Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: oefenen voetjes geven

oefenen voetjes geven

Een vriendin van mij is 2,5 week weg en nu mag ik naar haar Tinker toe wanneer ik wil, morgenochtend dus de jongens naar school brengen en op naar stal joehoe!
    Nou is hij nog niet zo makkelijk met voetjes geven voor het uitkrabben, eerst leunde hij volledig tegen je aan, dat is nu minder maar echt meewerken doet hij niet.
    Nu is dit iets wat ik met hem wilde gaan oefenen.
    Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan doen op de NH manier?

Re:oefenen voetjes geven

Er zijn verschillende manieren om het te oefenen.

1 met veel geduld zelf voor doen door je been omhoog te houden en het woord voetje te geven. Direct belonen bij ook al is het een soort van gewichts verplaatsing.

2 doe als of je gaat hoef uitkrabben en zeg voetje. Dan is het in eerste instantie dat de voet achter uit gegeven wordt. Jij wil graag dat dit naar voren gedaan wordt, maar het basis commando kent hij dan. Dan ga je verfijnen door het de andere kant op te vragen.

3 neem je stick of zweepje en tik zachtjes tegen de onderkant van het been. Blijf net zo lang tikken totdat het paard zijn voet omhoog tilt, stop direct met tikken en beloon met een koekje.
    Waarom het laatste werkt, het tikken is irritant en het paard wil hier vanaf en gaat dus dingen proberen om er vanaf te geraken. Alleen hij kan diverse stappen ondernemen om uit te vinden wat werkt om het tikken te stoppen.

Kortom het vergt van jouw geduld en juiste timing. En natuurlijk belonen! Ook al ben je nog niet bij het gewenste eindresultaat toch belonen. En langzaam uitbouwen. Van voetje geven kan je naar de spaanse pas.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    44

hihihi dit herken ik met mijn Tinker, sinds een paar weken kan ze het zonder om te vallen.
    Ik heb niet echt tips voor je maar je moet heel veel geduld hebben, ik raak nu alleen haar voetje aan en ze doet het al omhoog, alleen nu heb ik het probleem dat ik te vaak begin en eindig met de zelfde voetjes dus begin ik met de verkeerde (volgens haar) dan denkt ze meteen dat ze een snoepje krijgt.
    Ik begin bij haar linker voorvoetje, dan links achter, rechts achter en rechts voor en jaaaaaa snoepje...hihihihi probeer dit dus te voorkomen en oefen willekeurig want doet bijv.de hoefsmid dit anders dan word het lastig....

Succes met oefenen!!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Inger, wat jij bij twee noemt, mij lijkt dat ze de voet juist gewoon naar achter wilt hebben om uit te krabben?

Ik heb dit geoefend bij mijn jonge pony door toch te belonen. Op een moment dat hij braaf was liet ik de voet los, en kreeg hij wat lekkers. Dit heeft ervoor gezorgd dat die eigenlijk door veel te doen er wel makkelijker mee werd. Nu kun je ze zonder probleem uitkrabben.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Inger, wat jij bij twee noemt, mij lijkt dat ze de voet juist gewoon naar achter wilt hebben om uit te krabben?

Ik heb dit geoefend bij mijn jonge pony door toch te belonen. Op een moment dat hij braaf was liet ik de voet los, en kreeg hij wat lekkers. Dit heeft ervoor gezorgd dat die eigenlijk door veel te doen er wel makkelijker mee werd. Nu kun je ze zonder probleem uitkrabben.
    ja ik weet dat ze voetjes wil uitkrabben, maar ik weet niet hoe "makkelijk" hij is. is het enkel leunen of ook heen en weer lopen, trappen oid?
    en om nu wat veiligheid in te bouwen dat je geen mooie grote hoefafdruk ergens hebt opgelopen zijn deze voorbeelden op een iets wat grotere afstand te oefenen en sta je wat veiliger. Dan direct met je hoofd gebogen naast het paard.
    Ze beschrijft nl geen preciese details enkel dat hij wat lastig is met voetjes geven en iets wat leunen. Dat is voor iedereen weer anders wat de een al gevaarlijk vindt, vindt de ander nog niets.

Bedankt voor de tips, gevaarlijk is het bij deze sul in de buurt niet zo snel, het is echt het hangen met zijn benen hij houd ze zelf niet om hoog.
    Het commando voetje kent hij (met lichte aanraking) maar hij houd ze niet zelf in de lucht.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Dit behandelen ze ook in de oude level 1 van Parelli.

Hier gebruiken ze ook het tikken. Zodra het paard doorheeft dat het tikken voet omhoog betekend krijgt hij even rust. Daarna gaan ze meer van hem vragen. Hij moet dan ook zijn been in de lucht houden.

Ze tikken dan op het been tot hij hem optilt(dat heeft hij net geleerd). Wanneer hij het been dan gelijk neerzet beginnen ze ook meteen weer met tikken. Binnen 2 minuten snapte het paard dit ook en hield zijn been in de lucht(anders begon dat irritante getik weer).

Elke keer als het paard het snapte kreeg hij even rust als beloning(waarbij het paard dan gras ging eten).

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door zonder sokken
    Bedankt voor de tips, gevaarlijk is het bij deze sul in de buurt niet zo snel, het is echt het hangen met zijn benen hij houd ze zelf niet om hoog.
    Het commando voetje kent hij (met lichte aanraking) maar hij houd ze niet zelf in de lucht.
    ok. snap het, zijn er geen medische achtergronden die reden zouden kunnen geven tot hangen door dat het paard geen voldoende evenwicht heeft??
    just an idea

bedankt skabelpunk dat gaan we proberen!

Nee hoor niks medisch gewoon een lomp jong dier haha en een beetje lui aangelegd het is een Tinker he!
    Het is al verbeterd in loop der tijd hoor het leunen met zijn hele lichaam is al over maar nu hangt hij nog heel erg met zijn been.
    als hij dmv tikken kan leren zijn been omhoog te houden is het probleem opgelost dus daar gaan we voor

Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Dagboek Berichten
    2

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Dit behandelen ze ook in de oude level 1 van Parelli.

Hier gebruiken ze ook het tikken. Zodra het paard doorheeft dat het tikken voet omhoog betekend krijgt hij even rust. Daarna gaan ze meer van hem vragen. Hij moet dan ook zijn been in de lucht houden.

Ze tikken dan op het been tot hij hem optilt(dat heeft hij net geleerd). Wanneer hij het been dan gelijk neerzet beginnen ze ook meteen weer met tikken. Binnen 2 minuten snapte het paard dit ook en hield zijn been in de lucht(anders begon dat irritante getik weer).

Elke keer als het paard het snapte kreeg hij even rust als beloning(waarbij het paard dan gras ging eten).
    Weet iemand of dit stukje ook nog ergens te vinden is op de Parelli/Savvy site?
    Bruce tilt zijn voorbenen fantastisch op, maar zijn achterbenen optillen is een ander verhaal. Dit lijkt me wel een goede methode. Wel fijn om het een keer te zien.
    Be pleased, not satisfied.

zou het niet een idee zijn om eerst eens na te gaan waarom hij zijn achterbenen niet wil optillen? Of daar moeite mee heeft?
    Bijv. spannend vinden, onvoldoende vertrouwen in de mens, evenwichts probleem, nog zoeken naar de juiste balans enz..enz..
    voordat je een "methode" er op loslaat?? Soms zijn daar redenen voor dat een paard iets niet doet.

Hij snapt wel wat je bedoeld als de voorbenen wel goed gaan. Vandaar dat ik op deze manier als hierboven aan het denken ben.

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Een van onze pony's heeft ook moeite met het geven van zijn achterbenen, en dan is re-achter de moeilijkste. Hij gaat dan ook zo lekker hangen.
    Volgens onze smid komt dat omdat hij een lichte vorm van spat heeft. We moeten zijn voet dus laag houden en naar achteren trekken ipv hoog optillen en op je knie zetten zeg maar.
    Waarschijnlijk is er bij jou paard niets aan de hand maar kan je het wel op deze manier proberen.
    En anders op manier van het prikkelen van de ziltwart voor en hak achter (parelli).

Actief Forumlid Trees's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2010
    Dagboek Berichten
    2

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    zou het niet een idee zijn om eerst eens na te gaan waarom hij zijn achterbenen niet wil optillen? Of daar moeite mee heeft?
    Bijv. spannend vinden, onvoldoende vertrouwen in de mens, evenwichts probleem, nog zoeken naar de juiste balans enz..enz..
    voordat je een "methode" er op loslaat?? Soms zijn daar redenen voor dat een paard iets niet doet.

Hij snapt wel wat je bedoeld als de voorbenen wel goed gaan. Vandaar dat ik op deze manier als hierboven aan het denken ben.
    Natuurlijk zijn er redenen waarom het met de achterbenen niet goed gaat. Ik vind het best wel spannend en weet ook niet of ik het goed doe, Bruce vindt het niet zo tof omdat ie jeuk heeft, ik niet doortastend genoeg ben (omdat ik niet precies weet hoe ik dat het beste aan kan pakken) en ik al een keer mijn vriend in de ambulance naar het ziekenhuis heb gebracht omdat ie een trap midden in zijn gezicht had gehad en dat was niet bepaald prettig. Dus redenen genoeg, en daarom denk ik dat een duidelijke, eenvoudige methode zoals uit het oude level 1 goed kan helpen.

Maar het probleem is inmiddels opgelost! . Gisteren is Eveline geweest en heeft het voorgedaan volgens de Parelli-methode. Nu weet ik hoe ik het moet doen, voel me een stuk zekerder en dat gaat gewoon lukken.
    Ik moest alleen even op weg geholpen worden en weten dat ik het zo goed doe.
    Be pleased, not satisfied.

*nieuw* Belleblaas's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    37

Ik heb met mijn jaarling-haf een vergelijkbaar probleem. Vaak tilt ze haar voetjes goed op, maar meestal gaat ze daarna meteen met haar volle gewicht op mij hangen. Ik weet niet zo goed hoe ik dat kan voorkomen. Daarnaast wil ze met haar achterbenen nogal eens proberen zich los te trekken. Ik houd haar voet dan altijd gewoon stevig vast en dan wordt het been vanzelf rustig. Als ze dan even stil staat wordt ze beloont (met stem en ze mag de voet weer neer zetten)Ik vraag me alleen af of dit de goede manier is, want we gaan niet echt vooruit. Ze moest laatst naar de hoefsmid en daar ging het 'losschudden' over in trappen. (kwam in mijn ogen ook wel een beetje door de smid) Iemand een goed idee hoe ik dit op kan lossen? Feedback is zeer welkom!

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier een jaarling die graag in de wei ligt, en op die manier heb ik haar laten wennen aan de hoefkrabber, en de aanraking van haar hoeven. Daarnaast ben ik mijn bekapper (Fred Emmerich) eeuwig dankbaar voor zijn hulp, en zeer handige tips. Hij heeft Elsa de eerste paar keer geholpen haar voetjes op te tillen, en de juiste balans te vinden op een zeer doortastende maar vriendelijke manier. Hierdoor kon ik gemakkelijk verder met het oefenen van voetjes geven. Doordat Fred hier elke 4 a 5 weken komt krijg is steeds nieuwe tips en aandachtspuntjes. Moet wel zeggen dat dit mijn eerste paard is, en ik dit nog nooit een paard geleerd heb.

Op dit moment is Elsa wat moeilijk met haar achterbenen, en ze kan moeilijk balans vinden op 3 benen. Ze is nu ook weer erg overbouwd, dus dat zal er ook mee te maken hebben. Nu doen we die gewoon niet bekappen, maarwel even optillen en schoonmaken. Dan hoeft ze minder lang de voetjes omhoog te houden in ieder geval, en blijft het leuk. Ze heeft zich 1 keer echt laten vallen, en daar is ze best van geschrokken, vandaar dat we het rustig aandoen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten