Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: nieuwe featherlines van parelli

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

nieuwe featherlines van parelli

Vorige week kreeg ik mn featherlines binnen.
    2 lijnen van 22ft die de dikte hebben van een string. OEPS, da's best dun!
    De lijnen hebben een leertje aan de ene kant en een lus aan de andere kant. Géén musketon of zoiets, dus ik heb er direct een karabijn aangezet.
    In het gebruik vind ik de featherlines erg licht. Eigenlijk gewichtloos, dus featherlines is een prima benaming.
    Ze zijn echt NOT done, als je een paard hebt dat nog weleens druk zet op je touw, want ze snijden flink door je vingers dan.
    Ook kun je er geen goede fases mee doen voor de yoyogame bijvoorbeeld. Dus je bent overleverd aan fase 1 en eventueel je stick.
    Ik vind de lijnen tot nu toe wel fijn om liberty voor te bereiden en om te checken hoe licht iets kán. Voor aanleermomenten gebruik ik liever de finesse leadrope van Equiplay. Toch iets meer in je hand dan.

Nog een nadeel is dat doordat de lijn zo dun en flexibel is, hij ook sneller in de knoop raakt.

Kortom: fijne lijnen voor verfijning en afwerking. Maar gevaarlijk voor je handen als je een paard hebt dat onverwacht trekt. En niet geschikt voor oefeningen die niet op fase 1 lukken.

Ik heb dit topic geopend om ervaringen met dit touw uit te wisselen.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re:nieuwe featherlines van parelli

Dankje voor je ervaring Sandra. Ik wilde ze graag bestellen en dan is dit goed om te horen. Opzich lijkt het mij erg fijn.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik heb ze aan Sarina cadeau gedaan om mee te lange lijnen. Daar lijken ze me heel erg prettig voor.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Ik heb er nog niet meegewerkt, laat ik dat voorop stellen!
    Ik heb ze wel bewonderd, want Saar heeft sinds gisteren een setje . Ze zijn inderdaad dun en dat maakt dat ik er geen musketon aan zou doen, omdat ze fijn te lussen zijn. Verder zie ik veel mogelijkheden met name in het lange lijnen werken, maar dan wel met Kate. Kate houdt niet van gewicht aan haar hoofd, bovendien zijn ze subtiel genoeg om met haar aan de lijnen op afstand te werken. Van Kate weet ik dat ze niet trekt en dat de signalen die ik geef ook via een dunner touw prima aankomen, vaak merk ik dat ze geirriteerd raakt van een signaal dat via een dikker touw te "groot" aankomt door het gewicht van het touw. Met Kate durf ik het dus prima aan, ondanks dat wat Sandra al aangeeft wat betreft het mogelijk snijden van het touw.

Met Annabel zou ik dit touw niet gebruiken of in elk geval niet zonder handschoenen! Ze is wat explosiever als Kate en heeft de neiging om te ploffen, speert weg en dan zijn je handen met welk touw dan ook stuk. Een dikker touw kan ik sneller middels een zwiep om me heen krijgen, zodat ik zelf als contragewicht dien. Dit touw is vermoedelijk te licht om dat snel genoeg te kunnen doen. Bovendien zijn de signalen die je ermee doorgeeft klein, mede omdat er geen clip oid aanhangt en het touw zelf erg licht is. Voor Annabel is dit nog wel nodig, dus voor haar gebruik ik voorlopig liever een iets dikker finesse-touw van Equiplay (de touwen van Parelli zelf vind ik overigens te zwaar en te dik voor mijn kleine handen).

Zodra ik ze van Saar geleend heb voor Kate, laat ik mijn ervaringen weten!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

In en uit de verpakking zijn ze mooi en fijn
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ín de blub en ín het zand zijn ze ook wel fijn, gok ik. Hup, uitproberen jij, weer of geen weer :P
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik heb ze nu al een tijdje en vind ze echt geweldig! Heb er ook wel gelijk karabijnhaakjes aan gedaan. Ik vind de lijnen zowel prettig om lange lijnen werk mee te doen maar ook om oefeningen met één lijn te doen. Droo reageert er zoveel malen beter op dan de zwaardere lijnen. Overigens: Droo is een paard wat hier en daar nog wel eens zijwaarts weg kan spurten. Ik heb geen last gehad van het touw wat in m'n handen snijdt maar dat komt omdat ik meestal handschoenen draag met dit koude weer en omdat ik de leadrope heel snel laat vieren. Als Droo niet al te ver weg kan spurten en ik de leadrope niet langer kan laten vieren, pak ik het einde van de leadrope tussen twee vingers en duim zodat ik de leadrope vast kan blijven houden en dat werkt wel aardig goed (moet je wel snel voor zijn en je paard moet natuurlijk niet blijven trekken wanneer hij op een gegeven moment een fase 4 druk voelt). Als je nog niet het automatisme hebt om je handen snel te openen, zijn de featherlines niet zo fijn om mee te werken denk ik.

Overigens heb ik geen problemen met fases geven met de featherlines. Ik merk dat Droo er veel beter op reageert dan op de zwaardere lijnen. Maar we spelen in level 4 dus dan zijn de fases natuurlijk sowieso al lichter. Wat Sandra zegt: voor het aanleren van oefeningen zou ik de wat dikkere leadropes gebruiken. Maar ik merk bij Droo (LB-introvert) dat ik eigenlijk al veel eerder met deze leadropes had moeten gaan werken, want het doet wonderen wat betreft zijn reactiesnelheid. Hij reageert veel sneller en veel lichter en de communicatie is ook veel subtieler. De leadropes zijn namelijk zo licht dat je jezelf meer bewust bent van een nog lichter gebruik van je fases. Droo waardeert dat heel erg Terwijl ik bij de wat dikkere leadropes altijd het gevoel had dat Droo niet echt lichter werd, maar eerder wat lui bleef. De fases drongen niet echt door zeg maar. Ik denk dat er nog teveel ruis was bij de dikkere leadrope. Misschien dat hij met de featherlines een langere fase 1 ervaart omdat fase 2 en 3 wat slechter doorkomen, maar een eventuele fase 4 wel goed doorkomt. Ik merk dat dat voor Droo in ieder geval met de featherlines heel goed werkt en duidelijk is. Ik heb de featherlines nu ongeveer 8 keer gebruikt en merkte elke dag verbetering bij Droo in de zin van dat hij sneller reageerde en dat de communicatie steeds lichter werd. Ik vind ze dus ideaal!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hebben hebben hebben
    Klinkt goed!
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Bladwijzers

Forum Rechten