Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: touwhalster vs gewoon halster

  1. #16

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Ja dat zal toch echt zijn bij verkeerd gebruik maar wel een bevestiging dat je niet zomaar een touwhalster om moet hangen zonder te weten wat je doet!

  2. #17
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door zonder sokken
    Ja dat zal toch echt zijn bij verkeerd gebruik maar wel een bevestiging dat je niet zomaar een touwhalster om moet hangen zonder te weten wat je doet!
    Of een bit, of een zweep, of sporen moet hanteren zonder dat je echt beseft wat je doet en jezelf onder controle hebt. En zowel bit, zweep als sporen hebben vele malen meer schade aangericht bij paarden, toch vind "men" dat het niet zonder kan. Om maar niet te spreken over de lange lijst "hulpteugels" die mensen verkeerd gebruiken en waar paarden stukken slechter van worden. En nou is het touwhalster het nieuwe martelwerktuig
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #18
    Actief Forumlid lorrelei's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Amersfoort
    Leeftijd
    34
    Berichten
    378

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    En nou is het touwhalster het nieuwe martelwerktuig
    en de volgende op de lijst? de stick? gemeen joh je paard prikken met zo'n hard stok

  4. #19
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Hee guys, ik wil niet vervelend zijn, maareh, dit gaat wel een beetje richting belachelijk maken van iemand En dat lijkt me niet echt de bedoeling (zeker niet op dit fijne forum).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  5. #20
    Actief Forumlid lorrelei's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Amersfoort
    Leeftijd
    34
    Berichten
    378

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    je hebt gelijk, in een opwelling getypt, zeker niet m'n bedoeling om iemand belachelijk te maken! excuses

  6. #21

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Klinkt juist heel logisch toch? Een touwhalster, een zweep, een bit, en sporen alleen gebruikt kunnen worden als je weet wat je ermee doet. Zelf vind ik het fijn dat ik bij Pyco geen van deze dingen nodig heb.

    Gwen, ik kan begrijpen dat als je dit soort dingen heb gezien, dat je dan negatief tegenover het gebruik van touwhalsters bent. Ik denk dat je op dit forum vast veel mensen tegen komt die een touwhalster wel op een goede manier gebruiken.








    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  7. #22
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Ik gooi deze nog even omhoog, want dit was juist het eerste wat ik op dit forum wilde vragen! (en natuurlijk vraag ik niet, voordat ik gezocht heb naar het antwoord )

    Maar als ik het goed begrijp gebruik je een touwhalster echt tijdens het werk met je paard. Voor andere zaken gebruik je een stalhalster. Zoals het vastzetten tijdens het poetsen?

    Maar als je niet zeker bent van wat je doet, geen touwhalster gebruiken. Ik ben nog niet zo lang bezig met NH. Betekend dat, dat ik beter een stalhalster kan gebruiken tijdens grondoefeningen? Lutin is vrij lomp en reageerd (nog) niet goed op kleine signalen. Wat denken jullie? Beginnen met stalhalster en als we wat meer ervaring hebben touwhalster? Of nu al een touwhalster, juist omdat die de signalen beter doorgeeft?

  8. #23

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Op paardnatuurlijk.nl staat een duidelijke beschrijving van de verschillen in inwerking tussen diverse bitloze optomingen: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

    Ik vind het touwhalster nog steeds heel prettig om mee te rijden. Nadat ik bij Karen Rohlf had gezien dat ze de teugels niet aan het lusje onder de kin vastmaakt, maar aan het touwtje van de neusriem + het touwtje dat neus- en keelriem verbindt, doe ik dat ook. Op deze manier wiebelen je teugels een stuk minder als je zonder contact aan het draven of galopperen bent (vooral als je teugels met metalen clipjes gebruikt). Op dit filmpje zie je vanaf ca. 2:30 min hoe de teugels bevestigd zijn aan het halster: http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>.

  9. #24

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Ik ben zelf niet echt super ervaren met NH, maar ik denk dat je met een touwhalster niet zo veel kwaad kan als je maar beseft dat het scherper is. Geen constante druk nemen bij het rijden bijvoorbeeld, en dus niet vastzetten. Maar vorgensmij kun je prima gelijk beginnen met een touwhalster hoor, het is een geen dubbelgebrokenbit met 3 hulpteugels ofzo als je het een keer zelf wilt voelen kun je het tegen je handrug of scheenbeen doen, volgensmij is dat een aardige vergelijking dan. Als je omgang met paarden vriendelijk is, moet dat gewoon goed gaan denk ik!

  10. #25
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Dank je voor je reactie, ik ga er maar eens 1 aanschaffen en kijken hoe het gaat. Als ik merk dat ik toch te scherpe signalen geef kan ik altijd terug naar een stalhalster!

  11. #26
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Op mijn site (equiplay, hier bovenaan onder het knopje 'webshop') staat bij de touwhalsters ook een uitleg over de werking.
    Kort gezegd: hoe dunner het touw, hoe scherper het kán inwerken. Een touwhalster maakt jouw hulpen effectiever: weinig druk (door laag gewicht) als je niets vraagt, duidelijke hulpen door het dunne touw.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #27
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Bovendien werkt het volgens mij ook precieser doordat niet het hele halster in beweging komt als je er aan zit (wat een stalhalster doorgaans wel doet)

    Wat zou dan fijner zijn voor een paard, schuivende dingen aan zijn hoofd waardoor je als ruiter meer moet doen om de boodschap door te krijgen, of een stil liggend (lichtgewicht) halster waarmee je zacht en duidelijk kan zijn. Mijn ervaring is dat er minder ruis bij de boodschappen zit. Dat maakt dat je inderdaad scherper in kan werken, maar vooral ook, subtieler in kan werken!

    Vergelijk het met sporen. Die kun je gebruiken als je kuithulp niet werkt (oftewel, daar kun je harder mee prikken zodat je paard harder naar voren gaat) of als precisie instrument zodat je zachtjes hele preciese hulpen kan geven op een heel klein opp.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •