Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: niet terug naar huis willen over het zelfde pad hebben meer paarden dat?

Forumlid Noezel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

niet terug naar huis willen over het zelfde pad hebben meer paarden dat?

Met buitenrijden in het bos ging Eniy op de terugweg altijd stil staan (echt heel lang!) eerst dacht ik ze is moe (duh echt niet) en zelfs als m'n dochter gewoon verder reed (Ginger wil altijd graag naar huis) en helemaal uit het zicht was (ze is nog nooit alleen in het bos geweest met rijden.), dan liep ze weer met tegenzin en veel stimulatie van mijn kant (afstappen maakt geen verschil ze blijft gewoon staan en kijkt om zich heen)wil je juist verder de andere kant op dan liep ze meteen! (dan hadden we al iets van 7 km gereden en met de kou wilde ik stiekum wel terug naar huis)maar madame denkt daar dus anders over en wil best richting huis als we maar niet dezelfde weg nemen (ben ik eindelijk achter)maar het voelt zo onlogisch voor mij... de meeste paarden willen toch graag naar hun "kudde' terug? verder doet ze het heel goed voor een groen paardje in het bos nu nog oefenen in de bak daar doet ze geen stap
    maar is mijn dame de enige met zulke maffe dingen?

Noezel

Re:niet terug naar huis willen over het zelfde pad hebben meer paarden dat?

Klinkt misschien een beetje raar, maar ik denk dat er wellicht een klein stukje vertrouwen ontbreekt.
    Hoe goed je verstandhouding ook lijkt, er zit wellicht een klein hobbeltje in???

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Is je paard verder wel helemaal tevreden op zijn plekje? Fijne kudde, vriendje(s), vrolijk etc? Ik weet natuurlijk niet hoelang je er al staat, maar soms kan een paard zich niet fijn voelen op een bepaalde plek. Kan komen door de andere paarden, maar kan ook heimwee zijn of hele andere factoren.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, dat laatste is ook het eerste wat ik me afvroeg: heeft je paard het wel naar z'n zin op de plek waar ze woont?

En loopt ze wel vlot door als je een andere weg naar huis neemt? Zo ja, loopt ze dan wel die hele weg vlot door, of gaat ze ook weer langzamer/stilstaan zodra je dichter bij huis komt?

Forumlid Noezel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

Ja dat zou heel goed kunnen, maar dan is het toch logischer dat ze bij het andere paard in de buurt wil blijven? die vertrouwd ze en zonder hem is ze veel sneller in paniek (als ik hem alleen mee neem dan staat ze te gillen in de wei en rent dan de hele tijd heen en weer tot ik weer terug ben (nou ja Ginger dan terug is ) ze staat dan zelf met haar zoon in de wei en niet alleen maar ze is heel erg afhankelijk van Ginger.
    daarom snap ik niet dat ze niet de makelijkste/kortste weg naar huis wil maar liever verder gaat en dan via een ander pad wel gewoon naar huis gaat. of ik vergeet nog een optie? ze vind het zo leuk dat ze niet naar huis wil? ga ik volgende keer eens proberen als het minder koud is en ik veel tijd heb, hoever ze wil en waarom... Ik weet wel dat er op de route een plek is waar hengsten staan (1 km van het pad waar ik rij) zou dat het zijn? ik zie haar nooit hengstig zijn/doen (ja vorig jaar mrt 1 keer) maar we zijn ze eens tegengekomen en toen ging ze onmiddelijk in show stand (hoofd op en staart de lucht in) was erg grappig.
    maar tot nu toe geen andere paarden die dat ook doen?
    En dat ze nog niet 100% op me vertrouwd dat geloof ik, maar van hoe ze was toen ik haar kreeg en nu is het al zo'n verschil... van een bang,dwars door je heen lopende gespannen dame die amper te zadelen was, is ze nu veel relaxter en kan ik al zoveel meer met haar zolang ik haar tempo aanhoudt en niet te veel wil, en niet denk dat ik met een ziek lijf (griep en ongesteld) gewoon kan rijden dan vind ze veel goed. (ze gooide me eraf toen ik dacht dat we wel konden draven... terwijl ik zo stijf en duf op haar zat btje stom van me...ik zou ook geen zombie op m'n rug willen dan ik mocht er wel weer op en toen zijn we blijven stappen.
    Ja ze vind de plek wel heel fijn, en is erg gehecht aan de andere 2 dus dat lijkt me niet het probleem. het lijkt er meer op dat ze gewoon verder wil ontdekken want hoe vaker ze een route heeft gedaan hoe meer ze stil staat op dezelfde weg terug en als je dan een nieuw pad in gaat loopt ze weer vlot door..Ik zal ook eens kijken wat ze doet als ze de weg mag kiezen terug ,Ginger gaat dan meteen naar huis en ik wil wel eens kijken wat haar route dan wordt (zelfs als handpaard wil ze dan niet terug en pas toen ik een hele nieuwe route terug nam liep ze weer goed)

Forumlid Noezel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

Ja als ik met haar vlak bij de wei ben dan loopt ze wel weer snel door en als ik haar meeneem zonder de anderen dan wil ze de wei het liefste blijven zien en krijg ik haar met moeite mee. ze is met de anderen echt heel close en ze staan het liefste dicht bij elkaar in de kleinste stal ook met eten staan ze dicht op elkaar zonder voernijd of zo.. ik heb nog nooit zo'n hecht clubje samen gezien al is ze wel de baas (denk ik) en corigeert ze de anderen wel eens.

Bladwijzers

Forum Rechten