-
Forumlid
australisch stockzadel
Wat is jullie ervaring hiermee en wat vinden jullie hiervan?
Het lijkt me een heel comfortabel zadel om lekkere buitenritten mee te maken.
Jullie rijden niet allemaal boomloos dus zijn er vast mensen die een stockzadel hebben???
Bevalt dit beter dan een westernzadel, wat zijn de voor en andelen voor jullie?
-
Forum Meubilair
Re:australisch stockzadel
De stockzadels die ik heb gezien hadden allemaal te smalle en bolle kussens aan de onderkant. Een drukverdeling van niks dus. Dat zou het eerste zijn waar ik op zou letten.
-
Forumlid
sowieso een passervice dan hoor maar ben benieuwd hoe jullie ze vinden rijden ed.
In elk geval dus alvast een goed punt om op te letten
-
Actief Forumlid
Voor Glare heb ik een stockzadel gehad. Kussens waren idd een probleem, vooral bij endurance. Ikzelf zat er heerlijk in voor lange afstanden. Glare is erg goed in schijnbewegingen en door de grote 'oren' voorop heeft het zadel me heel vaak gered. Verder is de zit niet dwingend en dat vind ik ook erg fijn. Veel ringetjes om vanalles aan vast te maken en mee te nemen.
-
Forumlid
Ja Prebalia het lijkt me zitten als een stoel maar wat gaven de kussens bij jouw paard voor een problemen? Drukplekken oid of lag het gewoon niet goed?
-
Actief Forumlid
Glare kreeg er flinke kuilen van bij de schouders. Ze werd toen al wat ouder dus misschien was dat de oorzaak. Moet toegeven dat ik in die tijd nog veel minder verstand van zadels had dan nu...
Met de kennis die ik nu heb, vermoed ik dat het kwam doordat het zadel iets te smal was voor haar. Verder was het zadel gewoon zo uit de winkel geplukt, rondje gereden om te zien of t nergens knelde of drukte of verschoof en toen gekocht. Lekker doordacht zeg maar 
We hebben er wel een trektocht van dag of 6 mee gereden (rondje Omringdijk) en daar was t echt super zadel voor.
Denk dat als je het zadel echt goed laat aanmeten en aanpassen, je er wel een heerlijk zadel aan hebt voor lange ritten en dressuur.
O ja, voor springen boven 60 cm is het echt niet geschikt! Dan botst je dus met de bovenbenen tegen die 'oren' waardoor je achter de beweging komt en er zo'n beetje afgekatapult wordt
Geheel off-topic: is dat een Schnauzje op de avator?
-
Forumlid
Ik ga geen zadel plukken zoals je het noemt dus met een goed advies lijkt het me wel wat.
Nee het is een boefje nou zeg gerust boef! Hij heeft wel een wat Lange neus voor een bouvier (werk type) daardoor lijkt hij misschien wat op een schnauzer.
-
Ik heb een heel aantal jaren geleden eens zo'n zadel geleend. Maar ik vond het niets omdat ik bij het lichtrijden steeds mijn bovenbenen stootte tegen die oren. Ik werd steeds afgestopt in mijn beweging.
-
Actief Forumlid
Kuilen in de schouders??? Dat is erg...
Ik heb ook een stockzadel, maar die kussens zijn zacht, kan me niet voorstellen dat die putten zouden vormen. Je zit er inderdaad super zalig op!
Misschien dat de goedkopere stockzadels geen goeie boom hebben. Ik hoorde dat sommige stockzadels een Engelse boom hebben en die plaatsen het gewicht teveel naar voren (omdat zwaartepunt van een Engelse boom meer naar voren ligt) zodat er teveel druk op de schouders komt. Mijn stock is gebouwd op een trekkingboom.
Het is wel een kwaliteitszadel van horsemans outfitters. Het is trouwens te koop omdat ik een Malibaud wil kopen. Iemand interesse
?
-
Forumlid
@Marion, weer een tip om op te letten
@Ridade mooi zadel vast wel een liefhebber voor te vinden!
Horseman outfitter heb i veel goede dingen over gelezen maar die zijn ermee gestopt heb nu een belgisch bedrijf gevonden die ze verkopen en ook een passervice hebben.
Als ik zover ben misschien maar vragen of ze zowel stock als western mee brengen dan an ik ze vergelijken qua ligging en comfort
-
Ik heb ooit een verzorgpaardje gehad met een stockzadel. Ik kon absoluut niet met de horn overweg. Ik knalde er steeds tegenaan, of mijn jast zat erom... bedenk dus goed of je wel of geen horn wilt hebben...
Forum Rechten