Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Rope-burns door circling game

  1. #16
    Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    48
    Berichten
    1.956

    Re:Rope-burns door circling game

    Wat misschien een oorzaak kan zijn is een fysieke.
    Ik ken een paard wat leuk was om mee te spelen maar het andere moment super agressief werd en daarna weer helemaal oke.
    Het bleek dat zij een halswervel had waar iets mee was. Als zij een bepaalde beweging maakte met haar hoofd kreeg zij een pijnscheut waardoor ze zo reageerde. Door een echt goede ostheopaat is dat verholpen en nu is er niets meer mee aan de hand.

    Wellicht een goede check van haar (hals) wervels??

    gr. AnneMarie

  2. #17
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Rope-burns door circling game

    Ik heb gister les gehad met Casindy en nu weet ik dat ze zich niet los trekt om het los trekken. We stonden op een gegeven moment rustig te praten en zij besloot zich om te draaien en te gaan. Het was niet 'zomaar'. 5 minuutjes eerder had ze al drie keer omgekeken naar de bakrand en gevraagd of ze erheen mocht, maar wij hebben dat verkeerd geïnterpreteerd! Dus na drie keer beleefd vragen maakte ze duidelijk dat het dus wel noodzaak was, want ze kon bepaalde druk niet kwijt. We zijn een eindje verderop zand gaan staan aanstampen en kwamen daarna dichterbij, energiek richting zone 5 tot ze omkeek. Dan draaiden we ons weer om. En zo net zo lang tot ze naar me toe kwam lopen. Toen sorry gezegd en verder gegaan en steeds tussendoor naar de bakrand gegaan.

    Misschien is het dus wel vanwege druk die hij eerder niet goed kwijt kon of vanwege een vraag die je anders geïnterpreteerd hebt en niet door de circling game zelf.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #18

    Re:Rope-burns door circling game

    Fysiek is hij in orde, ik kijk hem regelmatig zelf na en Lb is het paard wat zoiets onmiddelijk laat merken. Dan was het al duidelijk geweest voordat we aan de CG begonnen.

    Ik kan het gedrag moeilijk interpreteren en ik denk dus ook dat het steeds een andere oorzaak heeft; druk van het saai zijn of de druk door mij of omgeving. Negeren helpt niet en is soms zelfs gevaarlijk vanwege het touw wat achter hem aan sleept, of omdat hij dus ook wel eens over de rand heen springt/prikpaaltjes meesleept en ik wil natuurlijk niet dat hij zich verwond. Bovendien komt hij dus meestal vanzelf weer als ik fluit.

    Ik heb ook overwogen of het miscshien met thresholds te maken had, maar hij loopt (in deze bak altans) juist weg van de ingang, naar een andere hoek waar we normaal haast nooit komen (vanwege de bodem die daar wat slechter is of gebrek aan licht in het donker). En vervolgens rent hij daarna meestal vrolijk rondjes te showen of gaat hij rollen.

    Ik ga vanmiddag/vanavond voor het eerst weer wat beginnen met handwerk van dichtbij (is voor mij ook lekker warm) en misschien dat we nog een CG doen aan de lange teugel (ook dan geen problemen met lostrekken). Gewoon voor mijn eigen confidence.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  4. #19
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Rope-burns door circling game

    Sorry als het wat te off topic gaat maar ik denk dus echt niet dat het lostrekken van een paard altijd te maken heeft met een teveel aan druk. Zoals ook al genoemd, kan het ook gewoon zijn dat je paard de circling game te saai vindt.

    Als ik naar Droo kijk, is het laatste meestal het geval en is het lostrekken op dat moment een left brain actie omdat er gewoon
    geen connectie (meer) is tussen hem en mij. Ik denk dat bij zo'n actie, het niet verstandig is om het gedrag te negeren. Want met negeren, geef je imo juist rust (beloon je op het verkeerde moment) en leert je paard dat het lostrekken en daarna vervolgens zelf zijn eigen gang gaan waarschijnlijk de bedoeling is. In dit geval is het denk ik beter om een catching game te spelen (te zorgen dat het overal oncomfortabel is, behalve bij jou). Je paard dus bezig houden tot er weer connectie is. Dit zou ik overigens ook bij een right brain paard doen (bezig houden) omdat je paard dan weer na gaat denken, uiteindelijk left brain wordt en er dus weer connectie mogelijk is. Verder denk ik dat, wanneer je bij een right brain actie dit gedrag negeert, laat je in mijn ogen je paard alleen maar zwemmen. Daarmee bedoel ik dat je paard misschien nog langer right brain blijft dan nodig. Als je voldoende savvy hebt en op zo'n moment als leider op kan treden en ervoor kan zorgen dat je paard weer zo snel mogelijk left brain wordt, is je paard daar naar mijn mening meer mee geholpen. Mooie bijkomstigheid is, dat wanneer je dit goed doet, je gelijk een stuk meer vertrouwen van je paard kan winnen. Toegegeven, als je denkt de situatie niet aan te kunnen omdat de reactie te heftig is voor jou op dat moment, is het beter om even niets te doen dan teveel te doen. Hangt dus van je zelfvertrouwen en savvy af

    Uiteraard nadien goed de situatie nagaan waarom je paard dan right brain geworden is, is wel belangrijk. Want mogelijk heb je daar zelf iets mee te maken en dien je dat zelf te veranderen zodat het uiteindelijk niet meer gebeurt.

    Als het een teveel aan adrenaline is, is het op te lossen door vantevoren gewoon wat At Liberty te gaan dollen. Dan is de meeste energie eruit en kan je paard daarna misschien beter focussen wanneer je wat serieuzere dingen wil gaan doen.

    Als het te saai is, is het dus een kwestie van het leuker maken. Ik kan me echter ook zo voorstellen dat je ook weleens circling game zonder allerlei leuke obstakels wilt spelen (bijvoorbeeld buiten in een open veld of zo) en dat het dus wel mogelijk moet zijn om een fijne circing game te hebben zonder dat je paard zich door verveling lostrekt.

    Denk dat de sleutel in dit alles (left brain of right brain) ligt in het regelmatig checken van jullie connectie. En wanneer de connectie er niet is en je hebt dat door, er zo snel mogelijk wat aan doen. Want anders checkt je paard (soms erg letterlijk) zelf uit. Als je, wat Roos al zegt, rust geeft op de cirkel, is je paard als het goed is al veel sneller geneigd om die connectie te leggen en te behouden. Als er geen rust is, om wat voor reden dan ook, heb je kans dat je paard zelf die rust gaat zoeken door zich los te trekken.

    Dat gedrag dan vervolgens negeren zou betekenen dat je het ongewenste gedrag (het lostrekken) beloont en daarmee creeer je dus een patroon wat je niet wilt. Door juist wat met je paard te doen, gaat je paard weer meer op je letten en krijg je die connectie weer. Dát gedrag wil je wel belonen dus nadat je weer contact hebt beloon je dat met rust. Als je tijdens de circling game het contact verliest kun je ook eventjes een andere game tussendoor doen om die band weer te herstellen. It's not about the circling game...het contact heeft dan namelijk prioriteit gekregen bóven de circling game.
    Eigenlijk 'relationship first' dus.

    En natuurlijk komt het voor dat we niet altijd even oplettend zijn en dat het weleens mis gaat (wij leren ook), maar zolang het paard beloond wordt om het contact na een dergelijke actie weer op te zoeken, zal het denk ik wel steeds beter en beter gaan en kan je paard de volgende keren misschien steeds iets langer focussen. En wij als mensen kunnen met dit soort momenten oefenen met het steeds beter leren lezen van ons paard
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  5. #20
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Rope-burns door circling game

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Ik kan het gedrag moeilijk interpreteren en ik denk dus ook dat het steeds een andere oorzaak heeft; druk van het saai zijn of de druk door mij of omgeving. Negeren helpt niet en is soms zelfs gevaarlijk vanwege het touw wat achter hem aan sleept, of omdat hij dus ook wel eens over de rand heen springt/prikpaaltjes meesleept en ik wil natuurlijk niet dat hij zich verwond. Bovendien komt hij dus meestal vanzelf weer als ik fluit.
    Heb je geen mogelijkheid om een aantal keer de circling game te oefenen in een binnenbak? (ivm eventueel over de rand heenspringen e.d.) Gewoon een aantal keren totdat het een positief patroon is geworden. Zit er veel tijd tussen het moment dat hij zich heeft los getrokken en het moment dat jij fluit? M.a.w. wacht jij tot hij de connectie op zijn eigen tijd weer opzoekt of doe jij er wat aan om in de tussentijd het contact zo snel mogelijk te herstellen? Ik denk dat, hoe meer tijd er tussen het moment van lostrekken en het weer naar je toekomen zit, hoe meer rust hij heeft gekregen voor het lostrek-gedrag. Kan het zo zijn dat hij gewoon lekker speels wordt van de circling game en het al een patroon is geworden voor hem om zich los te trekken wanneer hij teveel adrenaline voelt opborrelen > dan na het lostrekken uit te dollen (klinkt misschien ook gek maar is voor hem ook 'rust' omdat jij niets vraagt op dat moment wanneer hij rondjes showt en/of gaat rollen) en > dan vervolgens weer naar je toekomt? Want dan zou je eigenlijk het patroon moeten onderbreken op het moment dat hij te speels wordt. Even een andere game er doorheen gooien misschien zodat hij die adrenaline kwijt kan...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  6. #21

    Re:Rope-burns door circling game

    Goed dat mijn opmerking over het negeren ter discussie wordt gesteld. Want daardoor komt er nog meer naar boven over het aanpakken van het lostrek-probleem. Ik vind dat je er heel goed over nagedacht hebt Linda! En ik bewonder jouw relatie met Droo, dus ik denk dat je een goede aanpak hebt.

    Achteraf denk ik wel dat ik 'negeren' heb opgeschreven terwijl ik waarschijnlijk bedoelde dat ik niet meega in het spel wat hij probeert te spelen (bij LB gedrag). En als Ailin met een halstertouw rondloopt probeer ik idd ook zsm weer zijn aandacht te krijgen tbv de veiligheid. Maar dat lukt mij alleen met rust. En of 'negeren' dan het juiste woord is, betwijfel ik nu..

    Zie je bij paarden onderling dit gedrag van weg willen schieten ook? Daar ben ik wel heel benieuwd naar. En hoe lossen paarden dat op?

  7. #22

    Re:Rope-burns door circling game

    Hij doet dit in de wei ook, daar was ik gisteren weer getuige van. Soms spelen de anere paarden het spel mee en rennen ze met z'nallen vrolijk mee. Soms trekken ze zich er niets van aan en laten ze hem lekker ronddollen in z'n eentje.

    Een binnenbak is helaas geen mogelijkheid. Ik heb geen vervoer en er zijn er geen op loop-afstand. Bovendien mag je dan vaak niet binnen 'longeren', laat staan als je paard de neiging heeft zich los te trekken. Ik dnek dus niet dat dat een optie is.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •