Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Altijd antibiotica na castratie?

*nieuw* Frank de Greef's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2011
    Leeftijd
    73

Altijd antibiotica na castratie?

Het wordt voorjaar, dus weer castratietijd. Sommige mensen zweren erbij dat er na een castratie altijd antibiotica gegeven moeten worden, al is het preventief.

Er zijn ook mensen die vinden dat als de castratie goed is uitgevoerd en er medisch gezien geen reden bestaat om te vermoeden dat er een bacteriële infectie zal optreden (je moet de zaak natuurlijk wel altijd goed in de gaten houden), dat het dan onzin is om antibiotica te geven.

Ik ben benieuwd hoe hierover gedacht wordt, en wat de ervaringen van andere mensen zijn.
    Ik ben de vertaler van Chris Irwins boek "Dancing with your Dark Horse" dat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort zal worden gepubliceerd in het Nederlands.

Re:Altijd antibiotica na castratie?

Hoi Frank,

Interessante vragen stel jij.

Ik heb een vraagje. Waarom stel jij deze vragen op dit forum. Ben je ergens informatie voor aan het verzamelen?

In dat geval zou ik het nl. graag weten. Als het voor jezelf is, voel ik het anders dan wanneer onze mening gebruikt wordt voor een onderzoek (zelfs al is het kleinschalig).

Bedankt.

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Feb 2011
    Leeftijd
    73

Hoi Roos,

Nee hoor, ik ben niet met een bepaalde reden informatie aan het verzamelen. Ik kwam daarnet terug van stal, waar een vrouw op de wasplaats bezig was met een ruin die een paar dagen geleden gecastreerd is. Ik vroeg "hoe gaat het met hem?" en zij zei "prima."

Toen ik vroeg of hij aan de antibiotica was, antwoordde zij - op een toon alsof ik had moeten weten dat er bij een castratie ALTIJD antibiotica worden gegeven - "allicht!"

Nu meen ik me echter te herinneren - heb dat van akelig dichtbij meegemaakt (zo'n ingreep ligt bij mannen denk ik iets gevoeliger dan bij vrouwen) - dat toen twee driejarige hengsten bij mijn ex-vriendin werden gecastreerd, die GEEN antibiotica kregen. Dat wilde zij niet want "dat is allemaal onnodig gif."

Oftewel: volgens mij wordt er verschillend gedacht over het gebruik van antibiotica bij een castratie.

En omdat ik nog weinig ervaring heb met dit paardenforum, leek het me leuk om die vraag hier te stellen.
    Ik ben de vertaler van Chris Irwins boek "Dancing with your Dark Horse" dat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort zal worden gepubliceerd in het Nederlands.

Hoi hoi,

Bedankt voor je antwoord. Nu heb ik de context helemaal duidelijk.

Het zal ook wel afhankelijk zijn van het soort castratie. Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Interessant onderwerp inderdaad!

Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Mijn katers worden vanmiddag gecastreerd en aangezien het thuis gebeurt (iets minder steriel) krijgen ze amoxyciline (= een ab).
    Een weiland of nog erger, stal, is nog minder steriel...

Ik ben het met je eens dat het preventief is, maar bedenk wat de gevolgen kunnen zijn wanneer het wél geinfecteerd raakt. Wanneer je de rest van het paard zijn leven niet onnodig strooit met ab, denk ik dat je met dit soort dingen wellicht maar beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

Aangemeld
    Feb 2011
    Leeftijd
    73

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    ... denk ik dat je met dit soort dingen wellicht maar beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.
    "Het zekere voor het onzekere nemen?" Ik vraag me dat af.

Veel mensen denken dat het preventief toedienen van antibiotica geen kwaad kan. Zelfs bij virusinfecties worden antibiotica toegediend door dierenartsen, terwijl iedereen weet dat antibiotica alleen vervelend zijn voor bacteriën, niet virussen. Virussen zijn compleet andere 'organismen,' totaal ongevoelig voor antibiotica.

Niet alleen ontstaan er door het - zeker in Nederland - overmatig gebruik van antibiotica in de dierensector allerlei mutaties van bacteriën waar op een gegeven moment geen kruit meer tegen gewassen is (onze ziekenhuizen liggen er vol van) maar ook voor jouw individuele paard is een antibioticakuur echt niet zo onschuldig.

Hij krijgt een partij zeer agressieve medicijnen ingespoten en/of door zijn voer gegeven, waar zijn lichaam, zijn spijsverteringskanaal en zijn immuunsysteem, op reageren. Dus wanneer het niet echt nodig is - bijv. wanneer er niet eens sprake is van een serieuze bacteriële infectie - kun je, in het belang van het paard zelf, volgens mij, beter geen antibiotica geven. Als je paard goed gezond is, kan hij wel wat aan. Hij heeft, net als jij, een prima afweersysteem. Dat een vreselijk ongezonde beuk krijgt wanneer je hem, wanneer dat eigenlijk niet eens nodig is, antibiotica geeft.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Beste Frank,

Als je zo zeker bent van je eigen standpunt, waarom stel je hier dan de vraag hoe erover gedacht wordt? Indien het jouw idee is hier een discussie over te starten, prima. Het lijkt mij dan logischer wanneer je het topic ook op die manier begint.

Zelf ben ik geen enorm voor- of tegenstander van antibiotica. 2 van mijn paarden zijn bij mij gecastreerd en kregen geen antibio na de castratie. Bij mijn oudste paardje trad een infectie op, waardoor hij 3 weken na de castratie alsnog behandeld is hiertegen. Dat heeft me niet overgehaald om bij de tweede wél preventief antibiotica te voeren, immers: de infectie was niet levensbedreigend geweest en ik wist nu hoe ik een eventuele ontsteking kon herkennen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Mijn paarden waren gelukkig al gecastreerd voordat ik ze kreeg, dus dat weet ik niet precies.
    Ben zelf ook nooit zo'n voorstander van "preventieve" antibiotica, maar wil er wel bij zeggen: mocht het gebruik van een antibiotica nodig zijn, gebruik dan daarna alsjeblieft een (goede) probiotica om de darmflora weer op te bouwen !! Deze zijn er voor mens en dier en zelfs voor babies en hiermee kun je veel problemen voorkomen !

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Frank de Greef
    Niet alleen ontstaan er door het - zeker in Nederland - overmatig gebruik van antibiotica in de dierensector allerlei mutaties van bacteriën waar op een gegeven moment geen kruit meer tegen gewassen is (onze ziekenhuizen liggen er vol van) maar ook voor jouw individuele paard is een antibioticakuur echt niet zo onschuldig.
    Even voor de goede orde, want je verkondigt hier een idee die niet geheel op feiten (wetenschappelijk bewezen) rust en dat geeft een vertekend beeld. Er zijn inderdaad bacteriën waartegen weinig AB meer effectief is, MRSA is een bekende. Ik neem ook aan dat je weet dat er een gestandariseerd werk is voor huisartsen, waarin is aangegeven wat de eerste keus is aan AB bij bepaalde infecties. De grap is dat ik dezelde hoeveelheid AB krijg als kuurtje, als een ander met hetzelfde probleem. Alleen weeg ik 50kg en de gemiddelde mens iets meer, maar bij mensen wordt daar amper rekening mee gehouden. Toch vreemd nietwaar? Voor alle diergeneesmiddelen geldt namelijk dat er een aantal mg AB verstrekt wordt per bijvoorbeeld 100kg. Op die manier doseer je de AB veel zorgvuldiger, waardoor je veel effectiever kunt bestrijden. In mijn geval zal ik voldoende AB krijgen gezien mijn lichaamsgewicht, voor iemand die 20kg zwaarder is ligt dat waarschijnlijk anders. En hoe ontstaat resistentie? Juist, door met een soort AB niet alle bacteriën te doden, de overlevenden passen zich aan en zijn na verloop van tijd resistent tegen die AB.

Zo is de MRSA ontstaan, infecties zijn behandeld met onderdosering, waardoor er nu resistentie is. Jij meldt dat overmatig gebruik in de dierensector de oorzaak is van resistente bacteriën, maar deze resistentie is voor een groot deel in de hand gewerkt door het behandelen van mensen met de verkeerde middelen, foute (onder)dosering en daarbij het feit dat men voor een simpele verkoudheid al vrij snel AB kreeg. In de varkens- en kippensector krijgen deze dieren vaak wel preventief AB via het drinkwater, iets wat mijns inziens ook onderdosering en dus resistentie in de hand werkt. Maar goed, de consument wil een goedkope karbonade of kipfilet, dus hoe sneller het dier slachtrijp is en dat gaat niet samen met ziek worden, hoe goedkoper.
    Overigens zijn het niet alleen bacteriën die resistent zijn geworden door foutief gebruik, ook ontwormingsmiddelen zijn hier bekend om. Je weet wel, niet weten wat je paard weegt, te licht inschatten, te weinig middel geven. Of ook een leuke die onderdosering in de hand werkt, zo ontwormen dat je drie dieren met twee spuiten kunt doen... das goedkoper.

Of AB altijd onschuldig is, nee. Het is inderdaad een aanslag op het systeem. Maar dat is een operatie ook, een infectie als gevolg van een operatie ook. Soms is het kiezen uit twee kwaden en afhankelijk van de omstandigheden waarin een operatie (in dit geval castratie) plaatsvindt plus de nazorg die de eigenaar kan leveren (naspoelen wonden), kun je pas beslissen of je wel of geen AB geeft na deze ingreep.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

"Het zekere voor het onzekere nemen?" Ik vraag me dat af.
    Je neemt het zekere voor het onzekere wbt een post-operatieve infectie. Of dat noodzaak is, is een afweging.

Wat je met de ab in het geval van castratie doet is het behandelde dier zélf behoeden voor een eventuele bacteriële infectie, deze tijdig de kop indrukken. Je handelt op dierniveau. Je dood ook gezonde bacteriën, maar een gezond dier/mens zal deze spoedig weer aanmaken.
    Als je het hebt over de risico's van onderdosering en resistentie heb je het over problemen op populatieniveau, een heel ander verhaal zoals Jossie al omschreef.

Veel mensen denken dat het preventief toedienen van antibiotica geen kwaad kan. Zelfs bij virusinfecties worden antibiotica toegediend door dierenartsen, terwijl iedereen weet dat antibiotica alleen vervelend zijn voor bacteriën, niet virussen. Virussen zijn compleet andere 'organismen,' totaal ongevoelig voor antibiotica.

Hij krijgt een partij zeer agressieve medicijnen ingespoten en/of door zijn voer gegeven, waar zijn lichaam, zijn spijsverteringskanaal en zijn immuunsysteem, op reageren. Dus wanneer het niet echt nodig is - bijv. wanneer er niet eens sprake is van een serieuze bacteriële infectie - kun je, in het belang van het paard zelf, volgens mij, beter geen antibiotica geven. Als je paard goed gezond is, kan hij wel wat aan. Hij heeft, net als jij, een prima afweersysteem. Dat een vreselijk ongezonde beuk krijgt wanneer je hem, wanneer dat eigenlijk niet eens nodig is, antibiotica geeft.
    Om heel eerlijk te zijn klinkt dit als een makkelijk napraat verhaal, 'van horen zeggen'. Lekker zwart wit ook...
    Ben geloof ik niet in de stemming om er op in te gaan...

(Twee ex-katers zijn beiden op schoot gekropen, voorzien van een shotje ab kunnen ze er voorlopig weer tegenaan )

De mening van mijn dierenarts is, dat je het beste in een 'schone' wei kunt castreren, dan loop je het minste risico van infecties. Verder 'moet' het paard in een kudde blijven, zodat hij in beweging blijft. Antibiotica gebruik je alleen als het echt niet anders kan, de weerstand van een paard wordt niet beter als je het te pas en te onpas gebruikt. Ook heeft antibiotica nare bijwerkingen.

Mijn paard is in de opfok gecastreerd, deze man liet het altijd op dezelfde manier doen als mijn dierenarts zegt dat het beste is. Hij heeft nog nooit problemen gehad, en hij heeft al heel wat jaren een opfok.

"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik zit te twijfelen, volgens mij is er bij mijn pony 2x AB gespoten op de dag van castratie en twee dagen later tijdens de controle.
    Eerlijk gezegd houd ik normaal beter bij wat er allemaal gebeurd. Maar tegelijk vertouw ik mijn veearts behoorlijk, dus weet wel dat hij juiste keuzes maakt.
    Een castratie is toch een operatie. En in dit geval ben ik wel voor beter voorkomen dan genezen. Daarom was ik ook blij met de extra controle van de veearts.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Toen Rick werd gecastreerd was het een staande castratie in een schoon weiland en in de opfok. Geen preventieve AB gehad maar uiteindelijk heeft hij 10 dagen later tóch een AB kuur gekregen omdat het behoorlijk ontstoken was.

Dennis is recent op de kliniek in een steriele omgeving gecastreerd maar was klophengst en zijn derhalve in zijn lieskanaal geweest. Hij heeft wel een preventieve AB gekregen. Hij kwam er super doorheen. Dit in tegenstelling tot Rick dus. Moet wel zeggen dat het na de castratie van Rick ineens onwijs warm werd (de dag van de castratie was niet zo warm, slechts zo'n 16 graden ofzo) en met temperaturen van zo'n 30 graden deden vliegen wat ze het liefste doen: rondvliegen en de wond (neem ik althans aan hoor) gebruiken als landingsplaats. Omstandigheden waren dus heel anders.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Dat was hier helaas ook. Door omstandigheden vond de castratie in de zomer plaats. En wel vliegenspray gebruikt, maar toch wel flink risico buiten met zomers weer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Feb 2011
    Leeftijd
    73

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Dat was hier helaas ook. Door omstandigheden vond de castratie in de zomer plaats. En wel vliegenspray gebruikt, maar toch wel flink risico buiten met zomers weer.
    Dus toen hebben jullie voor alle zekerheid meteen een antibiotica ingezet?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten