Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Anna op dieet & supplementen...

  1. #1
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Anna op dieet & supplementen...

    Op dit moment staan Anna en Elsa in een (zo goed als) grasloze wei, ongeveer 30x55 meter groot én inmiddels met schuilstal. Er is nog een klein hoekje gras (afgezet dus :lol. Nu is Anna al erg goed afgevallen, maar daar wil ik in het voorjaar weer verder mee gaan. Op dit moment is ze op advies van de DA dieet-vrij. Ze krijgen nu 3 x daags flink hooi (droog, stengelig natuurhooi). Elsa krijgt haar xtra hooi in een hogere bak, zodat Anna daar niet bijkan. In de stal hangt een liksteen voor ze. Komende voorjaar starten we met de aanleg van de PP, maar hoe dat loopt is nog wat afwachten. Ik ga ervan uit dat ze nog 1 zomer op deze wei zullen staan.

    In het voorjaar is er weer gras....en dan? Hooi heb ik (van deze kwaliteit) ruim voldoende, net als heerlijk frans stro . Afgelopen maanden heb ik Anna (ivm oefenen met Elsa) af en toe Pavo Nature's best gegeven (een handje).Ik heb voor Anna al een graasmaskertje, wat ze probleemloos draagt en goed mee om kan gaan. Van de wei wilde ik stroken maken in de vorm van een pad om de wei heen, en dan steeds het pad wat verleggen. Zo kunnen ze goed bewegen, en kan Elsa lekker draven.

    Nu krijg ik van verschillende mensen (waaronder bekapper) het advies om naast hooi/gras een supplement bij te voeren. Alleen zijn de meningen nogal verdeeld. Zelf heb ik goede geluiden gehoord over Safe en Sound, maar er zijn verschillende merken genoemd.

    Mijn vraag;
    Zijn er mensen die ervaring hebben met een supplement voor shetlander/tinker?
    Zijn er mensen met ervaring met het laten afvallen van een Shetlander ism suplementen?
    Is er iemand die een onafhankelijk advies kan geven/weet waar ik dat kan krijgen? (vindt de adviezen momenteel wat gekleurd namelijk )

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Onafhankelijk advies is denk heel lastig. Er is wel iemand die het doet, maar dan is het betaald.

    Of ze met een supplement echt afvallen betwijfel ik. Soms wordt wel magnesium aangeraden. Een goed supplement schijnt ook Formula 4 foot te wezen.
    Zelf heb ik ook sobere pony's (Haf en Welsh Cobs) die in de zomer op strookbegrazing staan. Hiermee krijgen ze voldoende gras binnen om gevuld te zijn. En worden ze niet te zwaar. Alleen in het najaar wil ik weleens hooi bijgeven, of als het heel nat is.
    Voor je eigen gevoel kan een supplement wel fijn zijn. Mijn volwassen pony's krijgen daar normaal niets bij. Mijn jonge pony kreeg een beetje brok nog. Geen idee of ik dat deze zomer weer doe.
    Deze winter heb ik ook Marstall Stal-Riegel, dat zijn koeken. Mogelijk ga ik ze daar af en toe een kwart van geven per pony, maar dat is meer voor mijn eigen gevoel.. Ze hebben normaal wel altijd een liksteen erbij. En eigenlijk hebben ze daar genoeg aan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Dank je Dyonne! In voorjaar/zomer eten jouw paardjes dus alleen gras? En welke brokjes gaf jij dan aan je jonge pony? Elsa is net 9 maanden namelijk:P

    Op zich zoek ik niet iets waar ze van afvalt, want dat doet ze als een speer. (lees 60 kg in 2 maanden geschat gewicht). Ze is sinds ze een maatje heeft erg actief, wandeld vrolijk door de wei en is erg nieuwsgierig naar alles om haar heen. In het voorjaar gaan we ook weer meer buiten wandelen en hopelijk fietsen.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Ik ben het er niet mee eens dat het voeren van een supplement alleen maar ´voor je eigen gevoel´ prettig is. Ik denk dat het voor het paard noodzakelijk is. De Nederlandse weilanden, en over het algemeen dus ook het hooi dat wij onze paarden voeren, bestaan uit nogal eenzijdig gras. Wilde paarden eten ook niet alleen maar één of een paar soorten gras; zij eten naast diverse soorten gras heel veel verschillende soorten planten, struiken, bomen (schors, bladeren) en kruiden. Door een paard langere tijd alleen maar op gras/hooi te laten leven, kunnen er wel degelijk tekorten ontstaan. En ja, je kunt denken dat mijn advies gekleurd is omdat ik zelf supplementen en kruiden verkoop maar ik heb deze wijsheden ook niet zelf verzonnen maar vernomen van diverse onafhankelijke(!) experts op het gebied van paardenvoeding.

    Even op een rijtje, jouw pony's zijn als volgt als ik het goed begrepen heb:

    Anna, Shetlander (hoe oud?), is/was te dik
    Elsa, Tinker, 9 maanden

    Klopt dit?
    Zijn er verder nog gezondheisproblemen? Zitten ze goed in hun vacht? Mooi glanzend, niet overdreven dik/lang?

  5. #5

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    ja altijd lastig wel of niet bijvoeren.

    Wat ik doe met mijn ponys is het volgende.
    In het voorjaar als ze van vacht wisselen krijgen ze iets bij en ik zoek het dan met name in kruiden, vit e en magnesium.
    waarom de 2 laaste supplementen? dit omdat er in het hooi wat ik geef weinig tot geen vit e zit, (overjarig hooi) en magnesium is over het algemeen schaars in de Nederlandse gronden. Maar ik ben heel zuinig in het geven van dit supplement.

    Zodra het gras gaat groeien stop ik met extra's is niet nodig want het gras is al giga goed voor ze. Tijdens onze wandelingen zoek ik kruiden paadjes op zodat ze zelf kunnen kiezen.

    Dan krijg je het najaar, ook dan als de vacht gaat groeien geef ik ze extra's en dan het zelfde als in het voorjaar. Ik pas het aan aan de groeisnelheid van het gras. Meestal begin ik in september, ze hebben dan al een start gemaakt met de vacht, maar ik heb er eentje met cushing en die is erg gevoelig en in aug heb je een piek in het ACTH gehalte waardoor elk peipkleine verandering fataal kan zijn voor hem.

    De arbeid die ze krijgen is recreatief. Om de dag ong een km of 10 tot 20 tot soms 25 in rustig tempo.
    Ik merk geen dingen die zouden wijzen op tekorten en laat ze elk jaar doormeten/controleren.

    De suplementen mix ik met spelt en dan de bio-ron versie. Dit is een oer graan van hele onbewerkte korrel.
    En eens per maand met gekookt lijnzaad gedurende een week.

    Een voorbeeld van kruiden, brandnetel, paardenbloem, rozenbottel, kleefkruid, thym, munt, smalle weegbree enz..enz..veelal gespaard in de zomermaanden tijdens onze wandeltochten. Maar ze zijn ook in droog vorm te krijgen.
    Heb ik dit jaar gedaan omdat ik onvoldoende tijd had om ze goed te laten drogen, te veel regen gehad.

    Wil je precies weten wat je voert dan zul je je hooi moeten laten testen. Elke baal weer opnieuw omdat elke baal verschillend is.
    en is in mijn optiek wat kostbaar en veel al ook onhaalbaar.
    Aan de hand daarvan je gehaltes invoeren en hoeveelheden in een schema en kijken wat je dan te kort zou komen voor het specifieke paard of pony.
    Er zijn diverse schemas op internet te vinden, ook is er nog het groene boekje. Het paardenvoeding in de praktijk.
    Daarin staat heel veel info, het is wel wat verouderd maar als leidraad erg handig.

    mijn ervaringen met die schemas zijn wel dat als je dan een compleet voer er bij voert dat je dan op een hoop punten te veel gaat geven en er dus een soort van overdosis ontstaat. Dit is met name voor shettys niet handig. Een paard je in de groei heeft er misschien iets minder last van omdat deze relatief iets meer nodig heeft en veel beweegt tov een wat ouder paard wat niet bereden wordt.
    Shettys geef je al gauw te veel

    We zijn gewoon Te zorgzaam. Dit is niet verkeerd hoor, maar blijf allert met wat je doet en voert. Een boer geeft zijn koeien nooit te veel
    omdat A het niks oplevert tov gezondheid of melk/vleesproductie en B kost veel geld.



  6. #6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    ik gaf nooit extra dingen buiten muesli of brok.
    En ik heb nu iets wat ik in periode van maart tot oktober wil gaan voeren aan sophie is soort basis suplement, met vanalles erin.
    De laatste weken van zomer periode dat ik het voerde reageerde sophie er echt op, viel gewoon op eigenlijk.
    Dus ik ga vanavond maart dat weer voeren.

    Wat ik heb is van pavo, weet zo uit me hoofd de naam niet.


  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Marja, wat versta je onder langere tijd?
    Ik voer dus in de winter altijd wel wat.

    Dat het om een jonge pony gaat vind ik het wel anders maken.
    Normaal kregen ze altijd ponybrok van Subli. In verhouding minste energie, wel vitaminen/mineralen.

    Maar ben nu aan het experimenteren. Toevallig heb ik laatst in een Bokttopic er wat over gezet, even opgezocht.
    Carwyn (mijn jonge pony) heeft vorige winter op alleen kuilgras gestaan.

    Ik ben niet zo van het voeren. Toen hij weg was had ik er niets over te zeggen. Misschien had die toen wel iets brok gemogen. Hij kwam slecht in het haar terug. Gelukkig heeft de zomer hem wel goed gedaan.

    Zelf voer ik momenteel verschillend. Als ik geen tijd heb om ze apart te voeren krijgen ze een Marstall Stalkoek. Een kwart per pony.
    Tweemaal per week krijgen ze een beetje slobber (met Wiesencobs om het meer te maken zonder ongezond te doen) en dan krijgt hij als vitaminen/mineralen Subli Fok- en opfokmix erdoor.
    En verder als ik wel tijd heb om te voeren maar geen slobber geef, dan krijgt hij een halve kilo ponybrok met 50-80 gram Marstall Force.
    Zo kom ik wel aan de vitaminen/mineralen.

    De volwassen pony's krijgen maar een paar handjes ponybrok (50-200 gram). Met eventueel iets vit/mineralen, en door de slobber een beetje Fok- en opfokmix. Dus hetzelfde, maar minder dan mijn ukkie.

    Ik zal mijn jonge pony eventueel lager in krachtvoer zetten mocht hij te rond worden, of zelfs op alleen vit/mineralen overgaan als die goed blijft. En dat geldt zeker voor de zomer. Ik voel me er fijner bij iets bij te geven, dus de kwart koek of beetje Marstall Force zal ik zeker handhaven, eventueel af en toe een beetje brok. Maar de volwassen pony's krijgen dan zeker geen brok, hoogstens vit/mineralen, want die groeien zelfs met strookbegrazing ruim voldoende.

    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Weet je wat het is paarden en ponys worden niet specifiek te dik van krachtvoer, maar de overdosis die ze dan in zijn geheel krijgen.
    Dikke mensen worden nu echt niet dikker van een koekje bij de koffie, maar het totale eetpatroon maakt ze dikker.
    Doordat de basis al niet helemaal goed is voor het individu wordt het beetje extra TE

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Klopt, alleen sobere pony's hoef je amper wat te geven en ze groeien al. Dus dan maar altijd behoorlijk op rantsoen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Ik denk dat je 2 dingen uit elkaar moet halen.

    A) Wil je bijvoeren?
    B) Je wilt een supplement toevoegen?

    Over A) moet je zelf een keus maken in wat je wilt.
    Over B) mijn 2 centen: Ik zou de situatie omdraaien. Wat is het probleem, en welke supplement kun je dan toevoegen?

    Begrijp me niet verkeerd, ik geef nl best veel extraas. Maar beide ponys krijgen andere spulletjes, omdat ze verschillende spullen nodig hebben.

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Marja, wat versta je onder langere tijd?
    Langer dan een paar maanden.
    Ik ben niet zo van het voeren. Toen hij weg was had ik er niets over te zeggen. Misschien had die toen wel iets brok gemogen. Hij kwam slecht in het haar terug. Gelukkig heeft de zomer hem wel goed gedaan.
    Ja, dat bedoel ik dus. Langere tijd zonder extra's en de gezondheid is niet meer zo optimaal als zou kunnen. Nu is een wat minder goede vacht nog niet meteen heel ernstig, maar het geeft wel aan dat het lichaam niet optimaal functioneert en dat moet je dan wel weer zien te herstellen. Wat gelukkig ook is gelukt bij jouw paard.
    Maar ik ben dan toch meer van het zien te voorkomen, dan van het genezen. Want als zo'n situatie langere tijd blijft voortbestaan, loopt je paard wel kans om allerlei ziektes en kwaaltjes te ontwikkelen.

  12. #12
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Even op een rijtje, jouw pony's zijn als volgt als ik het goed begrepen heb:

    Anna, Shetlander (hoe oud?), is/was te dik
    Elsa, Tinker, 9 maanden

    Klopt dit?
    Zijn er verder nog gezondheisproblemen? Zitten ze goed in hun vacht? Mooi glanzend, niet overdreven dik/lang?
    '

    Anna is nu bijna 10 jaar oud, inmiddels een stuk slanker, maar ze mag nog wel eens 60 kilo afvallen schat ik. Elsa wordt in maart 1 jaar.
    Ze zitten nu beide netjes in de wintervacht, Anna haar manen zijn flink aan het groeien (nu ongeveer 8 a 10 cm , in oktober waren ze eraf) Beide hebben keurige hoeven, en een goed gebit.

    In het voorjaar ben ik van plan de wei in te zaaien met een paardenmengsel, maar ze staan nu dus op koeiengras. Het hooi wat ze krijgen is erg stengelig en droog en komt van een natuurwei af door onze eigen loonwerker.

    Qua problemen; Elsa is als he top eten aankomt een monstertje in de dop. Ze is als baby gewend/geleerd dat mensen=eten, en dan wel een flink stuk PAVO-koek. Dit heb ik haar grotendeels ontwent, maar als ik snoepjes in mijn zak heb reageerd ze daar erg op.(opdringerig doen). Hier ben ik erg mee bezig dus:P. Anna is wat eenkennig, maar dat gaat al stukken beter. Het is geen shet die alles eet, zo vindt ze kuil niet lekker . Ze staat ook op een groene wei niet steeds te grazen, maar kijkt veel rond en loopt lekke achter Elsa aan.

  13. #13
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Ter toevoeging;

    Anna is bij mij gekomen met afgeschuurde manen en staart. Dit kwam waarschijnlijk door verveling (ze stond moederziel alleen), en het aanbod in schuurobjecten bij de vorige eigenaar in de wei. Volgens mijn veearts hoeft het geen ZE te zijn, maar dat wacht ik maar even af dus. Inmiddels zit er flink groei in de manen, maar er zijn wel wat schilfers te vinden in het haar (bij de huid, maar nbu dus in de uitgroei). Ik heb Anna ook in mei gezien, en toen was er zeker weten geen sprake van ZE (mijn instructrice heeft dat ook bevesteigd). Het schuren is daarna gebeurd, toen de iegenaar een aantal maaiers en spul in de wei heeft gezet bij Anna.

    @Inger; Ons hooi is getest maar dan per partij (wij hebben een boerderij, erg makkelijk in dit soort dingen).

    @Marjo; Ik voer nu eigenlijk helemaal geen brok, maar ik heb wel wat staan voor het geval dat. Muesli hebben ze af en toe gehad, om te oefenen.

    @Antehman; Op zich wil ik liever niet naar de zoveel kg brok per dag. Maar ik kreeg van meerdere mensen het advies wel vitamines/supplementen bij te voeren. Vandaar mijn vraag, en omdat ik het idee heb dat ieder zijn eigen merkje adviseerd was ik beniuwd of jullie mij kunnen helpen. Ons hooi bevat heel erg weinig vodingswaardes, dus op zich geen verkeerd punt. Al eten ze dus ook gras en hebben ze een liksteen.

  14. #14

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    ik gebruik brokken als beloningsbrokken, ik voer er eigenlijk niet heel veel van, vooral muesli en hooi.

    zal vanmiddag even kijken hoe mijn sublement ook alweer heet

  15. #15
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max

    @Antehman; Op zich wil ik liever niet naar de zoveel kg brok per dag. Maar ik kreeg van meerdere mensen het advies wel vitamines/supplementen bij te voeren. Vandaar mijn vraag, en omdat ik het idee heb dat ieder zijn eigen merkje adviseerd was ik beniuwd of jullie mij kunnen helpen. Ons hooi bevat heel erg weinig vodingswaardes, dus op zich geen verkeerd punt. Al eten ze dus ook gras en hebben ze een liksteen.
    Aha, nu komen we ergens. Je bent bang voor vitamine tekorten.
    Ik vind het dingetje met vitaminepreparaten altijd tricky hoor. Meestal zitten er weer stoffen om de vitamines heen, die juist ZE paarden, of paarden die moeten opletten ( koudbloeden), niet goed verdragen.

    Persoonlijk zou ik gaan voor heeeeel goed kwalitatief hooi. En vergeet beweging niet, dat is volgens mij het allerbelangrijkste! Dan blijft de stofwisseling goed op gang.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •