Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Boomloos inrijden?

Forum Meubilair Nikkepik's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    63

Boomloos inrijden?

Enige tijd geleden heb ik mij een beetje verdiept in de wereld van de zadels, waaronder boomloos. Ik heb er toen zelf voor gekozen om Najib niet boomloos in te rijden aangezien ik mijn onafhankelijke zit daar niet goed genoeg voor vind.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over boomloos inrijden. Waarom wel of waarom niet?
    Life begins where fear ends..

Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Boomloos inrijden?

Als je een paard wilt inrijden, moet je sowieso een goede onafhankelijke zit hebben, anders kun je er beter niet aan beginnen...

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb wel een boomloos zadel gebruikt.
    Maar eigenlijk wilde ik een boomzadel, maar dat lag allemaal niet lekker.
    En met boomloze zadel was ze veel fijner.
    Dus sja, dan maar boomloos beleren.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Kate heb ik boomloos ingereden om de simpele reden dat er geen boomzadel binnen mijn budget te vinden was wat paste. Mijn budget was klein moet ik erbij zeggen, mijn zit is dusdanig onafhankelijk dat ik het aandurfde. Als dat niet het geval was geweest, dan had ik het niet gedaan!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Er zijn denk ik diverse redenen waarom je boomloos zou kunnen gaan rijden. Voor iedereen kan dat weer anders zijn. Er zijn zo veel verschillende meningen over boomloos rijden en inrijden. Dat volgens mij je naar jezelf het beste kan luisteren. Welke ervaringen doe je op samen met je paard. Wat geeft deze aan en waarom en hoe en waarmee kan jij dat het beste oplossen.

Ik heb mijn paardje boomoos en bitloos ingereden. De keuze voor een boomloos was heel bewust. Ik had een boomzadel liggen hoor, dus die had ik best kunnen nemen mits het gepast had maar mijn maatje had een paar maatjes te veel in zijn lijf zitten. En het paste dus echt niet.
    Hij stond al op dieet vanaf het moment dat ik hem naar huis had genomen. Veel bewegen en alles geleerd, hij was jong onbeleerd en onbekend met de mensen wereld. De weides waren toch wel heel anders dan de grote (boze) mensen wereld. En heb hem daar veel tijd voor gegeven om te wennen en te onderzoeken. Tegen de tijd dat zijn gewicht redelijk o.k was en wat spiertjes kreeg en conditie heb ik er een boomloos zadel opgelegd omdat dit zo wie zo zou gaan passen, dik of dun wel of geen spieren evt groei enz..enz..
    Het voordeel van boomloos was ook (ik legde hem er in het begin los op) dat als het viel het niet stuk kon gaan. De boom kon in elk geval niet breken, die zat er niet in (er uitgehaald met berenvulling opgevuld) Na een paar keer zo oefenen aansingelen enz..enz.. gaan zitten....tsja
    en toen???
    Ik rij nog steeds boomloos en zou niet anders meer willen. Zit heel soms nog wel eens op een boomzadel, wel een ander paard hoor, maar het lijkt net alsof ik iets mis...contact, warmte, voelen van spier samentrekkingen, ontspanning en zo??

Ik geloof niet dat de een beter zou zijn dan de ander mits het goed past in alle omstandigheden en tijden.

Ik heb bij nicky veel zonder zadel gedaan in het begin, daarna zadel, boomloos omdat ik dat had.
    En nu gewoon boomzadel wat goed ligt.

Ik ga Rick boomloos verder inrijden omdat een ander zadel niet past. Denk dat mijn zit voldoende is om dit te kunnen (zit ook regelmatig op hem zonder zadel als zijnde een passenger en dat gaat goed). Zowieso gaan we als het met Dennis allemaal in kannen en kruiken is, wekelijks les nemen van mijn pleegmam en die let al jaren op mijn zit dus dat komt wel goed.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Wat je ook kiest, ik ben het vooral met Marja eens
    Verder zijn er zowel voors als tegens en is het een kwestie van je goed inlezen en beslissen wat voor jou en je paard als combinatie het beste is!
    Ik heb Bruutje boomloos (in)gereden.
    Motivatie bestaande uit o.a. de volgende punten:
    Boomloos lag goed
    Betaalbare boomzadels niet (vaak te lang)
    Boomloos is licht (ik zat met mijn gewicht op de grens van wat ik voor Bruut verantwoord vond om te dragen)
    Boomloos 'groeit mee'.. altijd handig bij een jong paard

Overigens is het ene boomloze zadel het andere niet! Er zit nog wel verschil in pasvorm e.d.
    Bruut loop bijvoorbeeld prima onder Barefoot en onder Startrekk Comfort, maar weer minder onder Startrekk western en Ghost.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Een onafhankelijke zit op een boomzadel is ook zeker niet alles hoor. Als je teveel achterop je zadel komt bijvoorbeeld druk het zadel richting lendenen en wordt de voorkant omhoog gedrukt waardoor er veel druk op de plek van de singel komt en als je teveel voorop zit komt daar meer druk. Die bom helpt in die situaties ook niet. En inderdaad, wat zitlessen op een ervaren paard is sowieso een heel goed idee

Ik heb een boomloos zadel liggen, enkele jaren geleden voor mijn 1e tinker, had nog een boomzadel liggen van mijn haflinger maar die zadel was te breed dusja dat was niet ideaal
    Boomloos hebben we dan verder gereden en met haar rijd ik nog altijd boomloos.
    Vorige zomer ben ik voor het eerst op Sissy (de jongste tinker, dochter van de 1e :P ) gekropen (1e keer had ze niets aan, geen zadel of hoofdstel of halster, ze stond gewoon in een wei van 2ha met andere tinkjes :P ) enja aangezien Sissy nog wat dikker is dan koby zouden mijn andere zadels al zeker niet passen op haar (die van de haf heb ik paar jaar geleden weggegeven (zeer stom want die had nu van pas gekomen maarja))
    Nu ga ik mij een wintec Wide aanschaffen voor haar en Koby omdat ik een boomzadel (een goed passend uiteraard!) toch veel beter vind dan een boomloos.
    Vind mijn boomloos goed voor eens te gaan wandelen maar haat hem voor pistewerk mee te doen + de druk wordt niet goed verdeeld dus een goed passend boomzadel dat de druk wel goed verdeeld zal altijd beter zijn voor de paardenrug

Bladwijzers

Forum Rechten