Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: oefenen voetjes geven

*nieuw* Belleblaas's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    37

Re:oefenen voetjes geven

Hoe ging het dan nadat ze is gevallen? Werd ze daar makkelijker van? Ik krijg van veel mensen de 'tip' dat als ze met haar volle gewicht op me gaat hangen ik haar gewoon moet laten vallen. Dat heb ik nog niet geprobeerd omdat ik bang ben dat als ze echt valt ze iets blesseerd ofzo, maar ik vraag me ook een beetje af wat voor effect dat zou hebben...

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    39

@ Belleblaas: Dat is een tip waar ík echt niet naar zou luisteren
    Jouw pony is pas 1, wie weet kan ze het gewoon nog niet lang volhouden om een been op te tillen.. Ik zou haar zeker niet gewoon om laten vallen hoor
    A lot of people talk to horses, not many listen

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Uhm, tja Elsa is wel een tinker (lees; niet snel ergens van onder de indruk), maar toen ze omviel schrok ze zo dat ze eerst even met haar hoofd in de lucht heef staan snuiven en flink geschraapt met de voorbenen. Ze zocht ook direct contact met Anna, maar die bleef super rustig staan. Elsa is erg op Anna gesteld, dus het was wel fijn dat Anna erbij stond. Fred kon haar voet niet meer oppakken eerst (dan ging ze lopen of draaien), en ik heb haar daarom even laten lopen. Na een paar minuten was ze weer ontspannen en zijn we verder gegaan.

Daarna is de voet dus wél bekapt, maar ik moest haar wel weer even opnieuw neerzetten voor Fred. Ze is nu vooral voorzichtiger in het gaan hangen, vooral aan 1 kant (waar ze mee gevallen is). Ik laat haar met bekappen zo staan dat ze tussen stal (hek) en trekker staat, en dan blijft ze aardig mooi in evenwicht staan. Ze kan op die manier ook niet gaan draaien, maar ze staat uiteraard niet klem of iets. Blijkbaar heeft ze zo toch iets van 'steun', en ze is dan gewoon lekker kalm.

*edit* met opzet laten vallen zou ik ook zeker niet doen, dan kun je beter even de voet weer neerzetten en opnieuw beginnen. Elsa heeft er (nadat het per ongeluk gebeurde) wel wat mee geleerd.

*nieuw* Belleblaas's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Leeftijd
    37

hmm ja als ik dat zo hoor denk ik ook niet dat ik dat ga proberen. Het stomme is, ik weet dat ze wel op 3 benen kan staan omdat ze het soms wel goed doet en dan ook heel lang vol houd, maar soms heeft ze er gewoon echt geen zin in en dan gooit ze meteen haar gewicht in de strijd. Zou het zijn dat ik teveel van haar vraag omdat ze nog zo jong is? Of moet ik gewoon harder doorzetten?

tip

als je zijn voet omhoog hebt steeds een snoepje geven

als ik de voet met geen mogelijkheid omhoog krijg knijp ik in het eelt aan de binnenkant van zijn been
    tilt hij nu even zijn voet op dan beloon ik hem met snoep

en dit blijf ik dan op vier benen oefenen en herhalen
    je moet wel veel geduld hebben en niet gefrustreerd of boos worden
    belonen werkt beter als straffen

ik hoef mijn merrie dr been nu nog maar aan te raken en ze tilt haar voetje op ( ook heel fijn voor de smid)
    en toen ik haar pas net had hielt ze alle 4 haar benen stijf tegen de grond

maar ik heb ook ooit een friese merrie gehad die de snoepjes zo lekker vond dat hij begon te schooien met zijn voetjes omhoog
    en elke keer als er iemand langs kwam stond ze al klaar met dr voetje omhoog

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten