Dat eerste. Ik sta er achter, met de staart vast, geef wat druk aan staart, en voor een fase 2 wat meer druk maar ook een yoyo aan de leadrope.
Misschien dat anderen het anders aanleren hoor, ik weet niet of dit een juiste manier is. Maar voor mij werkte het wel. (al is het wel een oefening die nog niet goed bevestigd is bij ons, dus meteen goed om daar komende dagen ook weer even mee aan de slag te gaan.)

Antwoord met Citaat
...
). 
, kun je je paard ook leren zijn been op druk opzij te zetten en zo dus een bocht te maken. Je begint overigens met het touw om de knie, later kun je het touw om de "enkel" doen.
) en die hou je vast terwijl je op je paard zit. Door dit touwtje op lichte spanning te houden, voel je wanneer dat been wordt opgetild. Nu kun je het gaan beïnvloeden. Door het been zachtjes opzij te trekken als het in de lucht hangt, kun je je paard een bocht laten maken
En ik neem aan dat leiden bij de baard of bij de voorpluk ook best makkelijk aan te leren is? In ieder geval minder gevaarlijk dan in zone 5
). Dus lijkt me juist wel goed om dat te oefenen, maar dan eerst maar eens veilig in zone 2 beginnen met de manen

Bladwijzers