Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: dekenvraagje

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

dekenvraagje

Misschien ga ik voor het eerst een deken aanschaffen! en dus meteen wat vraagjes.
    De deken is bedoelt voor als we na een heftig lesje zweten en we naar huis moeten stappen 20 minuten. Met deze kou vroeg ik me dus af of een zweetdeken of fleece deken dan fijn is met het naar huis uitstappen. Maar dan zit het zadel er nog op en ik loop erlangs dus hoe weet ik dan de maat? Normaal met een vliegendeken hebben we 195. En moet de deken dan ook voor dichtkunnen want ik die ook van die nierdekens? En dat valt alleen over de achterkant.

Wat moet de deken voor een functie hebben, wat moet bedekt zijn. Meestal is de hals en borst goed nat maar de flanken minder, is het dan belangrijk een fleecedeken te hebben met een hals of alleen een achterkant? En wat zijn nog meer dingen die ik moet weten?

Ik zag ze ook met buiksingels maar das niet handig met een zadel op, ik zag ook reflectiedekens maar ook alleen met achterkant en zadeluitsparing, een uitrijdeken noemde ze dat, met fleece voering. Is dat een idee?

Re:dekenvraagje

ik zou voor fleece gaan met of zonder hals, en dan gewoon over je zadel heen en dan kun je er zo op gaan zitten lkkr warm ook trouwens

en die met reflectie zit vaak wel fleece in maar of ze er echt droog van worden, volgens mij is die aan buitenkant ook waterdicht.
    Ik wil altijd nog eeen goede wollen deken die schijnen wel fijn te zijn. en ik heb nu een teddy fleece voor sophie die ze opkrijgt na rijden als ze doorweekt is..

Ik heb bij de kringloopwinkel een wollen deken opgehaald: 2 a 3 euro, dekensingel erbij en klaar is kees!
    Je kan er ook nog gaten inknippen...
    Wol is gewoon perfect: laat wel zweet door naar buiten toe, maar isoleert naar binnen!
    Take it easy!

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Maar is het nou belangrijk om een hele deken te hebben zodat ook de borst bedenkt is, of zelfs met hals, of is een achterkant/nierdeken/ uitrijdeken ook voldoende?

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Vroegah toen ik nog fanatiek wedstrijd ruiter was en Essie altijd geschoren werd had ik een wollen halsdeken en een nierdeken om in en uit te stappen. Nierdeken/uitrijdeken vond ik het fijnste omdat ik die zo om mijn zadel heen kon slaan. Zeker als je erop zat met uitstappen.

Destijds waren er ook losse wollen halsdekens te koop dus die combi zou ideaal zijn imo...maar ik heb me niet meer zo in dekens verdiept dus ik weet niet of dat nog steeds bestaat nagaand dat ik met Essie wedstrijden reed in de ijstijd

Maar als jij ernaast uitstapt zou ik zelf misschien kijken naar een fijne wollen of fleece halsdeken (volledige deken bedoel ik nu dus niet losse hals). Die laatste zijn vaak tijdens tentenkampen van Hyporama voor een appel en een ei te koop en nemen fijn vocht op

When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Qua verwarmen is een nierdeken voldoende.
    Waarom zul je afvragen, daar zit de belangrijkste plek om warm te houden.
    Het is niet voor niets dat van oudsher de koetsiers altijd een wollen deken over de achterhand en rug van het paard legden.
    Laatst nog bij een echte koetsier geweest, en die zei ook dat bij de borst/hals er niets is wat perse warm gehouden moet worden.
    Ok, hij kon het veel leuker vertellen, mooi vergelijk met hoe hard wij mensen de paarden willen inpakken wat nergens goed voor is, maar een wollen deken over de rug en achterhand vond hij wel noodzakelijk. Verder was het allemaal commercie.

Natuurlijk kan een halsdeken wel, zeker als jij je er fijner bij voelt. Wel vind ik wol veel warmer en beter zweetafvoerend dan fleece. Toch heb ik veel fleecedekens, die zijn aanmerkelijk goedkoper vaak. Al hoewel ik ook een oude wollen 2-persoonsdeken heb, die gebruikte ik zelf onder een fleecedeken om alles netjes op de plek te houden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bladwijzers

Forum Rechten