

Zijn er meer mensen die dit al wisten en ook gaan enten?

Re:west nijl virus

Ja, Lazir heeft 2 weken geleden de 1e enting gehad en krijgt volgende week enting 2.
    We hebben het expres nu al gedaan omdat het even tijd nodig heeft om te gaan werken en omdat hij dan in ieder geval geënt is als het echte voorjaar begint. Ik had in het najaar al wel besloten om te gaan enten.

Klanten van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht hebben als het goed is een brief gekregen voor een informatie avond op 9 maart, waar onder andere gesproken wordt over het west nijl virus.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

ik heb ook vorig jaar samen met eef en evi naar een info avond daarover geweest.

Had er beetje dubbele ideeén over.

Dit zit dus niet in een standaard enting en moet je extra regelen via de veearts?

Aangemeld
    Oct 2005

Ik heb nog geen idee, misschien maken ze er ook wel een cocktail van als dat kan. Gewoon even informeren bij je eigen dierenarts.

op dit moment moet je hem wel extra regelen ja.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Een tijdje terug is er net zo'n topic geweest: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24065.0 Misschien heb je daar wat aan, Lieke?
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Aangemeld
    Oct 2005

aah bedankt! Had hem nog niet gezien! Tja dubbel...wat er word gezegt dat het nog niet in nederland is is ook wel weer zo maar ja..ook lees ik dat het duurt voordat de enting werkt. Is het dan niet te laat als het wel hier is en ik ga dan pas enten? Die dingen spelen dan weer door mij hoofd.

kiaraaa
    Guest

Vorig jaar zei iedereen in onze omgeving al dat het eraan zat te komen. Toen gelukkig nog niets van gemerkt!

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Ben wel erg benieuwd wat iedereen hun paarden 'geeft'?

- Rhino
    - WNV
    - Influenza
    - Tetanus

Wat doe jij wel en niet?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Oh jeetje, nou heb ik een eigen paard en moet ik natuurlijk ook over dit soort dingen na gaan denken Ik ga me eens goed verdiepen... Wil Casindy geen onnodige entingen geven, maar wil haar eigenlijk ook niet onnodig risico laten lopen... En als het al in Frankrijk zit dan is het misschien wel verstandig aangezien we in mei en vanaf augustus waarschijnlijk in Frankrijk zitten. Hmm.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid krummel's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    35

Krummel is vorig jaar maart al geent tegen west nile. De eerste en 2e enting heeft ze dus al gehad. Straks eind april zal ze weer ingeent worden. Vind het een nare rotziekte, als ik die kan voorkomen, doe ik dat liever.

Verder krijgt Krum elk jaar rond december een influenza enting en om het jaar een cocktail van influenza/tetanus.
    Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is? Ik vertrouw erop dat je het voelt..

Aangemeld
    Oct 2005

Tja, als ze dit krijgen vergeef ik het mezelf nooit, want behandelen is dan geen optie en afmaken wil je ook niet.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik ga 9 maart sowieso naar de informatie avond. Ik had een stalgenootje erover verteld en die had de dierenarts gebeld. Die adviseerde om naar de info avond te gaan. Verder zei de dierenarts dat de kans echt klein is dat je paard het krijgt. Het speelt al 3 a 4 jaar en het rukt maar langzaam op. En de enting was volgens hem veel duurder dan 40 euro, hoe duur precies weet ik niet.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Oh dat is wel leuk Rianne, dan kunnen we even meeten

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten