Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Anna heeft diarre, waarvan?

  1. #1
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Anna heeft diarre, waarvan?

    Sinds een week heeft Anna diarree, niet heel waterig maar wel papperig. De mest van Elsa is keurig hard en ze heeft een schone staart.

    Sinds vorige week voer ik ze van een nieuw pak hooi, duits kruidenhooi. Van dezelfde partij hebben ze eerder probleemloos een pak opgegeten. Afgelopen dinsdag was hier een voedingsadviseur die het suikergehalte geschikt vond voor paarden, maar het was wel ruim aanwezig. We hebben 2 pakken staan nu, en hij heeft beide bekeken.

    Anna staat op de wei, maar die bestaat nu grotendeels uit modder/zand. Ik heb geen enkel koliekverschijnsel gezien, en ze zijn beide erg actief en speels. Ze zien er wakker en helder uit, Anna heeft alleen af en toe een vis oogje. Biede dames zijn in september ontwormd na mestonderzoek (anna) en standaard door de fokker (elsa). Ik voer ze alleen hooi, en ze hebben in de schuilstal stro waar ze wel wat van snoepen.

    Zou het toch van het zand kunnen komen? En zou ik ze voor de zekerheid een snad clear kuur kunnen geven?
    Onze loonwerker heeft nog een paar pakken van het hooi dat ik hiervoor voerde,en ik zou dit dus aan Anna kunnen geven.Is dat verstandig?

    Ik wilde sowieso een mestonderzoek laten doen, maar dat kan hier alleen woensdags, dus dat duurd nog een paar dagen helaas

  2. #2

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Volgens mij kun je er ook zo achter komen of er zand in Anna's poep zit, door het een een emmer te weken en dan kijken of er zand achterblijft oid. Hoe dat precies moet kan iemand van 't forum vast wel beter vertellen

  3. #3

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    he jakkes... vieze derrie en ook lekker bevroren in de staart of niet? Is het nog niet zo erg??

    Je kan kijken of er zand in zit maar als het al derrie is wordt het knapjes lastig om dat nog te bekijken. Omdat het al met de grond in aanraking is gekomen nadat je het vind. Of je moet met een emmer achter haar aan lopen
    Het meest makkelijke om te testen is de bovenste keutels van de hoop pakken in een witte emmer doen of in een doorzichtige handschoen, die hebben jullie vast wel ivm de koeien. Daar de mest in oplossen met water. Zand is zwaarder dan opgeloste poep en zakt daarom naar beneden. Zo kan je zien of er veel of weinig zand in de mest aanwezig is.
    Als je het in een handschoen doet dan zakt het in de vingers, doe je het in een witte emmer moet je langzaam het bovenste water er uitlaten lopen en zo kan je zien wat er nog op de bodem zit. Dit is een vrij geduld kwarweitje, met de handschoen gaat sneller en beter zicht.

    Wat je bijvoorbeeld kan doen.
    En relatief goedkoop.
    Lijnzaad koken en dit gedurende een week achter elkaar elke dag een beetje geven. (ik geef per pony een volle hand in gekookte vorm) Dit wat smakelijk maken door er iets doorheen te mengen wat ze erg lekker vind. Ik mix er bijv ruwe spelt doorheen en de evt supplementen die per paard verschilt.
    Lijn zaad wordt een dikke drap wat het zand meeneemt door de darmwandeling naar buiten.
    Lijnzaad gedurende een half uurtje koken om de gifstoffen er uit te laten verdampen. Pan daarna uitspoelen met koud water, dat gaat sneller schoon worden dan met warm water.

    enuh niet laten overkoken dan heb je heeeeel v eeeeeel werk weet ik uit ervaring. Ik kook het in een grote soeppan.

    Je kunt ook sandclear of zo gebruiken alleen dat is een stuk duurder. Wel meer gemak. ( die van mij lusten het niet, thans heeeel moeizaam)
    Probeer om te kijken of je het hooi op een wat meer zandvrije plek kunt geven. Zorgen dat ze geen water uit de modderpoeltjes van het land drinken.
    Al is dat verrekte lastig. Ook ik heb hier last van dat ze dat doen.

    Enuh niet te veel paniek hoor zolang ze het nog niet er uit gooit als een giertank gaat het nog wel goed, dan is er nog geen direct drama aan de hand.


  4. #4
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    39
    Berichten
    5.419

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Wij krijgen op stal ook om de zoveel tijd 'ander' hooi. Shiraz is sinds vorig jaar juni bij ons en ik merk
    dat hij eens in de zoveel tijd 2 a 3 dagen minimaal even diaree heeft, zoals jij omschrijft. De oorzaak kan natuurlijk
    van alles zijn en het kan inderdaad geen kwaad om een mestonderzoek te doen/lijnzaad te geven etc. Op zich lijkt
    het op een reactie op het hooi, herkenbaar zoals ik bij Shiraz vaak zie. Wanneer het echt lang duurt zou je eventueel
    een DA kunnen bellen/laten komen.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Ik zou de mest toch voor de zekerheid controleren op zand, dat is best wel te doen hoor.
    Levert dat niets op dan zou ik even terug gaan op het andere hooi,verandert de mest dan dan weet je wat de oorzaak is.
    Met lijnzaad ben je er trouwens niet zeker van dat het zand allemaal wordt afgevoerd is jammer genoeg mijn eraring.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Bedankt voor de tips!

    Inmiddels heb ik mij vanmiddag uitgeleeft op drollen-uitpluizen, en heb de drollen van Elsa ook gelijk bekeken. In een grote plastic insemineer handschoen lukte dat goed, en voor de zekerheid heb ik de uitkomst vergeleken met een emmer-onderzoek. Bij beide testen kwam er wel zand uit, ongeveer een theelepel per drol van een flinke hand vol (zowel voor Anna als Elsa). Is dat erg veel zand?

    Voor de zekerheid heb ik lijnzaad gehaald bij de welkoop en dat zal ik ze morgen gaan geven.
    Ook heb ik bij onze loonwerker een pak van ons 'vorige' hooi gehaald, zodat ik dat kan voeren/mengen met het andere hooi.
    Aanstaande woensdag worden de drollen ook nog eens door de dierenarts onderzocht voor eventueel ontwormen.

  7. #7
    Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    41
    Berichten
    223

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Je kan het zand ook testen door het in een doorzichtige emmer te doen, ik gebruik die wat kleinere van de snoepjes (die trommels zeg maar) Ik laat het dan wel even staan. Na een paar uur of de volgende dag zie je dan op de bodem vanaf de zijkant hoeveel zand erin zit. Om te weten of het veel is of niet, zou ik het een aantal keer te herhalen, zodat je vergelijkings materiaal heb Omdat je steeds dezelfde emmer gebruikt, kan je goed het verschil zien.

    Nou moet ik wel zeggen dat, als ik het bij mijn paard check, het niet zoveel was... Maar ben daar toen goed over na gaan denken en blijf het toch apart vinden zo'n onderzoekje... Want als het in de mest zit, zou je zeggen minder in de darmen.. Er komt immers veel uit.. En als het in de darmen meer zit, dan zou je toch minder in de mest zien?

    Mijn dierenarts gaf me het advies om (als ze veel op zand/aarde staan) preventief gewoon zonnebloem olie te geven. Hij zei 200ml, vond ik zelf wel erg veel, dus geef een grote scheut over het eten. Volgens hem zorgt dat ervoor dat het zand niet achter blijft in de darmen. Maar als je het idee heb dat er veel in de darmen zit, zou ik wel iets van sandclear geven, dan weet je zeker dat het uit het lichaam verdwijnt.

    Maar diarree kan natuurlijk van van alles komen, sommige paarden zijn gewoon erg gevoelig voor wisselingen in voer. Bij ons op stal is het steeds een andere kwaliteit kuil en soms heeft mijn paard daar ook last van in de vorm van diarree, soms weer niet.. Olie maakt het natuurlijk wel weer dunner, dus als het niet aan het zand ligt zou ik iig niet zulke dingen geven..

  8. #8

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    Bedankt voor de tips!

    In een grote plastic insemineer handschoen lukte dat goed, en voor de zekerheid heb ik de uitkomst vergeleken met een emmer-onderzoek. Bij beide testen kwam er wel zand uit, ongeveer een theelepel per drol van een flinke hand vol (zowel voor Anna als Elsa). Is dat erg veel zand?
    Dacht ik het niet?? dat je vast wel van die plastic handschoenen had :lol: Elke boer heeft ze wel.

    Het kan wel zand zijn ja als je er nu een flinke theelepel hebt opgevangen. Net wat andere zeiden nog een keertje testen om vergelijk te hebben.
    Het kan ook wisseling van het voer zijn natuurlijk. Het beste is om stapje voor stapje dingen uit te schakelen.

    Zowel met zandclear als lijnzaad zijn er verschillende resultaten. Bij de een werkt het wel bij de andere niet.
    Sandclear aten mijn ponys niet, dus moest ik wel over op lijnzaad, en heb daar (doe dezelfde test als hierboven beschreven is) goede resualtaten mee. Na een weekje kuren zit er altijd veel minder of geen zand meer in de drollen.
    Maar ik geef ook een beste dikke pap hoor, ze hebben moeite om dit weg te krijgen

  9. #9
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Thanx ga ik van de week eens flink drollen testen:P

  10. #10

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Ik geef periodiek een weekje vlozaad vezels(phsyllium vezels ) is een hoofdbestanddeel van Sand-clear maar vele malen goedkoper, bij ons kost een kilo 11 euro, maar je kan het o.a. ook bij Agradi bestellen. Darnaast doe ik elke dag een handje lijnzaad door het voer. Vlozaad heeft naast het slijm ook een stumilerende functie voor de darmen, waardoor de darmen, dus kan je zowiezo een tijdje geven als je paard diarree heeft, ook als er (bijna) geen zand in de darmen zit.

    Controle van zand in de darmen is m.i. niet super betrouwbaar, wij deden het op onze vorige stal regelmatig, maar toch een paard met zandkoliek waar meer dan 20 kg zand uit werd gehaald. Dus ik geef gewoon maar preventief af en toe een kuurje.

  11. #11
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Thanx iedereen!

    Inmiddels zijn de dames aan de lijnzaad, wat vooral Elsa heel leuk vindt om te eten. Duurd even voor ze het weg heeft maar toch . Ik ga zo weer op zoek naar verse drollen om te chekken, dus ben wel benieuwd.

    Anna is inmiddels minder aan de diarree, tenminste het wordt al beter. Ik voer haar nu ook weer een deel van het droge natuurhooi, en dat lust ze wel. Ze is wel wat sloompies, maar zonet was ze toch weer met Elsa aan het draven gelukkig. Haar oogwit is wel weer wat gelig, wat een teken is dat ze gewicht verliest, maar we houden haar nu extra goed in de gaten.

    @Delphi; doe je gekoekte lijnzaad over het voer? Of geef je dat gewoon zo?

  12. #12

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Ik geef het gewoon zo, maar dan een klein handje hoor, volgens Utrecht is dit helemaal geen probleem. Als ik meer wil geven dan kook ik het wel.

  13. #13
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Delphi
    Ik geef het gewoon zo, maar dan een klein handje hoor, volgens Utrecht is dit helemaal geen probleem. Als ik meer wil geven dan kook ik het wel.
    Maar de bak moet wel goed schoon naderhand. want zaadjes die achterblijven, gaan "iets" doen met het zuurstof. Bak dus schoonvegen of spoelen na het geven van ongekookte lijnzaad.

    Bedankt voor je vlozaad tip

  14. #14

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Maar de bak moet wel goed schoon naderhand. want zaadjes die achterblijven, gaan "iets" doen met het zuurstof. Bak dus schoonvegen of spoelen na het geven van ongekookte lijnzaad.

    Bedankt voor je vlozaad tip
    Er komt blauwzuur vrij als de zaadjes "open" gaan, maar hier worden de bakken wel goed schoongelikt hoor, daar blijft niks in achter.

    Ik geef dus deze, http://www.agradi.nl/apotheek/paarde...t/4041004/1125 maar die kost bij Agradi dus 19,95 en bij ons in de voerwinkel 11,95, dat scheelt dus nogal.

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Anna heeft diarre, waarvan?

    Flohsamenschalen zijn ook voordelig te koop via een Duitse webwinkel: http://www.makana-shop.de/ (Even de zoekfunctie gebruiken; ik kreeg hier geen directe link geplaatst.)
    Ik heb ze daar laatst besteld en ben er erg tevreden over (nee heb geen aandelen ).

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •