Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Doet zijn hoofd omlaag en keert in zichzelf

Doet zijn hoofd omlaag en keert in zichzelf

Ik ben sinds een paar maanden bezig met Parelli. Nu vertoont Sahlim gedrag wat ik niet kan plaatsen en misschien dat iemand van jullie me hier wat wijzer kan maken, hoewel ik snap dat het heel moeilijk oordelen is met alleen mijn kant van het verhaal hier op het forum, aangezien je het grondwerk met zijn tweeën doet (je paard en jij) en het dus eigenlijk moet zien om te oordelen, maar toch hoop ik dat jullie wat ideeën hebben wat zijn gedrag 'betekent'. Hiervoor heb ik nooit echt grondwerk met hem gedaan en in het begin was hij heel opstandig (in mijn visie als mens, vanuit zijn oogpunt was hij vooral in de war en had geen flauw idee wat ik van hem wilde!).

Als je met grondwerk door blijft vragen bij Sahlim met iets nieuws of iets dat hij eng of spannend vindt, gaat hij eerst in verzet, slaat naar de carrot stick of dreigt door wat te gaan steigeren (niet echt hoog, maar meer om zijn verzet kracht bij te zetten). Als je door blijft vragen heeft hij ineens (tenminste voor mij komt het ineens) dat hij zijn hoofd omlaag houdt en in zichzelf keert (introvert?). Het lijkt (en dit is misschien ook wel zo) alsof hij zich verstopt. Hij doet dit niet altijd, maar ik heb het idee dat hij het de laatste tijd vaker doet. Aangezien ik dit gedrag niet goed weet te plaatsen weet ik op die momenten ook niet goed wat ik moet doen, met rust laten of toch doorvragen. Een voorbeeld; mijn doel is dat hij wijkt voor de carrot stick, je begint zachtjes met de carrot stick te 'tikken' en dit voer je op totdat het getik vervelend wordt voor hem, hij gaat dan eerst in verzet en doet dan zijn hoofd omlaag en 'vangt' als het ware de tikjes op. Ik kan die tikken dan opvoeren maar zonder dat hij een vin verroert. Ook heeft hij regelmatig dat hij bij me komt staan met zijn hoofd omlaag, ook als ik de circling game doe en ik hem naar me toe vraag vertoont hij dit gedrag. In het begin had hij nog wel eens de neiging om dat ineens te bijten in mijn kuit, maar de laatste tijd blijft hij gewoon braaf staan met zijn hoofd laag. Is er iemand die dit gedrag herkent?

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Re:Doet zijn hoofd omlaag en keert in zichzelf

Je zegt: Als je met grondwerk door blijft vragen bij Sahlim met iets nieuws of iets dat hij eng of spannend vindt, gaat hij eerst in verzet Ik vraag me af of dit het eerste is, ik denk namelijk dat wanneer hij dit doet, je al signalen gemist hebt. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet gezien we geen beeldmateriaal hebben.

Daarna (met o.a.) het doorvragen duw je hem voor mijn gevoel als het ware, introvert. Weet niet of dit logisch klinkt voor je maar alsof hij als het ware zegt "dit kan ik niet, ik ga wel naar mijn happy place, daar is alles wel veilig".

Klinkt mij in ieder geval als een paard waarbij je veel meer op de subtiele signalen van zijn gedrag moet gaan letten om hier beter op in te spelen. Hoop dat je hierin dingen herkent en er wat mee kunt. Als je er niks mee kunt, zou ik de hulp van een instructeur/intructrice inroepen hiervoor.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dat was ook wat in mijn gedachten op kwam, hij trekt zich terug, het klinkt alsof hij dan RB-i wordt. Heb je je al verdiept in de horsenalities en weet je wat de horsenality van je paard is? Het is moeilijk beoordelen zo, maar het klinkt alsof hij van RB-e naar RB-i gaat.
    Mogelijk mis je de eerste signalen dat hij zich niet comfortabel voelt of erg onzeker is?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Het in zichzelf keren herken ik ook als Right brain introvert!
    Dat hij uit z'n slof schiet kan ik ook minder plaatsen. Volgens mij gaat het normaal zo dat een paard te veel druk ervaart, rbi catatonic wordt en wanneer de druk dan nog opgevoerd word hij een uitbarsting krijgt.

Misschien heb je hier wat aan als voorbeeldje. Dit is een filmpje van mij en Easy toen we net waren gestart met NH en ik zelf de verschillende horsenalities ook nog niet zo goed kon herkennen. Hij is eigenlijk vanaf het begin al introvert maar vanaf 1 minuut kan je goed zien hoe Easy eruit ziet als hij RBi(catatonic word dat geloof ik genoemd) is. Je ziet z'n hoofd een beetje schudden enzo.
    Op 2:42 komt hij daar weer uit en stelt hij een vraag(oortjes naar voren kijken naar mij). En ik mis dat Waarna hij even gaat staan wachten en dan nog eens vraagt en dan aanstalten maakt om naar me toe te komen. Daarna gaat hij likken.

Easy heeft geen uitbarsting zoals jij beschrijft maar het is wel een goed voorbeeld van rbi catatonic worden denk ik! Herken je dit?

Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor de moeite die jullie nemen om te reageren .
    Het gedrag in je filmpje is inderdaad herkenbaar en ik heb mezelf verdiept in de horsenalities (vond dit heel interessant om te zien/lezen via parellisite), maar vind dit heel moeilijk. Vooral omdat ik en bezig ben met mijn stick, leadrope, armen en benen uit de knoop te houden en na te denken wat ik met mijn lichaam aan het doen ben om zo duidelijk mogelijk te zijn en dan ook nog eens goed naar mijn paard te blijven kijken naar kleine signalen. Dat gaat me beter af als ik rustig bij de wei zit en naar hem kan kijken, maar dan zie ik niet alle gedragingen die hij vertoont als ik op de grond met hem bezig ben!
    Right brain is hij zeker op bepaalde momenten, maar hij heeft ook veel trekken van leftbrain, onderzoekt graag dingen, is erg happerig (ik kan hem dus ook niet zoals in de parellifilmpjes zijn zadel e.d. laten onderzoeken want hij sloopt het met één beet!)Hij heeft zo al meerdere chabrakken en westernpads gesloopt en zijn zweetdeken heeft precies vijf minuten heel op hem gelegen voordat hij hem tussen zijn tanden had en hieraan begon te trekken (nu heeft hij van zijn ene deken twee onbruikbare delen overgelaten).

Ik heb een horsenality profile ingevuld van de parellisite (ik ben savvylid), daaruit kwam (naar wat ik in heb gevuld) het meest voor in het gele gedeelte (dit is het gedrag wat het meest voorkomt)in LB Extrovert (mouthy, tendency to bite, mischievous, naughty, smart, playful), daarna LB introvert (clever, non-responsive, argumentatieve/defiant, food oriented, easily bored, stubborn), dan RB Extrovert (tendency to bolt/rear, runs over you, over-reactive) en LB Introvert heb ik eigenlijk heel weinig (alleen het catatonic komt bij hem wel daarin terug, maar de rest is niet echt extreem in zijn gedrag). En ik moet zeggen dat de dingen die bij het RB horen, hij zo nu en dan tussendoor vertoond. Als ik bijvoorbeeld de circling game van hem vraag kan hij ineens van LB naar RB gaan. Ook als hij iets in de verte ziet en het niet vertrouwt, maar het meeste van de tijd is hij volgens mij LB..... denk ik. Zoals ik al zei, ik vind het echt heel moeilijk, of ik zit fout, of ik heb een multipaard (alle drie de horsenalies in één!) Ik ben heel benieuwd hoe ik hier over een een tijd naar kijk als ik wat gevorderder ben in natural horsemanship Wie weet blijkt hij dan toch een RB introvert te zijn waar ik hem nu het minste in herken!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Hoi Judith,hoe is de friendlygame met de stick, kun je hem overal aanraken met stick en string zonder dat dit problemen of spanning opleverd, dat lijkt mij erg belangrijk.
    Heeft hij een verleden waarbij er mischien misbruik gemaakt is met een zweep oid?

Je hebt les gehad van Hump. toch, wat zag die en hoe loste hij dit soort dingen op.

Paarden kunnen explosief uit het introverte komen , dus vandaar dat bijten mischien.

Er is bijna geen paard alleen maar een van de vier kwadranten van de horsenality zeg maar, alle paarden laten meerdere kanten zien dat is normaal.
    Het lijkt mij wel erg lastig als hij snel switch van het ene naar het andere.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

De friendly game gaat super, kan hem overal aanraken met de stick, vanaf de eerste dag dat we met parelli zijn begonnen eigenlijk al. Ik heb hem al vanaf dat hij 8/9 maanden is, ik heb nooit iets raars gedaan met een zweep. Ben ook best veel bezig geweest dat hij alles toestond over zijn hele lichaam, eerst met mijn handen, daarna met borstels en andere dingen en ik kan hem nu ook overal aanraken. Hij is wel ingereden bij een fok/dressuur stal en daar ben ik natuurlijk niet steeds bij geweest. Van Humphrey heb ik twee keer echt les gehad en hem viel het ook al op dat Sahlim bij je komt staan en dan zijn hoofd laat zakken en in zichzelf keert. Hij gaf aan dat ik voordat ik iets nieuws aan hem vraag hem misschien beter eerst even 'wakker kan schudden' door bijvoorbeeld eerst zachtjes met de leadrope te bewegen zodat hij niet het idee heeft dat iets ineens vanuit het niets gebeurt aangezien hij best wel ver in zichzelf gekeerd kan zijn. Hij heeft ook wel de nodige struggelingen met Sahlim gehad (als Sahlim ergens geen zin in heeft dan moet je echt letterlijk en figuurlijk stevig in je schoenen staan, want hij probeert er op alle mogelijke manieren dan onderuit te komen)en hij gaf ook aan dat Sahlim niet de gemakkelijkste was. Hij dacht eerst dat Sahlim duidelijk RB was, maar zag ook veel LB trekken. Ik merk wel aan hem dat hij steeds meer met me mee begint te denken en niet gelijk in de 'ik doe het niet en ik wil het niet' houding schiet. Anders kom je in een soort spelletje 'wie het langst volhoud wint' terecht waarna hij vaak in de 'hoofdlaag houding' valt als je eindelijk stopt met vragen na een goede reactie van hem en hij bij je staat. Dit doet hij ook bij Humphrey, het is dus geen gedrag dat hij alleen bij mij vertoont. Ik hoop dat ik het laatste een beetje duidelijk heb verwoord...moeilijk om gedrag via woord uit te leggen

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Toevallig heb ik me sinds een paar dagen aangemeld voor Parelli savvyclub 30 dagen for FREE! Yes! En daar heb ik gisteren net een filmpje bekeken over, denk ik, het zelfde probleem waar jij mee zit. een paard dat uiteindelijk onzeker wordt en daardoor haar hand niet meer begroet en haar niet meer aan durft te kijken . Het was een Leftbrain-introvert dacht ik, en Linda zei: dus ga je weer een stapje terug. Als een paard zeg maar, even doorgepakt moet worden, moet je daarna controleren of zijn vertrouwen in jou (weer) goed is of dat het weer hersteld word door weer je hand aan te bieden, elke keer opnieuw en weer over zijn hoofd te aaien net zo lang tot hij niet meer wegkijkt. Het filmpje ging over online en dat ze hem b.v. links stuurt maar dat hij rechts op gaat en dat Linda dan zegt: prima! Dan gaan we rechts op omdat dat in het begin geen punt moet zijn. Elke keer echter dat hij stil gaat staan, loopt ze naar de rand van de circkel en stuurt hem ineens de andere kant uit. (ik kan het weer lekker uitleggen he hahaha)
    Ik zoek het filmpje van het weekend nog een keer op (ik weet natuurlijk zo een twee drie, niet meer waar het staat, ik heb nu al even gezocht, maar er staat zoveel info op, dat moet ik even op mijn gemakje doen.

Actief Forumlid devilish-horse's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Klinkt inderdaad als introvert.
    Devil werd met opzadelen altijd enorm rightbrain introvert catatonisch en ook met rijden kon hij dat worden.
    Met zadelen heb ik het opgelost door te zorgen dat hij niet in dat stadium terecht kwam. Bij hem heb ik dat met voer gedaan. Het heeft heel lang geduurd maar tegenwoordig kan ik hem opzadelen zonder dat hij ook maar enigsinds introvert wordt en terwijl hij me aankijkt..

Ik heb ook nog wel een filmpje ervan. Op dit punt was ik al een eind op weg want hij komt er steeds ook uitzichzelf weer uit.
    Devil= Een Duivel met spikkels
    Dotte ons avontuur is begonnen

Is inderdaad wat ik bedoel. Met brok lijkt met niet zo slim bij Sahlim, maar misschien wel door hem bezig te houden, de laatste tijd is het een stuk minder geworden.

Bladwijzers

Forum Rechten