Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Rb-extrovert en de tandarts

Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Rb-extrovert en de tandarts

Hallo,

misschien dat het onderwerp hier niet goed staat maar hopelijk hebben mensen tips mbt het volgende.

Mijn paard kan in sommige situaties erg RB-e reageren. Sinds ik dit jaar begonnen ben met parelli is onze band al zoveel verbeterd en kan ik haar in vele situaties ook goed leiden en zorgen dat ze snel weer rustig wordt.

Een van onze grote problemen was het geven van een wormspuit en na veel oefenen kan ik deze nu zonder stress geven

Het geven van injecties (enten of verdoving) en de tandarts zijn alleen nog grote problemen die ik helaas ook niet makkelijk kan oefenen. Nu is het niet eens zozeer de handeling, maar wel het feit dat er een vreemde met haar bezig wil en als Kyra ergens moeite mee heeft, dan is het met onbekende mensen.

Mbt de tandarts ben ik ook al aan het oefenen en ik kan nu al met de achterkant van de stick in haar mond "raspen" zonder paniek

Wanneer zij Rb-e wordt leid ik haar normaliter zo snel mogelijk af, door bv games te gaan doen, om zo de aandacht van het stresspunt te halen en de leiding te nemen en haar vertrouwen te geven. Voornaamste is dat ik haar dan in beweging zet. Dit kan ik alleen niet doen als de tandarts met haar bezig is. Ik heb de tip gekregen van de tandarts om van te voren een domosedan-pasta te geven en dit zal nu zonder problemen gaan, omdat ik daar mee geoefend heb.

Hebben jullie voor mij tips hoe er mee om te gaan als zij wel RB-e raakt zodra de tandarts met haar bezig wil.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re:Rb-extrovert en de tandarts

Lekker verdoven

De tandarts is een noodzakelijke handeling en een RBex is niet praktisch bij de tandarts. Een verdoving maakt de situatie voor het paard makkelijker, voor de tandarts en voor jezelf ook. Sommige dingen zullen nooit wennen, dus moet je de minst vervelende weg kiezen.

Ter vergelijking, mijn DA moet haar eigen pony ook verdoven voor een gebitsbehandeling.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Sowieso een tandarts zoeken die ook veearts is, mag verdoven en elektrisch werkt!

Actief Forumlid Daf's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2010
    Leeftijd
    45

Zoals ik al aangaf is het geven van een injectie al een punt voor haar om rbe te worden en hierin gaat ze dus al met adrenaline in. Mijn ta mag ook verdoven.

Ik wil graag tips hoe om te gaan met een rbe paard die eigenlijk wel stil moet blijven staan.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Daf

Ik wil graag tips hoe om te gaan met een rbe paard die eigenlijk wel stil moet blijven staan.
    Een paard wat RBex is en stil moet staan, stop je in een denkbeeldig doosje (oude level 1, DVD versie met Linda Parelli). Maar dat gaat niet in combinatie met de tandarts.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Verdoven kan je heel goed oefenen hoor. Staat ergens .. zal eens zoeken waar ook weer! *of iemand anders die het paraat heeft?*

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Hier zijn niet echt kant en klare tips voor.

Mijn eigen paard is ook vrij heftig RB-ex en dan extreem met dingen die moeten gebeuren aan d'r lijf, vooral door een vreemde.
    Ik weet nog dat ze aan de vulva geopereerd moest worden, domosedan infuus, epiduraal, lokaal verdoofd en alsnog in een soort aanval de co-assistent bijna doodgeschopt Zodra ze klaar waren, zakte ze helemaal weg en viel bijna om. Dan is die adrenaline weg en dan werkt het opeens wel

Je paard zal door te oefenen steeds rustiger en rustiger worden en uiteindelijk zal dat steeds beter gaan, ook bij vreemden.
    Veel extreme friendly doen, voorbereiden met de naaldpreparation, oefenen met onder alle omstandigheden het hoofd omlaag brengen. Wat je doet met de carrot stick is erg goed, probeer vooral te releasen bij ontspanning, heel goed opletten wanneer ze ontspant. Dan leert ze aan om het niet alleen te tolereren, maar ook om er juist snel van te gaan ontspannen, zelfs in een gespannen situatie.

Het belangrijkste met sederen is inderdaad dat het zo rustig mogelijk gebeurd. Hoe meer adrenaline, hoe slechter het werkt.
    Vooral ook niet te voorzichtig doseren, als ze eenmaal over de zeik gaan, dan krijg je ze ook niet meer rustig. Dan moet je soms zoveel bijdoseren, wat dan eigenlijk niet goed werkt.

Met mijn eigen paard ben ik nu zover dat ze zich echt rustig laat sederen en dan ook ontspannen blijft tijdens het tanden vijlen (met sedatie).
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ik heb ergens in de Parelli dvd's een stukje gezien waarbij ze naald prep deden met een tandenstoker.
    Wanneer je die diep prikt is dat net een naald.

Als ze veel problemen met vreemden heeft kan je daar mee gaan oefenen?
    Veel verschillende mensen meenemen en dan alleen er bij zijn en misschien aaien/dichtbij staan.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Daf
    Zoals ik al aangaf is het geven van een injectie al een punt voor haar om rbe te worden en hierin gaat ze dus al met adrenaline in. Mijn ta mag ook verdoven.

Naast het oefenen, wil het ook wel verschillen WIE een verdoving zet. Niemand die BJ kon prikken, behalve mijn ta. Het duurde een half uur, maar dan heb je ook wat. En het is heel wat waard een paard zonder stress geprikt zien worden

Succes!
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Bladwijzers

Forum Rechten