@ Sanne:
Een hond op zijn zij of rug is in een onderdanige kwetsbare positie. Voelt zich daar dus eigenlijk niet veilig. Klinkt mij in de oren als waar we laatst hier op het forum een hele discussie over hadden om paarden op de grond te dwingen en daar te houden. Ben even de term kwijt. Heb daar dus ook echt mijn twijfels over.
@ Maritje:
Uiteraard maakt het uit hoe je iets doet maar dat is nu juist wat mensen niet zien / voelen a.d.h.v. beelden op t.v. Helaas gaat het gros na het zien van Milan zich niet verdiepen maar gaan direct uitproberen en dat is waar ik persoonlijk niet blij van wordt zeker niet als dat in mijn lessen ineens gebeurt zoals dat schoppen, op de rug dwingen etc. Iedere dag dezelfde riedel afsteken wordt wat vervelend voor mij eerlijk gezegd.
Daarnaast wil ik wel zeggen dat ik het dus ook gewoon absoluut oneens ben met Milan over een groot aantal dingen dus dan is het voorbeeld niet kloppend. Ceasar zegt dat hij alles van nature zichzelf heeft aangeleerd en dat is heel fijn maar ik had het ook zeer prettig gevonden als hij een opleiding zou hebben gedaan waarin hij lichaamstaal had leren interperteren. Enige wat je hem hoort zeggen over lichaamstaal is de calm submissive state... er is zooooo ontzettend veel meer dan dat en als je daarin niet juist interperteerd is dat niet heel handig voor de rest van je therapie. Eerlijk is eerlijk, sommige mensen hebben "het" nu eenmaal en kunnen iedere hond aanpakken en kunnen daar dan alles mee (vreemde ogen dwingen ook bij honden). Als ik de hond van een cursist even overpak om te demonstreren wat ik bedoel, doen ze het voor mij ook maar dat is heel simpel, van mij hebben ze nl. niet gemerkt of ik ook inconsequent ben en bij de baas wel. Dat is ook precies wat je bij ceasar ziet. Daarnaast komt hij heel zeker over t.o.v. een hond en dan heb je de helft al gewonnen
. Het is dus wat mij betreft van beiden iets: mensen doen maar gewoon wat ze denken te hebben gezien én Milan doet dingen waarvan ik ze liever anders zou zien...
Bladwijzers