Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Wandelen buiten met touwhalster of gewoon halster?

Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Dagboek Berichten
    2

Wandelen buiten met touwhalster of gewoon halster?

Wat is het beste om te gebruiken als je met je paard buiten gaat wandelen, een gewoon halster of een touwhalster?
    Stel dat ie hard gaat trekken (tot nu toe doet ie dat niet, maar je weet nooit ; een gewoon halster zou breken. Is een touwhalster inderdaad zo sterk dat het niet breekt? Ik heb gelezen dat je er nooit een paard aan vast mag zetten omdat ie zichzelf ermee kan verwonden als hij gaat trekken. Van iemand anders hoor ik dat het niet al te veel kracht kan hebben. Of slaat dat op de ring van het touwhalster?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Be pleased, not satisfied.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Re:Wandelen buiten met touwhalster of gewoon halster?

Persoonlijk denk ik dat wanneer je er nog niet zeker bent wat te doen wanneer je paard zou gaan trekken,
    dat je beter nog niet naar buiten kan gaan?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik vraag me af of jij in staat bent vast te houden als je paard door een stalhalster breekt
    Maar goed, ik zou dus ook geen wandeling overwegen als je hier nog bang voor bent

Aangemeld
    Dec 2010
    Dagboek Berichten
    2

Bang dat ie zich los zal trekken was niet de reden van mijn vraag. gisteren hebben we een uur gewandeld, er is van alles langs gekomen, rammelende aanhangers,noem maar op, het ging allemaal super. Maar het is en blijft een vluchtdier, je moet altijd rekening houden met een schrikreactie, dat lijkt mij wel verstandig. En stel dat ie een keer schrikt, heb je dan meer aan een touwhalster of aan een stalhalster?zie het meer als een technische vraag, hoeveel trekkracht kan halster aan, hoeveel trekkracht kan touwhalster aan en is die ring bij touwhalster inderdaad een zwak punt?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Qua trekkracht als het over breken gaat maakt het niets uit met wandelen. Het is wel zo sterk beiden dat het kan houden wat jij beet kan houden.

Welke ring bij een touwhalster? Ik heb er geen ringen aan?
    Zonder ring, dus alleen touw is een touwhalster minder kwetsbaar dan een gewoon halster. Daar zit veel meer aan dat kapot kan gaan. Maar met wandelen maakt het naar mijn idee niet uit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Dec 2010
    Dagboek Berichten
    2

Bedankt voor je antwoord, Dyonne. ik heb een touwhalster van Emiel Voest, daar zit een ring aan waaraan je de leadrope kan vastklikken. Die ring zou, bewust, - voor de veiligheid van het paard - niet al teveel kunnen hebben, zodat in geval van nood het paard zich er niet aan kan verwonden, mocht ie zich om wat voor reden dan ook willen lostrekken. Prima om daarmee grondwerk te doen, maar minder veilig op de weg.

het is echt niet zo als jij gaat wandelen met touwhalster en het ringetje breekt waar je na mijn idee weinig aan hebt maar ach.
    En hij rukt zich los dat jij hem nog kan houden whihii.

misschien moet je eerst hele goeie band krijgen en dan is verder gaan denken, want als je paard schrikt heeft die op dat moment JOU nodig als leider.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Touwhalster heeft altijd mijn voorkeur boven een stalhalster, om de simpele reden dat een touwhalster druk geeft op de plekken waar ik die druk ook uit wil oefenen als het nodig is, en een stalhalster druk verdeeld naar plekken waar ik ze niet vroeg.

Een paar tips die ik je wil geven als je denkt toe te zijn aan buitenwandelen, maar niet zeker bent dat je hem houdt:
    Zorg dat je een goede yoyogame hebt (uit mijn ruimte, NU = NU)
    Zorg dat je een goede driving achterhand hebt, zodat je het hoofd naar je toe kunt vragen, mocht hij om willen draaien)
    Zorg dat je een goede reactie hebt op de porcupinegame achterwaarts en hals, schouder.

Met deze 3 checks, heb je in elk geval handvaten om bij een gekke situatie je paard onder controle te houden.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Even een kleine zijstap offtopic: laten jullie om dezelfde reden touwhalster in de trailer om of dan wel stalhalster?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb Shanna OF gewoon los staan, OF aan het touwhalster met snelbreekclip.
    Om die reden dat áls Shanna een poging doet om over de voorstang te springen, ik liever geen nekblessure riskeer vanwege een halster dat niet meegeeft. Ik heb liever dát ze springt en ik met de snel-los-constructie van de voorstang haar direct weer met 4 benen op de grond staat.

Ik heb 1 keer gehad dat mn paard uitgleed tijdens het rijden (compleet op haar zij) en ook toen was ik erg blij dat ze gewoon direct los was ipv aan haar hoofd hing.
    De keus van touwhalster boven stalhalster is puur op basis van gemak, ik heb gewoon geen stalhalsters meer

Aangemeld
    Dec 2010
    Dagboek Berichten
    2

Bedankt voor je tips, Sandra. We zijn daar druk mee bezig. Het buiten wandelen gaat echt super. We wandelen in het bos, langs de weg, tussen de huizen door. Hij vindt het allemaal prachtig en is niet bang. Ik zal ook eens onderweg wat meer oefeningen gaan doen. Doe nu af en toe wel wat, maar ga dat wat uitbreiden.

Mijn paarden staan in de trailer wel met een stalhalster om, wel van scapa natuurlijk
    meer voor mijn eigen gevoel, verder hangen die halsters voor jan doedel in de kast

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Even een kleine zijstap offtopic: laten jullie om dezelfde reden touwhalster in de trailer om of dan wel stalhalster?
    Ik doe het stalhalster om voor het vastzetten en een touwhalster eronder.
    En ik zou nooit, nooit, nooooooit een paard vastzetten aan een onbreekbaar touwhalster in de trailer.. Ooit een ongeluk gehad en volgens mij heeft het stalhalster Wiens leven gered, als ze met een touwhalster vast had gezeten waren er ergere dingen gebeurt

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb mijn pony wel met touwhalster op de trailer gehad. Maar ik gebruik dan een touwhalster met een heel klein klipje, die breekt dan wel als het nodig is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ik heb nog een resem stalhalsters liggen van de periode voor ik me op NH heb gericht (ik hou me wel niet bezig met parelli, die dingen die ze daar doen zijn dingen die je in mijn ogen altijd doet in de gewone omgang met paarden )
    Maar bon ik heb dus 3 touwhalsters uit de winkel en dan nog 3 op maat geknoopte (maar zo die hele dunnen)
    Ik gebruik mijn 3 gewone altijd: om te wandelen ad hand, om met de trailer te vervoeren en ook om mijn paarden vast te maken (zet ik ze aan een balk dan is het gewoon een paar keer errond gedraaid dat het lost wanneer ze trekken) anders gebruik ik een andere veiligheidsknoop.
    op de manege waar mijn paarden 2j gestaan hebben hebben ze geen stalhalsters liggen
    En eigenlijk daar heb ik het overgenomen om mijn touwhalsters ook zowat altijd te gebruiken.
    Ze hebben mijn paard dat daar zo afgeleerd om te trekken... paard vastmaken aan de muur en wanneer ze ging hangen voelde ze druk, wanneer ze terug naar voor ging was de druk weg en was alles oke.
    Ze heeft zich wel nooit verwond gehad
    Was niet echt de ideale mannier natuurlijk maarja mijn paard stond daar in training enja

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten