Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Welk soort gras? (zaaien)

Welk soort gras? (zaaien)

Hallo,
    Ik wil over een tijdje mijn modderige wei een nieuwe look geven.
    Nou hoor ik hier en daar dat mensen gras met kruiden zaaien, kent iemand dit hier?
    Waar is dit eventueel te koop, of moet je het zelf samenstellen?
    En wat voor gras kan je dan het beste kopen?
    Ik hoor graag van jullie hoe jullie dit doen
    Groetjes kel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Re:Welk soort gras? (zaaien)

Je kan hier eens kijken http://www.tenhaveseeds.nl/artikelgr...horse_star.htm . Hou er wel rekening mee dat niet alle (on)kruiden op iedere grondsoort even goed groeien en dat je dus kans hebt dat er over een paar jaar nog maar 1-2 soorten (on)kruid door je gras groeien en mss zelfs de overhand gaan nemen.

Zelf zou ik er voor kiezen om bv enkele kruidenpaddockjes te maken waar de paarden iedere dag even mogen eten of iig voor een plaats kiezen waarbij je in de gaten kan houden welk (on)kruid het wel of niet op jouw grond kan groeien. Mochten de meeste kruiden wel goed aanslaan dan kan je er alsnog voor kiezen om tijdens het doorzaaien er het kruidenmengsel door te doen
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Mijn man vindt onkruiden zaaien echt onzin (hij is hovenier)
    Als je een weiland niet TE goed onderhoudt (kwa bemesting, kalk, etc), en de kans geeft om bij te groeien komen de onkruiden vanzelf.
    Onkruiden die er niet komen, maar je wel graag wil hebben, zijn hoogstwaarschijnlijk niet groeizaam op jouw type grond.
    Je kunt dan beter iets aan de bodem veranderen (of de onkruiden zelf plukken) dan de onkruiden zaaien terwijl ze niet stand kunnen houden.
    Als je hooi bijvoert komt er ook vaak onkruid vanzelf je weiland in via de mest.

distels groeien overal, maar of je daar nu zo vrolijk van moet worden ??
    En alle andere rotzooi. Waarom wil je dat in de wei ?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    distels groeien overal, maar of je daar nu zo vrolijk van moet worden ??
    En alle andere rotzooi. Waarom wil je dat in de wei ?
    Er zijn natuurlijk veel soorten (on)kruid en niet alles overwoekerd meteen zo erg als de distel of de brandnetel maar ook deze planten kunnen zeer nuttig zijn voor het paard. Als je de link volgt en dan bij de weide kruiden kijkt zie je bv dat er wilde wortels, karwij e.d. in zitten.
    Groetjes ingrid

Op www.paardenwei.nl staan verschillende weidemengsels, ook met kruiden. Ik vind dit een hele duidelijke site.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier wordt ook graszaad van Ten Have Seeds gezaaid. Persoonlijk heb ik gekozen voor de Horse star Extra, omdat het gehalte raaigras daar mooi laag in is.

Extra kruiden verkopen ze ook ( voor liefst € 40 voor 250 GRAM!), maar die voeg ik niet toe. Net wat Sandra al zegt, het onkruid komt vanzelf. En anders inderdaad een paar stukjes kruidentuin aanleggen?

EErder heb ik een aantal pogingen gedaan via www.paardenwei.nl, die hebben ook erg mooie mengsels (zelfs zonder raaigras), maar ik kon daar niet afrekenen. Ze hebben wel erg duidelijke info, en zijn erg snel met reacties per mail.

Bladwijzers

Forum Rechten