Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 71

Topic: The Horsewhisperer and the Dogwhisperer

Re:The Horsewhisperer and the Dogwhisperer

@ Sanne:
    Een hond op zijn zij of rug is in een onderdanige kwetsbare positie. Voelt zich daar dus eigenlijk niet veilig. Klinkt mij in de oren als waar we laatst hier op het forum een hele discussie over hadden om paarden op de grond te dwingen en daar te houden. Ben even de term kwijt. Heb daar dus ook echt mijn twijfels over.

@ Maritje:
    Uiteraard maakt het uit hoe je iets doet maar dat is nu juist wat mensen niet zien / voelen a.d.h.v. beelden op t.v. Helaas gaat het gros na het zien van Milan zich niet verdiepen maar gaan direct uitproberen en dat is waar ik persoonlijk niet blij van wordt zeker niet als dat in mijn lessen ineens gebeurt zoals dat schoppen, op de rug dwingen etc. Iedere dag dezelfde riedel afsteken wordt wat vervelend voor mij eerlijk gezegd.
    Daarnaast wil ik wel zeggen dat ik het dus ook gewoon absoluut oneens ben met Milan over een groot aantal dingen dus dan is het voorbeeld niet kloppend. Ceasar zegt dat hij alles van nature zichzelf heeft aangeleerd en dat is heel fijn maar ik had het ook zeer prettig gevonden als hij een opleiding zou hebben gedaan waarin hij lichaamstaal had leren interperteren. Enige wat je hem hoort zeggen over lichaamstaal is de calm submissive state... er is zooooo ontzettend veel meer dan dat en als je daarin niet juist interperteerd is dat niet heel handig voor de rest van je therapie. Eerlijk is eerlijk, sommige mensen hebben "het" nu eenmaal en kunnen iedere hond aanpakken en kunnen daar dan alles mee (vreemde ogen dwingen ook bij honden ). Als ik de hond van een cursist even overpak om te demonstreren wat ik bedoel, doen ze het voor mij ook maar dat is heel simpel, van mij hebben ze nl. niet gemerkt of ik ook inconsequent ben en bij de baas wel. Dat is ook precies wat je bij ceasar ziet. Daarnaast komt hij heel zeker over t.o.v. een hond en dan heb je de helft al gewonnen . Het is dus wat mij betreft van beiden iets: mensen doen maar gewoon wat ze denken te hebben gezien én Milan doet dingen waarvan ik ze liever anders zou zien...

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Als je de uitzending met Pat ziet, zie je heel duidelijk dat er hele stukken missen in de opbouw. Het is een samenvatting. Zo zie ik ook de programma's van CM. Het is een shortcut. Ik neem aan dat ie in z'n trainingen meer opbouw heeft zodat mensen het eigen kunnen maken. Ik snap wel dat je na 3 x te horen heb gekregen: doe je schouders naar achteren, dat je nog niet calm en assertive bent.
    Wat voor mij nieuw was, is het positief afsluiten als honden gevochten hebben. Ze bij elkaar brengen in een rustige mentale gesteldheid.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Interessant dit zeg!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Bedankt dat je dit nog even onder de aandacht hebt gebracht! Ik wilde al heel lang deze aflevering zien, en nu is het me eindelijk gelukt

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Bedankt dat je dit nog even onder de aandacht hebt gebracht! Ik wilde al heel lang deze aflevering zien, en nu is het me eindelijk gelukt
    Same here.
    Na gisteravond al om acht uur voor de buis te hebben gezeten, had ik vandaag de goede avond en de juiste tijd te pakken. Vriendlief keek ook fijn mee, lekker laagdrempelig zo!
    Started!

Ja, gewoon erg leuk om die 2 in 1 programma te zien.

Het zou inderdaad erg fijn zijn als Cesar een keer iets van Kalmerende signalen zou bekijken, dat ben ik helemaal met je eens, Heidi. Daar corrigeert hij m.i. nogal eens dwars doorheen.

Het allerbelangrijkste bij Cesar is natuurlijk de ENERGIE waarmee hij het doet.
    Die energie is belachelijk mooi.

En dat leer je niet van 5 dvd's en elke aflevering kijken (in mijn geval).

Zeker weten: als wij van begin af aan bij Harvey zijn correcties hadden toegepast, was het niet goed gekomen. Zo achterlijk veel stress in die hond, dat was vet agressie geworden.
    Maar dat zou hij zelf waarschijnlijk ook niet gedaan hebben
    Ik vind het mooi zoals je soms aan het begin van het programma gedrag van een hond ziet, denkt: aha, dat zal hij wel zo oplossen en hij doet iets TOTAAL anders.

Anyway: ik denk dat Cesar, net als Pat, belachelijk knappe resultaten bereikt met de diersoort waar hij mee werkt. Maar door de leek uitgevoerd met een andere energie of zonder voldoende begrip wordt het, net als met PNH, nada niks niente.

We sturen hem een dvd van hondenlichaamstaal, okee?

May the horse be with you!

Precies Karianne, dat bedoel ik. Fijn dat jij dat ook ziet. Jij kunt het beter uitleggen dan ik waarom die man enerzijds goed doet, anderszijds missers maakt ivm missen van signalen, maar wel op goede weg bezig is qua energie (nu nog die pennenbanden en slipketting weg ). Helemaal mee eens met je slotzin en dat is nu precies waar ik dan dus ook dagelijks tegenaan loop. Jan en alleman doet het maar na...en dat kan niet. Energie bij ieder levend wezen werkt overigens geweldig. Vooral bij boxers moet je goed opletten. Die zijn erg LBE/RBE . Wat mij betreft kan Milan wel in de leer bij Pat . Vond het wel een leuke combo .

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik vond het zo grappig om die twee samen te zien. Pat zie ik toch altijd nog als de "entertainer", zeg maar. Naast Cesar (die echt nog zo'n mannetje is ) vind ik het bijna een oude, wijze, rustige man
    Cesar lag echt in een scheur om alle pat-isms dat vond ik wel grappig.

@heidi
    Ik denk wel dat er een verschil is tussen een hond op z'n rug en een paard op z'n rug. Weet ik ook niet zeker of dat zo is hoor, maar een paard ligt van nature niet snel, paarden spelen ook niet liggend en rollend, op je rug liggen is toch een beetje gelijk aan doodgaan voor een paard. Bij een hond denk ik dat op de zij liggen niet zo heftig wordt opgevat. Dat is een beetje het gevoel dat ik er bij heb. Ik was vooral onder de indruk van de rust die Cesar uitstraalde, zoals ik het zag was het GEEN straf. Hij hield gewoon heel passive persistent vast tot er ontspanning volgde. Net zoals een ORS die je net zo lang vasthoud tot het paard eindelijk nadenkt en ontspant.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

ik zie het hetzelfde als die opvoed-serie van de Nanny: vele mensen hebben daar een 'ding' uitgehaald, wat hen wel lijkt te passen: the naughty chair. Ideaal: lekker makkelijk, door iedereen te begrijpen: een strafstoel! Onder de trap, net zoals Harry Potter en dan komt het wel goed met je kind!
    Vervolgens wordt dat ding, zonder de inleidende context (zoals oa een waarschuwing, de duur van de 'straf' en het excuse wat erbij hoort) gebruikt om je stoute kind op te zetten.
    Het kind snapt er niks van en jij als ouder eigenlijk ook niet en als het dan niet helpt na een paar keer wordt er gezegd: zie je wel, dat van die Nanny werkt helemaal niet op míjn kind.......

Iemand in het begin van dit topic zegt het heel mooi: het is niet bedoeld als workshop, maar als een demonstratie. Als je het wilt gaan toepassen (Milans, Nanny's, Parelli's, etc) zul je je eerst in het hele principe moeten verdiepen. Vervolgens kun je het stapsgewijs gaan toepassen en daarná nog eens leren van je fouten!
    En inderdaad, om het smeuiig te maken voor tv, pakt Milan honden die veel te ver hebben kunnen gaan in hun gedragingen: tijd om daar wat aan te doen, maar dan pas is het spectaculair. Met een zoveelste puppiecursus 'af en zit' krijgt National Geographic niet zoveel mensen voor de buis.
    (en dat geldt ook weer voor de Engelse Nanny...: vóór jouw kinderen zover waren als die ettertjes, had je toch allang ingegrepen?)

J
    Take it easy!

Dat Milan dwars door bepaalde signalen van de hond heenwalst, heeft denk ik een rede. Wij hebben veel honden hier: stuk of 8. Soms zie ik sommige honden dat onderling ook doen: beoogd doel is dan sneller bereikt peis ik?

Dat sommige leken bepaalde dingen verkeerd interpreteren, dat is bijna onvermijdbaar denk ik. Maar positieve is: ze proberen het wel, zich te verdiepen in dog-language zeg maar.

hij komt hierheen he? in amsterdam ergens in mei geloof ik

Ja, wij gaan er ook heen: Antwerpen komt ie ook!

Iedere keer dat ik de uitzending bekijk van Pat en Cesar zie ik een grote afstandelijkheid van Pat ten opzichte van Milan en ik denk dat ik wel snap waarom. Ze werken beiden heel erg anders. Milan domineert, intimideert en imponeert een hond terwijl Pat juist een heel ander oogpunt heeft. Om maar te citeren wat Pat zegt op zijn site:

The Parelli method allows horse lovers at all levels and disciplines to achieve success without force, partnership without dominance, teamwork without fear, willingness without intimidation, and harmony without coercion.

Pat gaat dus veel meer uit van partnership en Cesar niet. Mega groot verschil en het is een verschil dat er niet hoeft te zijn. Als ik een goed partnership heb met mijn honden dan hoef ik niet te domineren .

Kijk maar eens goed naar de lichaamstaal van zowel Pat als Linda naast het feit dat ik vind dat Pat lang niet zo bevlogen praat tegen Milan als Milan tegen Pat.

Ieder heeft zo zijn eigen interpretatie denk ik.
    En wat is de definitie van dominantie?
    Onze honden en onze paarden hebben graag een duidelijk, calm, assertive leider tegenover zich staan hoor.

Ik ben niet zo van het "zullen we samen vrienden worden???" Noch bij honden noch bij paarden.
    Honden en paarden zijn followers: die functioneren het prettigst en meest gelukkig als er voor hen correct besloten wordt.

De dieren kijken ook alleen of de leider correcte beslissingen maakt, niet of hij of zij vriendjes wilt worden.

Btw: Milan werkt ook met de honden die andere hondentrainers bijv adviseren om te laten inslapen. In dat kader zijn bepaalde (in onze ogen) "onvriendelijke" hulpmiddelen wellicht gerechtvaardigd?

Partnership betekent niet dat je geen leider bent . Ik ben wel graag vriendjes met mijn dieren náást leider.

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten