Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Beleren voor de kar, hoe stemcommando's aanleren

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Beleren voor de kar, hoe stemcommando's aanleren

Ik ga mijn pony nog niet voor de kar beleren maar wil dit later zeker gaan doen. Alleen nu vroeg ik me iets af, hoe leer ik ooit m'n pony de stemcommando's als ik hem met longeren geen stemhulpen geef (alleen leidende + drijvende hand) en met wandelen moet hij mijn voorbeeld volgen.
    Maar als hij voor de kar loopt kan ik het niet gaan voordoen ofzo... Dus hoe leer ik hem dan ooit stap, draf en galop en halt? Ik heb er al een poosje over na zitten denken maar ik kom er niet uit en zie het toch wel als een serieus probleem waar ik later tegenaan kan lopen.

Wie weet hoe ik dat het beste aan kan pakken?

(en ik gebruik dus geen parelli dus gelieve niet met allerlei termen van Parelli aankomen )

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: Beleren voor de kar, hoe stemcommando's aanleren

Wij leerde het onze (stal)shet altijd op stem reageren met het buitenwandelen. Jou voorbeeld volgen is natuurlijk helemaal lekker, maar dat gaat nou eenmaal niet voor de kar. Dus ik zou gewoon oefeningen tijdens het wandelen inbouwen om hem te laten reageren op stem.

Je zult het haar toch echt aan moeten leren en je kunt beter zonder kar beginnen dan met.
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Ondanks dat het dan wel niet echt 'mag' bij parelli, doe ik ALLES met stemcomando's. Ook omdat zij over een tijdje voor de kar gaat.

Nu ben ik dan wel niet nog echt met parelli bezig, maar met andere dingetjes. Ja, ik doe ook veel zonder stem, daar neit van, maar vooral veel met. Vooral aan de hand lopen. Halt houden, en aandrijven... Ze weet al prima dat het 'kus' geluid een aansporing is (harder/draf) en dat Hooooo langzamer/halt is. En dat in combinatie van lichte druk, wat ook straks met het bit zal gebeuren.

Verder ook met longeren. Ik maak dan idd ook gebruik van de leidende en drijvende hand, maar ook vaak ondersteund met mijn stem.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Als je met grondwerk je paard aan wilt laten draven, geef je eerst je stemcomando, ook al snapt hij daar nog niets van. Dan geeft je hem de aanwijzingen voor draf die hij gewend is, terwijl je weer het stemcomando geeft. Dit bij alle overgangen. Je paard zal al snel de link leggen tussen het stemcomando en wat hij doen moet.
    Ik heb het zo met fietsen met paard aan de hand gedaan. Dan vind ik het ook handig dat mn paard ook gewoon reageren kan op stem. Na 1 fietstochtje had hij het al door. Ik heb geen aparte comando's voor draf/stap/galop maar alleen Sneller en Langzamer. Dit gaat met galloperen niet altijd goed want hard draven kan ie heel goed Maar met een beetje aanmoedigen snapt hij best wat ik wil.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zou de lichaamstaal die je met grondwerken begint koppelen met stemcommando's. Daarna testen tijdens een lange circling (hehe) of het echt werkt.

Ik heb de hulpen aan mn huideige pony trouwens naast de fiets uitgelegd, dat gaat ook super, maar dat si enit aante raden als je paard nog nukkig is op het halster of je omver loopt ofzo.

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ok hartstikke bedankt voor de reacties allemaal! Even zien hoe het loopt maar ik denk dat ik de stemcommando's leer terwijl ik naast z'n hoofd loop i.p.v. ervoor.

Bladwijzers

Forum Rechten