Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: Tips voor aanleggen Paddock Paradise

  1. #16

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Ik zou persoonlijk de ingangen naar de weides nooit op een pad doen. De wei in gaan betekend hier altijd blijdschap en vreugde en dus ook bokken sprongen. Als het dan al dringen is voor de wei vind ik dat persoonlijk niet prettig en in zou de ingangen dan ook bv bij nr 5 doen.

    Zelf zie ik het nut nooit zo in van het hooien. Het is voor een loonwerker of boer een tijd rovende klus wat het dus ook een kostbare klus maakt. Wij hebben afgelopen jaar op de een weide laten hooien. Achteraf kwam dat per baaltje op 3 euro omdat er te weinig gras op de wei stond. Maar stel dat we de dubbele opbrengt hadden gehad dan kwam het eigenlijk op 1,50 per baaltje (eigenlijk meer want het persen gaat per baal).

    Als ik hier baaltjes koop komen ze op 1,25 per baaltje. Nu zijn bij jullie in de regio natuurlijk de prijzen per baaltje veel duurder maar bij ons heeft een oud boertje gehooid en de rekening is kontzak broekzak gegaan dus normaal zijn die prijzen ook veel duurder. Ik zou zelf de voorkeur geven aan gewoon zo lang en zo veel mogelijk vers gras geven waardoor je natuurlijk ook veel minder hooi hoeft bij te voeren. Ik zie daar een veel groter winstpunt. Daarbij heb je in mijn optie grond voor de beweging en bewegingsvrijheid.

    Is het dan niet een veel leuker idee om een stuk af te zetten en daar een grote speelweide van te maken met grote zand plateau's, opstapjes, tunneltjes, grote boomstammen en ga zo maar door.

    Het is dat ik te weinig gras heb maar anders zou ik werken in dagweides. Jullie weides zijn daar groot zat voor.
    www.niettevermijden.com

  2. #17
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Is de grote wei aan de weg trouwens allen te bereiken via het gele poortje bij "1"?

    Amethist; ik heb mijn toegangen ook zo in mijn PP, en dat gaat eigenlijk altijd prima. De openingen zijn groot genoeg om met vier paarden tegelijk doorheen te gaan en het pad is breed genoeg.

    Hooien levert hier wel degelijk "veel" op. Inderdaad; als je alles moet laten doen door een loonwerker ben je meer kwijt. Daarentegen heb je wel hooi van je eigen land, waarvan je precies weet wat erin zit.
    Met mijn vier paarden heb ik aan mijn stukkie, wat veel kleiner is dan bovenstaande, gewoon te veel gras om op te voeren. Ik heb het zelfs een keer bijna verrot op het land gehad, door regen in de herfst en lang gras wat dan plat slaat.
    Started!

  3. #18

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Mijn openingen zijn een meter of 8 dus lijkt mij groot zat. Ze kunnen er ook makkelijk met 4 tegelijk door alleen doen ze dat met erg veel vreugde sprongen en vond ik het overzichtelijker om het te doen bij een ruimer stuk.

    Je hebt gelijk als je zegt dat als je hooi hebt van eigenland dat je geen zorgen hebt over de inhoud. Wat ik aan wilde geven is dat mensen vaak denken.... oooh zelf hooien dat is mooi goedkoop. Dat is dus niet zo in mijn optiek en vanuit die optiek zeg ik dan ook..... ik gebruik de grond liever voor de paarden om af te grazen en te lopen. Uiteraard is land laten verrotten geen optie.
    www.niettevermijden.com

  4. #19
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Wat zit er linksboven in het pp? In het doodlopende stukje?
    Ik zou paddockjes voor logeerpaarden zo plaatsen dat je ze vanuit huis kan zien en er ook snel bij kan zijn; je weet nooit hoe nieuwe paarden zich gedragen.

    Ik ben ook huiverig voor het zelf hooien. Je moet maar hopen dat je het goede tijdstip te pakken hebt, dat het weer goed blijft, dat de loonwerker tijd voor je heeft, etc...
    Hoeveel grond heb je eigenlijk?

  5. #20

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Jaaaa joepie veel reacties! Dank!

    Alle eer voor het ontwerp gaat naar Christine hoor.

    Margriet: Hooien is ook een expiriment hoor. Hooi is hier (nu nog in Amersfoort) dit jaar extreem duur en de kwaliteit zeer wisselend.

    Ryan had op zijn vorige stalling zo ongeveer onbeperkt koeiengras te eten, met als gevolg dat hij veels en veels te dik was. Nooit last gehad van hoefbevangenheid ofzo maar wel bang voor geweest. Dus weer een graasmasker op, die dan binnen 10 minuten weer af lag.
    In mijn ogen ook niet ideaal.

    Wat bedoel je met dagweides?

    Bea: Om de hele wei komt een degelijk hek. Ik ben van plan om zo dicht mogelijk bij het huis, dus helemaal rechtboven, een poort met slot, te maken naar de grote wei. Zodat alle landbouw werktuigen niet over het hele erf en bak/paddock moeten.

    Beetje kiezen tussen twee kwaden, eigenlijk wil je geen poort aan de voorkant van je omheining. Maar ik wil zo weinig mogelijk gaten maken in het bestaande Heras hekwerk om het huis/stallen/bak. Vooral voor Lucas, maar ook dus voor de bereikbaarheid voor tractoren enzo.

    Marion: Linksboven is inderdaad een doodlopend stuk, hier zit nu al een waterput met kraan. Het weiland (zonder huis/stallen/bak/paddock) is 1 hectare.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  6. #21
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Heb je ervaring met strookbegrazing?

    Zelf vind ik het ideaal in ons PP dat we dagelijks extra gras kunnen bijgeven, zonder dat de paarden direct op een groot nieuw stuk komen te staan. Met een pad rondom heb je altijd de keuze om dát stuk bij te geven, wat het beste begraasd kan worden (droogste grond, beste gras oid).

    Een schematische weergave van ons PP:


    De huidige indeling is ontstaan uit praktisch oogpunt, dus o.a. de winter-waterbak bij de ingang, zodat we met een slang kunnen vullen. Omdat de paarden vrijwel het hele jaar rond nog gras bij krijgen, lopen ze voldoende van voor naar achter en weer terug. Op dit moment zijn ze aan het laatste strookje gras bezig, helemaal achterin.

    Lange rechte paden vinden de paarden heerlijk om overheen te scheuren en met 200m lengte maken ze veel vaart. Vooral Shaf en Nicky kunnen er wat van Ik zie Ryan dat nog niet zo snel doen, maar wellicht samen met Zequita...

    Wordt het bovenste stuk in jouw tekening 'hooiland'?
    Dat zou ik zo recht mogelijk maken, zodat de loonwerker het makkelijkst kan maaien en keren.
    Je kunt nog een pad eromheen leggen, indien de veiligheid dat toelaat (paarden aan de wegkant).

    Leuk, gastenpaddockjes
    Zoals ze nu ingetekend staan, kan er geen paard in het middelste paddockje
    Voor de veiligheid zou ik ervoor kiezen om ze aan de rechterkant van het hooiland te maken, allemaal naast elkaar dan kun je de paarden ook buiten snuffel-bereik van je eigen paarden zetten. En staan ze, zoals Marion zegt, in zicht vanuit huis.

    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  7. #22

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Wat veel handige tips zeg, fijn! Ik ben onze tekening alweer grondig aan het bestuderen om te kijken hoe ik het e.e.a. kan veranderen naar aanleiding van alle opmerkingen. Dat van het middelste gastpaddockje is wel een beetje dom

    De strookbegrazing zie ik nog niet helemaal voor me, hoe werkt dat dan met die groene lijntjes in jouw pp, Eveline? Moet je dan steeds het draadje losknuppen en aan een paaltje verderop weer vastbinden?

  8. #23
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Je kan werken met karabijnhaakjes aan het eind van het stroomdraadje dat je wilt verplaatsen, dan kun je die zo verder laten glijden over het permanente draad.

  9. #24
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Oh, da's een slim idee, Marion.
    Wij hebben nu poortgrepen. Op elk rood stipje zit een poortgreep (aan beide kanten van elk groen draadje).
    De draad ertussen (de zwarte dus, in de breedte) heeft echter elke 7 meter een prikpaaltje, dus echt doorglijden zal niet helemaal lukken met de karabijnhaak.

    Je kunt dus een van de groene draadjes loshalen van de rand van het pad en een meter (of meer, of minder) naar achteren schuiven. De groene draad heeft een stuk of 5 prikpaaltjes, die je gemakkelijk mee verplaatst (behalve als het vriest )

    Ben je tot aan het midden gekomen met strookbegrazen, dan maak je de draad weer vast aan de voorkant en begin je aan een nieuw stukje. Zo kan het begraasde stuk ook optimaal herstellen.

    Vanwege de goede grasgroei hebben we vorig jaar de 2 middelste weides kunnen hooien (+- 0,7 hectare, kwamen bijna 100 kleine baaltjes af).
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #25

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Wat ik bedoel met dagweide is..... iederedag gooi je de hele dag een klein stukje wei open waar ze dus de hele dag gebruik van kunnen maken om te grazen. De volgende dag is dat dus weer een nieuwe zodat de vorige weer rust krijgt. Het belangrijkste punt is.... ze hebben de hele dag beschikking tot de grasweide ook al is het een klein stukje.

    Ik gebruik mijn weide als snackcorner..... Bij mij is het middenstuk gewoon 1 groot geheel maar ik gooi het maar een aantal uur per dag open. Ik voer dus smorgen hooi. sMiddags bv 3 uur op een snackcorner en sAvonds weer hooi. Voor paarden die snel dik worden of hoefbevangen raken is dat een goede oplossing mede omdat je het openstellen van de weide kan doen op de tijden dat er weinig fructaan is. Dus bv na nachtvorst laat op de dag. Als er heel veel muggen of dazen zijn doe ik ze snachts lekker op de open weide zodat ze rustig kunne grazen zonder alle vreselijke prikbeesten. overdag staan ze dan vaak in de luwte en onder de bomen omdat daar minder prikbeesten zijn.
    www.niettevermijden.com

  11. #26

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Bedankt Evi voor het delen van de plattegrond van jullie PP. (ben al veeeels te lang niet in Enschede geweest )

    Mmmm ja strookbegrazing, wel ervaring mee. Ryan stond (helaas) elke keer aan de verkeerde kant van het draadje. Tot grote frustratie van mijn toenmalige SH. Hij sprong (met gemak ) over de prikpaaltjes heen.

    Van het bovenste gedeelte is het inderdaad het idee om te gaan hooien, ongeveer 0,5 hectare. FIjn om te weten dat je van ongeveer 0,7 hectare 100 kleine baaltjes haalt.

    De hele wei is te zien vanaf het huis (woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer ) dus dat komt goed.

    Vergeet ik nog helemaal het goede nieuws te vertellen, ik mag alvast inzaaien.

    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  12. #27
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit

    Vergeet ik nog helemaal het goede nieuws te vertellen, ik mag alvast inzaaien.
    Oh, dat is goed nieuws. Fijn!
    Started!

  13. #28
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Hey Marlous,
    Wat een gave plek heb je gevonden! Wow! Da's wel effe anders dan waar je nu zit zeg, jemig!!!

    Ik heb helaas geen ervaring met PP's, maar wil toch even een opmerking plaatsen.
    Je ontwerp met Christine is praktisch, maar ik vraag me af of je uiteindelijk niet gelukkiger zou zijn met wat meer rechte vormen. Voor het maaigemak EN voor het zicht. Een kromme lijn in omheining is echt niet mooi om naar te kijken. Aangezien het je uitzicht is, zou ik daar toch rekening mee houden.

  14. #29

    Re:Tips voor aanleggen Paddock Paradise

    Ik stond gisteren te kijken naar ons PP en ik vraag mij af en toe toch af waarom ik die paden 3 meter breed heb gemaakt. Ze maken zelfs paden op de paden. Ze lopen op een pad altijd dezelfde route en dat is een strookje van 50 cm. Uiteraard moeten ze elkaar af en toe inhalen dus ze blijven gewoon 3 meter breed .
    www.niettevermijden.com

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •