Ik ben sinds een paar maanden bezig met Parelli. Nu vertoont Sahlim gedrag wat ik niet kan plaatsen en misschien dat iemand van jullie me hier wat wijzer kan maken, hoewel ik snap dat het heel moeilijk oordelen is met alleen mijn kant van het verhaal hier op het forum, aangezien je het grondwerk met zijn tweeën doet (je paard en jij) en het dus eigenlijk moet zien om te oordelen, maar toch hoop ik dat jullie wat ideeën hebben wat zijn gedrag 'betekent'. Hiervoor heb ik nooit echt grondwerk met hem gedaan en in het begin was hij heel opstandig (in mijn visie als mens, vanuit zijn oogpunt was hij vooral in de war en had geen flauw idee wat ik van hem wilde!).
Als je met grondwerk door blijft vragen bij Sahlim met iets nieuws of iets dat hij eng of spannend vindt, gaat hij eerst in verzet, slaat naar de carrot stick of dreigt door wat te gaan steigeren (niet echt hoog, maar meer om zijn verzet kracht bij te zetten). Als je door blijft vragen heeft hij ineens (tenminste voor mij komt het ineens) dat hij zijn hoofd omlaag houdt en in zichzelf keert (introvert?). Het lijkt (en dit is misschien ook wel zo) alsof hij zich verstopt. Hij doet dit niet altijd, maar ik heb het idee dat hij het de laatste tijd vaker doet. Aangezien ik dit gedrag niet goed weet te plaatsen weet ik op die momenten ook niet goed wat ik moet doen, met rust laten of toch doorvragen. Een voorbeeld; mijn doel is dat hij wijkt voor de carrot stick, je begint zachtjes met de carrot stick te 'tikken' en dit voer je op totdat het getik vervelend wordt voor hem, hij gaat dan eerst in verzet en doet dan zijn hoofd omlaag en 'vangt' als het ware de tikjes op. Ik kan die tikken dan opvoeren maar zonder dat hij een vin verroert. Ook heeft hij regelmatig dat hij bij me komt staan met zijn hoofd omlaag, ook als ik de circling game doe en ik hem naar me toe vraag vertoont hij dit gedrag. In het begin had hij nog wel eens de neiging om dat ineens te bijten in mijn kuit, maar de laatste tijd blijft hij gewoon braaf staan met zijn hoofd laag. Is er iemand die dit gedrag herkent?
Bladwijzers