Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Touwhalster, hoe gebruiken?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Touwhalster, hoe gebruiken?

Hoi Allemaal,
    ik ben me ijverig aan het inlezen hier op het forum, maar heb een vraagje over het touwhalster...

Kate is nu ruim 3,5 jaar en ik wil haar voorzichtig inrijden in haar tempo (dus niet zadel plus mens erop en gaan met die banaan), vooral omdat ze het laatste half jaar pas heeft kennisgemaakt met mij en mensen in het algemeen. Ik ben nu zover dat zij me volgt, los, over het kavelpad van 500m, zonder de overheerlijke kamille aan weerszijden op te eten! Dit lukt van en naar het grasland en de paddock. Best knap, vond ikzelf.

Kate leert graag, heeft plezier in nieuwe dingen, maar reageert soms niet zoals verwacht. Mij op haar rug, geen probleem. Ik op haar rug en aansporen mbv kuit om te gaan lopen, Kate bijt zowat in mijn voet... Ook kan ik als ze los staat op haar klimmen, hier maakt ze niets van. Totdat we daadwerkelijk een bochtje om moeten en dan...

Geen rem, geen stuur, wel een (snelle) achteruit. Omdat ik bitloos begon, dacht ik dat het halster niet duidelijk genoeg was. Aan de andere kant, doet ze met een bit hetzelfde, zo niet nog minder op mij reageren. Nu heb ik hier al aardig wat foto's van paarden met hun touwhalster gezien, als het halster correct zit bij al die paarden, zit hij ook goed op Kate, dus dat is het niet. Aan de hand gaat het trouwens wel erg goed met het touwhalster, dus HELP, wat doe ik verkeerd?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: Touwhalster, hoe gebruiken?

Hmmm, klinkt erg alsof je paardje nog wat worstelt met haar evenwicht, omdat je zegt dat een bochtje om moeilijk gaat. En heb je haar al Lateral Flexion vanaf de grond geleerd? Dat is dan namelijk ook gelijk je rem in het zadel

Erg moeilijk beoordelen vanaf de andere kant van een laptopje hihihi, maar trek je onbewust misschien waardoor zij achteruit gaat? Het kan natuurlijk best zijn dat je vanaf het begin af aan al te sterk inwerkt en zij daarop reageert door naar achteren te lopen. Doe je eigenlijk iets van NH of Parelli of zo?
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Dat bijten in je voeten bij het aansporen deed Fenna in het begin ook, pas nu kan ik dat heel zachtjes doen zonder dat ze haar hoofd naar mijn been zwaait of direct stilstaat. Ik heb haar dus een hele tijd zonder druk van mijn benen gereden, puur op zit en stem eigenlijk. Het ging geleidelijk aan steeds beter en nu kan ik zachtjes mijn benen aanleggen, veel is niet nodig want ze reageerd beter op mijn zit.
    De rest van de problemen waar je over verteld heb ik weinig ervaring mee, ik zou het heel voorzichtig en beetje bij beetje doen. elke keer een stapje verder....
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik denk dat je paard geen idee heeft wat er van hem verwacht word. Doe je grondwerk? De overgang met parelli van grondwerk naar zadel is niet groot en gaat heel geleidelijk. Zo leer je je paard bijvoorbeeld te leiden terwijl je zelf naast zn buik staat. En je leert je paard te reageren op je lichaamsenergie. Dit soort dingen zorgen ervoor dat je paard het ook minder vreemd vind, wanneer je wat van hem vraagt als je er op zit.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik ben nog niet echt met een bepaalde NH-visie bezig, maar pik hier en daar een dingetje mee van bekende "goeroe's" als ik ze zo even mag noemen. Ik werk veel met lichaamstaal, mijn houding en dan de reactie van het paard erop. Aanwijzen met mijn hand oid, stemcommando's en vooral het positief bekrachtigen van "goed" gedrag. Dit werkte bij Son (inmiddels overleden erg goed, met haar moest ik op deze manier werken, met dwang bereikte je bij haar helemaal niets, vandaar!).
    Rijden deed ik op Son puur op zit en stem, met hier en daar milde beendruk. Teugels gebruikte ik eigenlijk niet, waren meer voor de sier. Mijn streven is om met Kate ook weer samen te werken op deze manier.

Ik heb al wel al veel verschillende visies bekeken wat NH betreft, met uitzondering van Hempfling en Parelli. Deze 2 wil ik nog graag bestuderen. Tot nu toe spreken van al die visies bepaalde dingen me wel aan, andere totaal niet. Voorbeeldje: het boek van Inge Terblik (?) Grondwerk; fantastisch boek! Een maar... Kate en voedselbeloningen zijn GEEN goede combinatie (gezien haar verleden en achtergrond). Kortom ik ben erg zoekende, maar zijn er hier niet meer mensen die verschillende visies combineren? Ik vind het in ieder geval een hele uitdaging!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    maar zijn er hier niet meer mensen die verschillende visies combineren? Ik vind het in ieder geval een hele uitdaging!

Ik denk dat hier voornamelijk mensen zitten die al verschillende methodes hebben geprobeerd maar uiteindelijk toch bij Parelli zijn uitgekomen

En het mooie van Parelli is dat je je wel een taal eigen maakt tussen je paard en jou. Je volgt de grote lijnen maar uiteindelijk heeft iedereen wel iets wat de taal tussen zijn/haar paard en hem/haar bijzonder maakt

Ik ben zelf heel lang bij Hempfling blijven hangen, vond het boek ook best interessant maar liep in de praktijk toch vast op een gegeven moment. Niettemin is het interessant om het voor jezelf eens te lezen natuurlijk

Maar Parelli geeft veel meer houvast en richting en je loopt niet zo snel vast omdat er een duidelijke structuur in zit die je kunt volgen.
    Het probleem wat je hierboven beschreven hebt is met Parelli eigenlijk heel goed op te lossen. Vooral omdat Parelli veel aandacht besteedt aan voorbereiding. Rijden met touwhalster doe je dan ook niet zomaar bijvoorbeeld (je leert als mens ook eerst om te gaan met een touwhalster). In dit geval zorg je er ook voor dat je paard het principe 'wijken voor druk' kent zodat het goed op het halster reageert. Dat leer je met de 7 games (dit is de basis ofwel 'babytaal' en voorbereiding voor alles wat je hierna wilt gaan vragen). Bij het rij-gedeelte leer je je paard dan eerst Lateral Flexion vanaf de grond en wanneer dit goed gaat vanuit het zadel (dit is dus je rem). Mijn paardje is op deze manier ingereden en dat ging heel goed, op een respectvolle en begrijpelijke manier voor het paard. Wanneer die 'babytaal' goed zit, kun je snel een eigen taal opbouwen, zoals de communicatie die jij had met je vorige paardje. Dat vloeit hier eigenlijk vanzelf uit voort en Parelli pleit vooral ook voor het gebruiken van je eigen creativiteit...

Goed van je dat je je paardje wil inrijden op haar tempo trouwens!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Goed van je dat je je paardje wil inrijden op haar tempo trouwens!
    Dankjewel, maar het lijkt mij de enige logische weg om te volgen. Ik bedoel, op het moment dat ze er zelf voor kiest om een stap verder te gaan, kun je als "baas" nooit overvragen en ze houden plezier in het werk, toch?

Maar goed, ik heb over mijn idee over hoe je met een paard omgaat al vele discussies gevoerd met andere "paardemensen" en die zagen de logica daar niet van in. (mij lijkt een onvolgroeid dier, mentaal en fysiek, op tweejarige leeftijd inrijden HET recept voor problemen )

Bovendien ben ik op een boerderij opgegroeid, tussen de koeien en hun kinders en is mij van jongsaf aan een bepaald respect en gevoel voor dieren bijgebracht. Je kunt slaan, tuurlijk, maar zij slaan veel harder terug en dat kan heel gevaarlijk zijn. Mijn vader heeft mij van jongsaf aan bijgebracht op me "groot" te maken (ook omdat ik slechts 1,54 m ben). Wist ik (en hij) veel dat je dan een dominante uitstraling hebt ... Daar pluk ik nu nog de vruchten van en ik ben me er eigenlijk ook niet van bewust, dat ik veel met mijn lichaamstaal doe...

Met Son had ik trouwens ook geen keus, zij eiste respect. Haar dwingen leidde tot levensgevaarlijke situaties. Zij was naast haar dominantie ook nog eens ongelooflijk slim (hekken openmaken etc), dus samenwerken was de enige optie die overbleef. Het verschil was duidelijk merkbaar, Son deed voor mij dingen die ze voor een ander absoluut niet deed. Ook heeft ze eens een zeer vervelende meneer die mij lastig viel de benen laten nemen ! Ik hoop ooit met Kate net zo ver te komen...

On-topic; Waar haal ik die 7-games vandaan?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    On-topic; Waar haal ik die 7-games vandaan?

Neem eens een kijkje op http://www.parelli.nl (hier kun je de pakketten zien en eens een indruk krijgen wat het inhoudt), je kunt ook kijken of er een level 1 pakket aangeboden wordt (via parelli.nl zijn ze namelijk nogal duur) op marktplaats of ebay of zo... en op http://www.paardnatuurlijk.nl kun je wat meer over de games zelf lezen (handig wanneer je niet gelijk geld wilt uitgeven)...

Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Aha, dankjewel, daar ga ik eens even kijken! Ik wil best geld uitgeven aan iets wat goed is voor mij en Kate, maar ik heb ook nog een gezin...

Ik heb ook een vraagje wat betreft het touwhalster. Ben nu hard aan het sparen voor een pakket. Nu is mij nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen en ´normaal´halster en een touwhalster?Het ziet er anders uit maar daar blijft het voor mij bij als leek. Kan iemand mij helpen?

Groetjes Nadia

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Een touwhalster heeft op bepaalde punten knopen die de hulpen die je geeft verduidelijken. Dit past helemaal in het wijken voor druk systeem waar PNH vooral om draait. Daarbij weegt het halster nagenoeg niets en als je dus geen druk geeft voelt het paard ook niets om zijn hoofd (natuurlijk wel als er een leadrope met zware clip aan hangt )
    Maar het is dus vooral duidelijk met het geven van de hulpen, het werkt precies op de plekken waar nodig!

Je kan aan een touwhalster zoveel geld uitgeven als je zelf wilt, maar wil je een goede voor weinig geld dan moet je bij Eveline zijn. Wil je wel veel geld uitgeven dan kan je een echte van Parelli kopen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

op mijn site staat ook een uitleg over het verschil tussen een touwhalster en een gewoon halster.

het zijn niet de knopen die op drukpunten zitten, maar het is het verschil dat het touwhalster dunner/smaller is dan een stalhalster.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten