Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Anna op dieet & supplementen...

  1. #16

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Ik heb via Dr. Kellon een ervarings deskundige op het gebied van Cushing geleerd dat je beter voldoende goed hooi kan geven dan brok.
    De hoeveelheden die daarin zitten tov wat een paard nodig heeft om gezond te blijven staat niet in verhouding tot wat de natuur levert, dus gras en goed hooi. Dit is een heel verhaal maar komt er kort op neer dat het verterings systeem van een paard de brokken/muesli anders verteren dan gras/hooi. Er minder uit kan halen zeg maar.

    Als ik in mijn situatie een brok zou bijvoeren gaat mijn pony eerder achteruit dan vooruit. Dit omdat er gewoon te veel ballast stoffen in zitten.
    Die kan de pony niet meer verwerken en gaat dus in gezondheid juist achteruit ipv gelijk blijvend of verbetering.
    Zij adviseerde dus test je hooi. Bij mij krijgen ze daarom allemaal idividueel te eten.

    En onder extra's versta ik dus ook brokken/muesli. Alles wat je naast hooi / gras geeft zijn extra's in mijn ogen.
    En ja ze krijgen wel extra-tjes tijdens clickertrainingen en zo, dus ik kan mijn vertroetel driften ook nog kwijt
    Maar dan pas ik de andere eetbare dingen weer aan.

    Daarbij is regelmatige beweging heel erg belangrijk. Dit heeft te maken met de cyclus van het paard. Je kunt beter elke dag bijv. een uur wandelen of een half uur werken. Dan je paard stil laten staan, of om de dag arbeid verrichten, dagelijks werk levert meer op in afvallen en gezondheid dan enkel aanpassen van het voer.
    Het is een totaal plaatje. En dat maakt het juist zo moeilijk of wij maken het moeilijk dat kan ook.
    Dat we gewoon te veel zorgen maken om onze dierbare.

    enuh elke dag voldoende beweging is op dit moment voor mij ook niet haalbaar, ik kom de dam niet eens af zonder zelf onderuit te gaan
    dus doen we maar wat prutsen in de glibberige wei. Is ook leuk maar in verhouding veel te weinig om effectief te zijn in de gezonheid.
    Van het voorjaar maar weer aan de slag



  2. #17
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.756

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Oké dus als het puur gaat om het voorkomen van een vitaminen/mineralentekort en er op dit moment geen gezondheidsproblemen zijn, dan zou ik kiezen voor een algemeen aanvullend supplement.
    Je zou ook kunnen kiezen voor het voeren van kruiden; dan weet je qua exacte samenstelling minder precies wat je voert maar het voordeel is dan weer dat het echt puur natuur is. Er zijn speciale kruidenmixen die al voor je zijn samengesteld zodat je niet zelf hoeft te bedenken welke combinaties je moet geven, bv. een kruidenmix voor jonge paarden, of een mix voor paarden die op conditie moeten komen. De kruiden kun je mengen met een handje graan (bij voorkeur spelt) of door een mengsel van geweekte bietenpulp met zemelen (en daar hoef je maar heel weinig van te geven, dus je hoeft niet bang te zijn dat je shetje daar te dik van wordt).

    Het probleem met het vragen van voedingsadviezen is dat iedereen toch weer wat anders zegt; en ik denk ook dat zoiets als dé waarheid niet bestaat. Het is m.i. belangrijk om je zélf te verdiepen in voeding en gezondheid, adviezen te vragen, erover te lezen, en dan een keuze te maken die jou goed lijkt. En dan vervolgens goed naar je paarden blijven kijken, of ze het ook echt goed doen op jouw keuze.

  3. #18
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Bedankt iedereen voor de tips en adviezen. Ik ga nog eens flink info verzamelen en kijken wat ik zelf handig vind en wat goed bij de dames past

  4. #19

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    caroline op de pavo site staat een hele hoop info heel goed uitgewerkt vind ik persoonlijk.
    ook over de sublementen. toevallig van de week ook nog gekeken voor nicky.


  5. #20

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Hier krijgen de paarden een supplement van NAF en het 2jarige babypaard krijgt de babyvariant We strooien het over een plukje kuil, elk een emmertje. Voor de rest krijgen ze alleen hooi, dus ze vreten het wel.

    Verder een ordinaire koeienliksteen die nooit gebruikt wordt.

    Wien heeft trouwens ook een jaar lang geschuurd toen ze te dik was. Ze kreeg van dat dik-zijn een harde manenkam, en mok aan haar benen. Afgelopen zomer is ze op streng dieet geweest, nu heeft ze weer lange manen en is ze mokvrij. Kan het meteen merken als ze weer iets teveel (of te suikerig) eten gehad heeft, dan is haar manenkam weer hard en speelt de mok weer op.

  6. #21
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    @Marjo; klopt, maar advies voor een babypaard geven ze dara niet helaas

    @Wien, ga ik ook eens naar kijken , thanx! Ik hoop idd dat de geschuurde manen gevolg waren van haar overgewicht. Ze heeft hier ook nog niet geschuurd, en wel gelegenheid om dat te doen.

  7. #22

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Ik heb hier een tinker staan met serieus overgewicht...
    ze heeft vorige zomer 1.5maand op dieet gestaan (weide zonder gras en 1/3e pak hooi per dag en heel de dag door voldoende vers water)
    Ik ging 4x per week met haar joggen maar ze viel niet af
    Nu deze winter krijgt ze wel smorgens en savonds een handje pulp met wat mengeling onder (de paardjes moeten allemaal de paddock even uit zodat ik die kan uitmesten en dan krijgen ze allemaal wat eten, de tinkers bijna niets, de warmbloeden wel)
    Ik hoop dat mijn jongste tinker (nu 4j) wel gaat beginnen afvallen als we binnenkort gaan rijden.
    Maar zelfs al zou ze id winter alleen hooi krijgen dan nog krijg ik haar niet op een deftig gewicht

  8. #23
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    @ Julie; ja lastig hé! Mijn dierenarts adviseerd om voorla veel te stappen, daar schijnen ze het beste van af te vallen. Met draven kun je dan weer meer conditie opbouwen. Mijn tinker was ook te dik toen ik haar kreeg in oktober, maar die is nu bijna op gewicht door de combi alleen hooi en veel beweging. Anna is oo kal flink afgevallen hiermee.

  9. #24

    Re:Anna op dieet & supplementen...

    Vanaf Loebas naar zijn nieuwe thuis gaat ga ik ook voor mijn tinkers proberen te stoppen met de korrel en pulp en enkel hooi.
    Na de exames wil ik haar gaan doorrijden zodat ze wat gaat afvallen, zou haar in mei willen laten dekken
    Enja deze zomer ga ik wel weer met een probleem zitten... heb nu 5 paarden, er zouden er nog 2 overblijven enja dan heb ik weer kei veel gras enzo, normaal geef ik strookbegrazing maar mijn bwp merrie die heeft net veel gras nodig en mijn tinker net weinig :P

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •