Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 66

Topic: geen lichamelijke druk gebruiken?

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

geen lichamelijke druk gebruiken?

Ik lees de laatste tijd veel over verschillende nh-methodes die zeggen"bij deze methode hoef je geen lichamelijke druk te gebruiken zoals bij pnh".
    Ik snap wat ze hier mee bedoelen maar snap eigenlijk niet hoe dat kan.

Ik zou echt niet weten hoe ik mijn koudbloed voor me aan de kant zou kunnen laten gaan zonder in het begin lichamelijke druk te gebruiken.
    Ik zou het wel willen, maar het lijkt me erg lastig.

Als ik bijv. in het boek van Voest lees, over dat loswerken, en dat je dan je energie omhoog moet doen en dat de ene hand leidt en de andere drijft. Nou ik snap het niet. Ik heb het geprobeerd maar tsjah, geen reactie.

Wie weet er een boek of site die uitlegt wat dat nou precies is: "zonder lichamelijke druk". Ik zou er wel wat meer over willen weten.

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: geen lichamelijke druk gebruiken?

Loswerken is idd moeilijk. Eerst kwam er bij mij ook geen reactie maar na een half uur met een touw rondzwiepen gaat je paard toch wel een keer ergens heenstappen en dat beloning ik dan. Zo begint hij het te snappen. Nu kan ik hem al laten draven en een kant opsturen en verder ga ik nog niet.
    Is het paardje van jou een shetlander? Mijne wel en ik heb ergens gelezen (vraag me niet waar want dat weet ik niet meer) dat je dan sneller met je arm hulpen te hoog zit of iets dergelijks en dat het daarom in het begin ook lastiger kan zijn.
    Sites weet ik zo niet en boeken.. tja toch die van Voest..

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik had er nog niet van gehoord, maar ben met Paula eens dat loswerken moeilijk is.
    De mijne reageerde wel direct en goed. Ik vond erg mooi om te zien eerste keer. Maar nadat ze keer door touw was gebroken van het loswerkbakje werd ze heel nerveus en aangezien je dan niet kunt helpen, zijn we hier mee gestopt. Ze liep dan los en was onderbenaderbaar (right brained dus) en had geen halster om.

Maar welke lichamelijk druk gebruikt Parelli dan? Als ik kijk naar de 7 games (zover zijn we), dan is alleen de porcupine er 1, de rest is ook grotendeels op basis van energie.

Helaas weet ik geen site voor je. Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig, dus hoop dat iemand iets weet.

Hoi shetfannetje. Er wordt inderdaad wel eens beweerd dat Parelli niet echt zo vriendelijk (of liever gezegd; minder vriendelijk) zou zijn, omdat het paard moet wijken voor druk, en zijn beloning is het weglaten voor druk. Of dat nou lichamelijke druk of psychische druk is (wat jij energie noemt) maakt voor het paard niet uit. Hij ervaar het allebei als druk en heeft het gevoel dat hij mòet gehoorzamen, want hij weet dat er na een lichte druk, een zwaardere druk volgt als hij niet luistert.
    Ik weet niet of je wel eens van clickeren hebt gehoord? Maar Inge Teblick heeft daarover een boek geschreven, waarin zij het principe van clickeren uitlegt, ook met een stap voor stap handleiding en veel tips en trucs. Het paard heeft dankzij het clickeren de vrije keus of ie dingen doet of niet. Er wordt beloont met snoepjes (wat je in een later stadium gaat vervangen door een geluid, zoals een fluitje, een clicker of je stem), en als een paard iets niet doet, krijgt ie geen beloning. Dit is voor veel paarden een zeer goede motivator om mee te werken, èn er komt geen druk aan te pas. Nu denk je misschien; "dat is niks voor mijn paard, want dan wordt ie opdringerig enz." Nou daar heeft ze ook hele goede oplossingen voor.
    Clickertraining is een vorm van positieve beloning (je voegt iets aangenaams toe aan de omgeving van het paard)
    Parelli werkt met negatieve beloning (je haalt iets onaangenaams weg uit de omgeving van het paard; nl. de druk)
    Nou is Parelli helemaal niet slecht hoor. Inge zegt ook dat een combinatie van deze twee methoden eigenlijk ideaal is om allerlei dingen te leren aan je paard.
    Ze heeft ook een eigen site, hier is de link
    http://www.cremebrulee.be/inge/
    Op deze site vind je al heel veel informatie. Het boek is een waardevolle toevoeging in je kast, omdat het je een andere kijk geeft op trainen en psychologie. Er staan veel foto's in het boek en het is geen moeilijk boek. Ook geeft Inge veel workshops.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen met Parelli, heb nu de games afgerond, en ik sta paf over de resultaten. Ik had nooit gedacht dat Parelli mijn paarden zo goed zou doen. Maar soms, heel soms, had ik het gevoel; ik wil het met nog minder kunnen vragen, want vooral de fase als je paard iets voor het eerst moet doen, vind ik niet leuk. Hij snapt dan nog niet wat ie moet doen en dan moet je (ik tenminste) al snel doorgaan tot fase 4. En dan zie ik dat onbegrip in de ogen van mijn paard en dat ie denkt: "wat! wat!"en dat vond ik een vervelend gevoel. Vandaar ook dat ik hierover aan het nadenken ben gegaan.

groetjes, Trea

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Even offtopic over of parelli vriendelijk zou zijn. Je kan het zo bekijken, uiteindelijk wil je bij iedere manier van NH een gehoorzaam paard en zullen er altijd misstapjes door het paard gemaakt worden (ook door de begeleider natuurlijk, maar dat buiten beschouwing). Bij parelli is het alleen zo dat je wil dat je paard beter en sneller zijn best voor je gaat doen op een duidelijke eerlijke manier. Dat lijtk me alleen maar prettig voor het paard gezine het rust brengt in de omgang en je sneller leuke dingen kan gaan doen. Lijkt mij echt wel beter dan dat eeuwige oppervriendlijke want ej wilt uiteindelijk heo je het ook brengt een paard dat luistert. Echte vrijheid is er nooit, dus hoef je die ook niet als zogenaamde eigen inbreng voor te stellen. Dat is voor mij alleen maar een omweg.

Nadruk ligt heir wel op EERLIJK gebruik van fysiek contact (dit doen paarden onderling immers net zo geod en dan heeft je apard ook geen tijd om te bedenken of hij dat iegenlijk wel wil).

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben ook nog niet zo lang geleden begonnen met Parelli, heb nu de games afgerond, en ik sta paf over de resultaten. Ik had nooit gedacht dat Parelli mijn paarden zo goed zou doen. Maar soms, heel soms, had ik het gevoel; ik wil het met nog minder kunnen vragen, want vooral de fase als je paard iets voor het eerst moet doen, vind ik niet leuk. Hij snapt dan nog niet wat ie moet doen en dan moet je (ik tenminste) al snel doorgaan tot fase 4. En dan zie ik dat onbegrip in de ogen van mijn paard en dat ie denkt: "wat! wat!"en dat vond ik een vervelend gevoel. Vandaar ook dat ik hierover aan het nadenken ben gegaan.

groetjes, Trea
    Je zet je paard door die hogere fase aan tot het beter proberen. Je doet hem er geen pijn mee of wat dan ook. Dat is nooit de bedoeling van parelli. Je moet een effectieve fase 4 vinden die vervelend is voor je paard zodat je duidelijk bent en resultaten boekt. Zodra je paard echt verward of bang wordt meot je ook niet hoger gaan in je fases totdat je paard zichzelf weer in de hand heeft. Hierdoor voorkom je dat je paard reageerd uit angst. Bij de minste vorm van proberen geef je je release en dat si meestal na nog geen seconde fase 4. Dan heeft ej paard zelf iets bereikt en niks is beter voor het zelfvertrouwen.

Wat dat met minder af willen kunnen betreft; als je paard bij alles op fase 1 is afgestemd...lichter kan je het niet krijgen...

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Even offtopic over of parelli vriendelijk zou zijn. Je kan het zo bekijken, uiteindelijk wil je bij iedere manier van NH een gehoorzaam paard en zullen er altijd misstapjes door het paard gemaakt worden (ook door de begeleider natuurlijk, maar dat buiten beschouwing). Bij parelli is het alleen zo dat je wil dat je paard beter en sneller zijn best voor je gaat doen op een duidelijke eerlijke manier. Dat lijtk me alleen maar prettig voor het paard gezine het rust brengt in de omgang en je sneller leuke dingen kan gaan doen. Lijkt mij echt wel beter dan dat eeuwige oppervriendlijke want ej wilt uiteindelijk heo je het ook brengt een paard dat luistert. Echte vrijheid is er nooit, dus hoef je die ook niet als zogenaamde eigen inbreng voor te stellen. Dat is voor mij alleen maar een omweg.

Nadruk ligt heir wel op EERLIJK gebruik van fysiek contact (dit doen paarden onderling immers net zo geod en dan heeft je apard ook geen tijd om te bedenken of hij dat iegenlijk wel wil).
    Natuurlijk wil ik dat het paard luistert, haha, ik zou geen mens zijn als ik niet de baas wil zijn. Is typische eigenschap van het menselijke ras. Maar ik vind het wel prettiger als het paard beslist of ie er aan toe is om iets engs te gaan doen, of dat ik hem dwing met mijn fases. Laat het mij maar wat langer duren dan. Is wel een verschil of een paard iets niet wil, of iets niet durft, en ben van mening dat dwingen (ook met psychische druk) in dat geval niet het slimste is om te doen.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Zie mn berichtje wat voor die van jou komt. Angst si dus zowiezo nooit de bedoeling. Dan moet je je friendly beter krijgen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Maar ik vind het wel prettiger als het paard beslist of ie er aan toe is om iets engs te gaan doen, of dat ik hem dwing met mijn fases. Laat het mij maar wat langer duren dan. Is wel een verschil of een paard iets niet wil, of iets niet durft, en ben van mening dat dwingen (ook met psychische druk) in dat geval niet het slimste is om te doen.
    Het is bij Parelli ook helemaal niet de bedoeling dat je je paard dwingt met je fases als hij iets niet durft. Neem het over een hindernis gaan. Zo lang hij moeite doet om de hindernis te nemen (en dat kan zijn dat hij ernaar kijkt, zijn neus eroverheen steekt, er met zijn voet over schraapt, enz.) laat je hem met rust, pas als zijn aandacht ergens anders heen gaat, vraag je hem weer opnieuw om er over heen te gaan of om er in elk geval over te denken.
    Pas als je zeker weet dat je paard niet bang is en de opdracht begrijpt, mag je de fases opvoeren.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Precies.

Friendly is geen enkel probleem. Gapen slapen, dutten, hoofd laag noem maar op. Sta ik ervoor met die zweep te maaien, maakt allemaal niks uit. Ik vind Parelli fantastisch! Maar is ook goed te combineren met een nog vriendelijker methode. Toen ik sideways ging aanleren, snapte ze echt niet wat ik wilde, aantikken met zweepje, je weet wel, short range: voorhand, achterhand enz. is nog nieteens fase 4, maar je had dat gezicht moeten zien! En drentelen, en onzeker worden. Teruggaan naar friendly was idd wat ik deed. Maar het paard maakt wèl verschil tussen friendly en iets moeten wat ie niet snapt. Dus heuptasje (mèt brokjes) om en wachten maar. Paard ziet heuptasje en denkt, héé! Alle zenuwen weg! Is nu ondernemend aan het zoeken: wat moet ik doen?? Nou ja, had het zó gevonden hoor...

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Dan werkt ja paard voor het eten en neit voor jou als leider. Das meer een trucje dan dat je paard daadwerkelijk voor je opzij stapt en dat heeft IMO niks met respect te maken.
    Net als veel honden; oh wat luisteren ze goed, totdat het brokje weg is en tsja..hoe wil je je paard dan motiveren.

Waarom zou je leider moeten zijn als je ook vriend kan zijn? En je snoepje geef je niet elke keer, je verangt het voor een signaal (heb ik ook al eerder gezegd), een bridge. Dus paard werkt niet voor eten, is alleen een goede motivator. Je laat bij clickeren je paard zèlf ontdekken en dat gaat prima samen met Parelli. Soms het één, soms het ander. Wordt het ook veel afwisselender.

Actief Forumlid Anya's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Waarom zou je geen leider én vriend kunnen zijn. Dat gaat in mijn optiek heel goed samen. En bij paarden (maar bijvoorbeeld ook honden) is dat mijns inziens ook noodzakelijk.

@Trea, wat heeft clickeren te maken met vriend van je paard zijn en niet dominant? Clickeren is toch een vorm van operante conditionering? Niet dat ik daar persé iets negatief van vind, maar ik zie het verband niet.
    The dominant or alphahorse, is the most effective peopletrainer ever born, P. Parelli.

Met clickeren, laat je het paard de keus of hij er aan toe is of niet. Je bent in die fase meer begleider dan leider. Dat bedoel ik. En al wel 3 keer gezegd hier: 't is de combinatie van. Bij t squeezen over zeil bv. als je paard het eng vind, kun je wachten, senden etc. tot je een ons weegt, terwijl soms het met clickeren heel snel kan gaan. Ik noem maar wat. Bij iets anders werkt druk weer beter. De ene keer leg en release je druk, de andere keer gebruik je een andere hulp. Net als bij Parelli begin je met fase 1, je kunt clickeren daar nog vóór zetten, als fase 1/2. Als je paard het doet met fase 1/2, is dat toch mooi. Het ligt aan de situatie, wat en waarom je t één of 't ander toepast. Parelli is ook operante conditionering. Het verschil zit m in het belonen. Bij clickeren voeg je iets aangenaams toe als het paard gehoorzaamd, bij Parelli laat je iets onaangenaams weg (druk)
    De vraag van dit topic was, of er nog een vriendelijker methode is, nou die is er. That's all.

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten