Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: leren bitje?

leren bitje?

ik vroeg me af wie er ervaring heeft met een leren bitje of iets dergelijks. en of dat goed of slecht is voor je pony. waar ik begon met lesrijden heb ik naast veel met gewoon halster te hebben gereden af en toe met een leren bitje gereden. vond het toen wel fijn maar weet er niet heel veel meer van omdat dat maar een paar keer was. en over de verzorging van zo'n bit. daar deden we gewoon met een kwastje elke keer wat zonnebloemolie op. is dit een goede behandeling of kan het beter?

groetjes mirjam

Re:leren bitje?

Een leren bit is niet slecht voor de mond mits je met licht contact rijdt (maar dat is met alle bitten zo). Het is soepeler en zachter dan een metalen bit en dus vriendelijker.

Ik heb een tijd met leren bitjes gereden. Ik vind het erg fijn. Het ligt heel stil in de mond en vormt mooi naar de mond.
    Probleem bij mijn paard is alleen dat ze er erg veel op kauwt dus ik heb er al 2 versleten. Maar bij de meeste paarden is dit niet zo dacht ik

In zonnebloemolie is prima. Als je een nieuw bitje hebt, moet die 24 uur in de zonnebloemolie liggen. Bij de eerste keren gebruiken is het bitje nog niet gevormd naar de mond en is het raadzaam om even wat vaseline op de mondhoeken te smeren. Daarna idd bijhouden met steeds wat zonnebloemolie erop.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Voor bijna alle optomingen en bitten geldt denk ik dat je het gewoon per paard moet uitproberen. Het paard geeft zelf wel aan of hij iets fijn vindt of niet.
    Mijn ene paard heeft er altijd prima mee gelopen, mijn andere paard niet.
    Idd zonnebloemolie, maar pas op: dat vinden muizen kennelijk lekker want die hebben meerdere keren aan mijn bitje geknabbeld.

bedankt voor de tips

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ondanks dat ik het bit goed ingevet had, gingen de mondhoeken van mijn paard wel open. Daarom ben ik er toen mee gestopt.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ik heb denk ik 3 kwart jaar een arabiertje 3 keer per week ongeveer een uur met zo'n bitje gereden. Bleef goed zitten en geen last van open mondhoeken. Ik weet niet hoe het is als je er vaker mee rijd.

Bladwijzers

Forum Rechten