Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: [L1]Porcupine Game,om achterhand draaien gaat met met moeite

*nieuw* touch's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

[L1]Porcupine Game,om achterhand draaien gaat met met moeite

Ik heb een KWPN ruin van 5 jaar en ben net begonnen met parelli.
    Hij is helemaal niet schrikkerig en let daarom eigenlijk niet echt op, hij dommelt weg bij de Friendly Game, dat is natuurlijk goed,totale rust, maar als ik over ga op The Porcupine Game en bijvoorbeeld vraag om achterwaarts te gaan, moet hij als het ware eerst 'wakker worden'. Dan gaat het vrijgemakkelijk. Nu is mijn 1e vraag.
    weet iemand misschien hoe ik hem wat alerter krijg?
    Wanneer ik hem vraag om zijn achterhand te draaien doet hij de eerte 2 stappen precies wat ik vraag, alleen daarna draait hij ook met zijn achterhand mee en draait hij als het ware om zijn middelpunt.
    Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij zijn achterbenen niet mee moetnemen, maar juist moet laten staan?

groetjes Sanne

Re: [L1]Porcupine Game,om achterhand draaien gaat met met mo

Misschien moet je iets meer energie steken in de friendly game.

Hij leert zijn achterbenen te laten staan door zijn gewicht naar zijn achterbenen te verplaatsen.
    Dit gaat het gemakkelijkst door hem eerst een paar stapjes achterwaarts te vragen.

*nieuw* touch's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

oke dankjewel! Ik zal het proberen.
    U(jij) bent toch 'de els' die ook bij Lies Zondag in Ommelanderwijk was zondag 26 juni?
    Lies zat met het zelfde probleem en je gaf toen aan; 1 stapje met voorbenen opzij, dan friendly, weer 1 stapje, weer friendly en zo maar door...
    Lies doet dit nu ook en het gaat echt super! Dit zou ik ook nog kunnen proberen.
    Maar ik zal eerst meer aan mijn friendly game doen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Sanne, volgens mij zit het probleem 'm helemaal niet in de friendly game. Zoals je al schrijft, gaat de friendly game gewoon goed en zit het probleem 'm in de porcupine, waarbij je paard niet begrijpt dat hij zijn achterhand moet laten staan en alleen z'n voorhand draaien.
    In feite doet je paard braaf wat je van hem vraagt; hij draait zijn voorhand van je af zodra je er druk op zet. Hij snapt alleen nog niet dat je wilt dat hij daarbij om zijn achterhand draait, en niet om zijn as. Je zult dus aan je paard moeten uitleggen wat je wilt. Ik denk dat je nu te snel gaat; na de eerste 2 stapjes gaat het mis, maar ga je nog wel door waardoor hij "foute" stapjes zet (om zijn as). Ga nu wat langzamer te werk, en bouw het echt stap voor stap op. Gaan 2 passen goed? Dan stoppen en friendly. Vraag dan nog 2 passen, en stop zolang het nog goed gaat. Bouw dat dan op naar 2,5 pas, 3 passen, 4 passen, enz. Probeer telkens te stoppen zodra hij alleen zijn voorhand beweegt. Zo zal hij uiteindelijk gaan begrijpen dat alleen de achterhand moet bewegen.
    En let ook goed op jouw positie, loop in het juiste tempo mee zodat je in dezelfde positie blijft als je paard beweegt.

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door touch
    oke dankjewel! Ik zal het proberen.
    U(jij) bent toch 'de els' die ook bij Lies Zondag in Ommelanderwijk was zondag 26 juni?
    Nee, dat is déze Els
    Ik was in Ommelanderwijk afgelopen zondag. ( en hallo Sanne)

Jij bent de nicht van Lies toch? Degene die me dat mooie boomloze traveller-zadel heeft laten zien?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Ha Sanne, leuk dat je op het forum bent!!

Doet je internetverbinding weer een beetje normaal.....?

groetjes eef

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

jeee, sanne, ik lees ook opeens je berichtje.
    trouwens, ik ben het helemaal eens met het advies van Marja, het is belangrijk dat je ook van te voren bepaald HOEVEEL stappen je wilt doen, begin b.v. met 1, dan friendly, dan wil je nog eens 1, dan friendly, dan beslis je nu 2, dan friendly enz. is heel goed voor je eigen concentratie en coordinatie, je bent dan vaak ook duidelijker in je aanwijzingen omdat je van te voren hebt besloten WAT je wilt vragen.
    mijn paard heeft een mening.

*nieuw* touch's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

bedankt allemaal voor jullie adviezen! Ik ben net een weekje op vakantie geweest dus heb even niets gedaan met mijn paardje. Maar ik ga snel weer aan de slag.

Ja, Eef gelukkig hebben we de computer heen gebracht en doet hij weer normaal, dus ik kom nu vaker op het forum.

Haa, gezellig!

*nieuw* touch's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

hey, ben ik weer,(internet deed het al weer niet!!)
    maar ik wou even vertellen dat alles prima gaat met parelli!
    Touch gaat met weinig druk al een heel rondje om zijn achterbenen!
    het is echt geweldig, hij doet net of hij het altijd al deed, zonder problemen dus!!!!
    driving, yoyo en circling gaan ook al redelijk tot goed! Stiekem ook al wat gesqueezed, dat gaat ook super! Alles nog niet helemaal perfect hoor,maar we gaan vooruit!!

Bladwijzers

Forum Rechten