Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 35 van de 35

Topic: Model van zeer goeie side pull gezocht

Re:Model van zeer goeie side pull gezocht

Ik begin zo wat te snappen wat verschil is tussen bitloze hoofdstellen en kaptomen. Paarden langs hier zijn meetsal gereden met doorlopende aanleuning. Spaanse paarden worden gereden met een serreta en dat is eerder loslaten en het paard zijn balans laten vinden, ondersteudn met de hulpen van zit, benen, houding etc. en op basis van de buitenteugel.

Constante aanleuning lijkt me voor een gevoelig paard als de mijne (Lusitano) eerder enerverend te werken. Ik denk dat als je juiste moment de hulpen geeft, dat een iets scherpere neusriem duidelijker is en een zachte, dikke neusriem eerder neiging zal geven dat het paard gaat hangen en ook verwarrender werkt omdat de hulpen minder fijn worden doorgegeven.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Bedankt voor je aanbod om er eentje voor 50 euro te maken!
    Ik ga er nog even over nadenken, ben er nog niet precies uit wat ik wil.

Ja idd ik vond 100 euro ook veel maar daar op de manege was het tussen de 100 en de 120euro...
    Ikzelf heb de mijne toen 100 euro betaald en Koby had er voor de lessen eentje van hen.
    Toen koby naar huis kwam wilde ik zelfs aanbieden om de hare voor de helft vd prijs over te nemen... al n chance dat ik dat niet heb gedaan want voor hetzelfde geld heb ik dus nu een nieuwe...
    Vond het wel erg want ze zeiden me altijd omdat ze mij zo goed kenden en omat ik daar veel hielp dat ze bij mij nooit wat extra zouden aanrekenen en dan hoor ik dat mensen die er op kamp zijn er eentje zo goed als gratis krijgen ofzo omdat ze jarig zijn... ik heb er nooit wat gehad voor mijn verjaardag... ben content dat ik daar weg ben want pff ...

Maar bon, als je zo eens op die webshops ziet krijg je ook al een idee van hoeveel een sidepull kost (en met welke bijbehorende riempjes ed)
    ik weet dat mijn zadelmaker er 55euro voor vraagt

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie

Deze gebruik in nu.
    Hoi,

zou ik mogen weten welke dit is?

Gr.
    Tess

Wat bedoel je met veel mensen zijn zich niet bewust van ongelijke druk? Is dat zijdelingse druk of druk om het paard iets meer te verzamelen en na te geven. dan moet je soms wat meer druk houden op de buitenteugel dan op de binnenteugel. Ik begrîjp bovenstaande daarom niet zo goed...
    later schrijf je dit:
    k begin zo wat te snappen wat verschil is tussen bitloze hoofdstellen en kaptomen. Paarden langs hier zijn meetsal gereden met doorlopende aanleuning. Spaanse paarden worden gereden met een serreta en dat is eerder loslaten en het paard zijn balans laten vinden, ondersteudn met de hulpen van zit, benen, houding etc. en op basis van de buitenteugel.
    Dat bedoelde ik o.a mensen rijden met constante druk, en deze druk is vaak ongelijk, wij hebben ook een sterke en zwakke zijde. Rechts en linkshandig en zo heeft hier mee te maken. En dit hebben wij niet door omdat we nu eenmaal zo zijn.
    Ook wordt er regelmatig door mensen "gezaagd" om het hoofd naar beneden te krijgen. Want dat moet volgens het beeld wat men in het hoofd heeft. Dit zagen zorgt voor ongelijke druk en schuiven van het hoofdstel.

Helaas heb ik (had toen nog geen digi camera) daar geen beelden van. Maar je kon heel goed zien wat mensen deden, en later werd hen deze vraag gesteld van wist jij dat?... De meeste zeiden van nee.
    Wat bij mij leidde tot de bovenstaande conclusie van de personen die ik toen heb zien rijden.

Constante aanleuning lijkt me voor een gevoelig paard als de mijne (Lusitano) eerder enerverend te werken. Ik denk dat als je juiste moment de hulpen geeft, dat een iets scherpere neusriem duidelijker is en een zachte, dikke neusriem eerder neiging zal geven dat het paard gaat hangen en ook verwarrender werkt omdat de hulpen minder fijn worden doorgegeven
    Hier ben ik het niet helemaal mee eens Wanneer een hoofdstel zacht is hoeft dit echt niet te leiden tot hangen. Hangen heeft een andere oorzaak en komt niet door tuigage.

Je schrijft mensen hebben wel de voorkeur voor het laatste, maar wat is effectief het beste om mee te werken? Mij lijkt een kinriem beter als je er ook wil mee longeren. Eerlijk gezegd gebruik ik liever alles in 1, dan 2 hoofdstellen te moeten gebruiken, eentje om te longeren en eentje om te rijden...
    De laatste is zachter, ietsje bredere neusriem welke is onderlegd. De eenvoudige versie heeft een gewone neusriem niet onderlegd.
    Maar deze wordt wel weer zeer gewaardeerd door mensen die "weinig" om het hoofd willen hebben. Deze groep is relatief wat kleiner. Vandaar dat ik schreef de voorkeur voor de laatste. Deze mensen rijden ook western dmv neckreining ipv het engelse dressuur.

Ik wil niet alleen een hoofdstel ontwerpen om buiten mee te rijden. Ik wil vooral een hoofdstel die geschikt is om een jong paard dressuurmatig in te rijden. Zo iets waar ze jonge Spaanse paarden mee inrijden, maar dan in paardvriendelijkere versie dan deze met hele fijne neusriemen met ijzer in http://www.hippike.nl/images/koppie_kl.jpg.
    Er zijn van deze versies ook wat zachtere modellen te krijgen. Het heeft zo zijn voor en nadelen een stukje ijzer in de neus zoals op dit voorbeeld die jij noemt. Ik heb er ook eentje en eentje zoals hier onderstaat maar dan in kaptoom vorm.
    Met degene waar ijzer in zit, kan of moet je heel voorzichtig werken, elke beweging van het touw komt flink door. En is dus een taak van de mens heel erg op zichzelf te letten bij het geven van aanwijzingen. Je kunt heel fijntjes werken.

Ben je een beetje minder ervaren of minder fijntjes ingesteld met signalen geven. Dan is degene zonder ijzer in de neus waarschijnlijk een betere oplossing voor die gevallen.
    Dit alles is ook voor een groot deel afhankelijk van hoe het individuele paard reageerd. En ook dit is zeer wisselend. Het zelfde paard kan bij verschillende personen anders reageren. (beide werken met dezelfde tuigagge)

Ik vind deze hier erg mooi, maar wat is het nut van die ring die vatszit aan de bakstukken...dat vind ik erg onstabiel...
    http://www.equihof.be/catalog/images/P5286719.JPG
    Het hoofdstel is niet onstabiel, maar vergt een andere manier van rijden. Je kunt er meer over lezen op haar (diverse) sites.
    De druk komt niet zo zeer meer direct op de neusriem te liggen. En kan een hele goede oplossing zijn voor bijv spaanse paarden waarvan de neuzen beschadigd zijn geraakt door hun trainings verleden. Zij heeft namelijk een aantal van dit soort paarden staan waardoor zij mede tot dit model is gekomen.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten