Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Tips voor aanleggen Paddock Paradise

  1. #1

    Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Over een paar maanden is het zover, mijn eigen plek voor Ryan en een ander prachtig paard.

    Al veel gelezen over een PP, maar hoop dat jullie het ook leuk vinden om mee te denken.

    Vanmiddag de basis opzet gemaakt, rechts in het midden zie je de stallen, die ik voor de helft wil omtoveren tot inloopstal en de andere helft ga gebruiken voor hooi opslag en zadelkamer, dan een stukje track richting bak en dan op naar het echte PP. In het echte PP, wil ik nog een paar paddocks maken en een round pen.

    Linksboven in het PP zit waarschijnlijk al een waterput.

    Hopelijk kunnen jullie me helpen met de volgende vraagjes:

    - Wat raden jullie aan als "buiten" omheining? Hout, kunstof, hier wil ik best wat geld in investeren want anders kan ik Ryan elke keer van de straat plukken.

    - Wat is handig om als omheining voor de "binnenkant" van het track?

    - Is het aan te raden om een paar meter tussen de weg en de track te houden, dit i.v.m. voeren van voorbijgangers van de paarden?

    - Wat vinden jullie paarden nu echt leuk in het PP?

    Alle tips zijn meer dan welkom!

    Situatie schets, jammer genoeg een beetje onleesbaar geworden.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Fijn, een eigen plek!
    Ik vind zelf een betonplaat om bijv op te voeren erg handig. Alhoewel ik zelf ook wel kisten op het zand heb staan, maar daar wordt door de netten die erin liggen weinig geknoeid. Als die betonplaat dan vlakbij de hooischuur ligt, scheelt dat jezelf veel lopen. De paarden moeten natuurlijk zoveel mogelijk lopen, dus handig dat je waterput ver weg ligt.
    Moet je alleen wel zorgen dat het pad erheen altijd begaanbaar is. Ik weet niet wat de grondsoort is, maar als het 's winters te nat wordt kun je er een verhard pad heen leggen, of zand laten storten/ grond omkeren.
    Je kan ook een pad maken dat altijd begaanbaar is, en een stuk wat je er in de zomer ook bij kan trekken.
    Ik heb buiten- en binnenlangs bruin schriklint van 4 cm breed (want ijslanders/haflingers en dat soort robuuste inwoners). Nu 3 lagen boven elkaar vanwege veulens op komst. Voorheen 2 lagen, dat werkte ook. Palen om de 5 m en lint vastzetten met klemisolatoren.
    Ik zou er idd voor proberen te zorgen dat voorbijgangers niet zo makkelijk bij je paarden kunnen. Kun je er geen heg tussenzetten?
    Onze paarden staan altijd graag op een stuk waar veel bomen staan. Ik weet niet of dat door de bomen komt of door de ligging. Maar als de zon schijnt staan ze regelmatig allemaal op een rijtje in het zonnetje, soms achter de schuur uit de wind, soms op het pad onder de bomen. Ze mogen ook graag een sprintje trekken op het rechte pad van 75 m. Ik zou nog wel een langer pad willen...komt ooit wel. Lekker liggen of rollen in een stuk muller zand.
    Een heuvel zou ik ook nog graag hebben, maar die moet je van grond maken en niet van enkel zand, anders is die zo platgelopen.

    Zorg verder voor een handige plek van je mesthoop en dat grote trekkers en vrachtwagens ook bij de schuren en andere belangrijke plaatsen kunnen komen.
    Ik denk dat je de site "paddockparadijs.nl" plus forum al kent?

  3. #3
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Gaaf Marlous!

    Heb je mijn PP weleens gezien? Nee he?
    Ik heb een pad romdom de wei, net zoals jij getekend hebt. Als ik het over kon doen, zou ik de volgende dingen veranderen/ toevoegen;
    - meer pad dan alleen rondom de wei. Mijn paarden mogen relatief weinig gras, ik heb nu nog teveel wei en zou liever zien dat ze meer weg hadden om te bewandelen. Nu is het een cirkel en kunnen ze alleen dat lopen. Ik zou liever een acht-vorm zien oid.
    - Aan de binnenkant heb ik breed lint. Mijn palen staan ver van elkaar, omdat we nog gingen kijken of het kon blijven staan. Ook heb ik twee ingangen naar de wei in het midden. Ik vind nu twee ingangen te weinig.
    - Denk er bij je ingangen aan dat een tractor er door moet passen.
    - Ik heb geinvesteerd in een flink schrikdraadapparaat. Dat was een geweldig goede keuze. Houdini-Eik werd in het begin al zenuwachtig als ze naast het nieuwe lint stond.
    - Voeren is ook belangrijk natuurlijk. Het pad wordt zand, en ik wil daar niet op voeren. Ik heb palletboxen. Geweldige dingen.

    Je bent natuurlijk altijd welkom om zelf eens te komen kijken!
    Started!

  4. #4

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Ik vind de betonplaat ook onmisbaar. Overigens kom je pas na 1 zomer en 1 winter er achter of je het goed hebt gedaan en hoe de paden zich houden. Wat ik nog erg graag wil is een zandrolplaats. En bij mij tussen eigelijk de 2 paddock paraidse's heb ik een ruim open stuk daar zou ik echt een speel plek willen hebben met verhogingen, boomstronken enz. Wij zijn van de zomer een jaar verder en dan gaat er toch weer een hoop veranderen en dat is puur omdat we nu weten waar de valkuilen zitten van de weide.
    www.niettevermijden.com

  5. #5
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Wil je ook een rijbak maken op jullie PP? Of is de paddock daar geschikt voor? Of kun je een paddock maken in een 20x40 afmeting zodat ie voor beide geschikt is?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  6. #6

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Bedankt allemaal voor jullie input, ik heb vorige week een hele nacht niet kunnen slapen vanwege dit onderwerp.

    @marion: Het is zandgrond, mocht het echt een vreselijk prut worden in de winter (wat ik niet verwacht, 1 weiland verder lopen al de hele winter 2 fjorden en dit weiland ziet ernog prima uit) dan ga ik in het ergste geval in de winter alleen de paddock/bak en inloop stal gebruiken.

    Mmm ja een heg dat is zeker een slim plan, natuurlijk geen giftige heg/bomen maar iets waar ik ook nog takken van kan voeren. Goed idee!

    @Mitzel: Ja ik kom graag kijken!

    Ja een 8 lijkt mij ook erg leuk, alleen krijg ik dan nog een slapeloze nacht van waar ik alle ingangen moet maken. Ik heb al een mooie hookist gekocht, die bevalt tot nu toe super. Eentje met mooie grote wielen die je door je PP kan rijden.

    @Amethist: Helemaal waar, ik wil de basis nu goed hebben en weet zeker dat er dan altijd weer iets te wensen/verander blijft. Dat lijkt me ook leuk!

    @Yulia: Het is nu een bak, die ik ook ga gebruiken als paddock. De bak is niet helemaal 40x20 maar komt wel in de buurt.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  7. #7

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Ik zou mij niet druk maken over waar je de opening moet maken. Die kan je later overal met 1 knip maken. Door de lengte van de greep hou je genoeg stroomdraad over om verbindingen te maken. Ik heb er later ook wel een stuk of 6 openingen bij gemaakt.

    Ik heb echt een heel drassig grond stuk, daar staat die wei om bekend en ik heb mijn vreselijke zorgen gemaakt om de draps maar als ik terug kijk valt het reuze mee. Daarbij heb je toch ook nog de rijbak/paddck waar je ze op kan zetten als het te erg word. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik gek was geworden als ik niet een groot stuk verhard had gehad en dan metname bij vorst. Dan bevriezen de blubber punten op het pad en is het pad bij mij onbegaanbaar.

    Ik heb net nog ff je foto/plattegrond zitten bekijken en het is wel echt onwijs gaaf hoor, alles zo rond om het huis, echt top!!
    www.niettevermijden.com

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    duitsland
    Leeftijd
    52
    Berichten
    349

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Gaaf helemaal je eigen plekje

  9. #9

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Oooh ik ben er ook zo blij mee Margriet.

    Zaterdag samen met Christine bij ons plekje wezen kijken, ook alvast gekeken waar het ruiterpad begint.

    Daarna bij Bea haar mooie PP gekeken, veel inspiratie opgedaan.
    Bedankt Bea.

    Wederom genoeg stof tot nadenken.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  10. #10

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Per waneer mogen jullie erin?

    www.niettevermijden.com

  11. #11

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    31 mei om 11.00 uur is de overdracht.

    Vrijdag heb ik aan de verkopende makelaar gevraagd of ik alvast het land mag laten inzaaien, ik hoop zo dat ze akkoord gaan.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  12. #12

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Dat zou tof zijn als dat alvast kan. Heeft het mooi 3 maanden de tijd om te groeien.
    www.niettevermijden.com

  13. #13

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Dat zou super zijn marloes.
    Wat heeft er afgelopen jaar opgestaan ?
    Want als er mais heeft gestaan zou ik het eerst goed laten omploegen en aanrijden en dan inzaaien.
    Anders heb je overal van die mais stokjes staan.

  14. #14

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Marlous en ik hebben ondertussen dit ontwerp bedacht:



    Het leek ons voldoende om de helft van het weiland als pp in te richten, omdat er maar 2 paarden staan. Van de andere helft kan dan hooi worden gemaakt.
    De paddockjes met nummer 4 zijn bedoeld als er andere paarden op bezoek komen, nummer 3 is een roundpen. De rest spreekt denk ik wel voor zich?
    Zien jullie in dit ontwerp dingen wat je absoluut afraadt? Of nog verdere tips? Alle opmerkingen zijn welkom!


  15. #15
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Prachtig!
    En toch nog een soort acht geworden. Im zou zo niets weten wat ik anders zou doen als het mijn wei was. Misschien wat meer openingen naar de weides. Vooral dat uitkijkpunt richting ziet er erg tof uit!
    Geweldig zeg!
    Started!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •