Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 118

Topic: LB-i motiveren

  1. #91

    Re:LB-i motiveren

    Thanks, helemaal duidelijk.
    www.niettevermijden.com

  2. #92
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:LB-i motiveren

    Als je doel is: meer impulse dan begin je bij elke 10 passen een overgang, en pas meer passen ertussen als je paard écht de overgang bewust maakt. Dus voorwaarts "vliegt" als het ware.
    Mijn doel is juist: bewuster halthouden. Ik voeg dus pas extra passen toe als Shanna bij halt echt mentaal ook stopt.

  3. #93

    Re:LB-i motiveren

    Als ik er zo over nadenk is Odet niet zo heel moeilijk in gang te krijgen. Als ik er goed over nadenk is ze minder introvert als ik altijd dacht.
    www.niettevermijden.com

  4. #94
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:LB-i motiveren

    Is die million transitions ook iets voor in circling of bij stick to me?

  5. #95
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:LB-i motiveren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Als je doel is: meer impulse dan begin je bij elke 10 passen een overgang, en pas meer passen ertussen als je paard écht de overgang bewust maakt. Dus voorwaarts "vliegt" als het ware.
    Mijn doel is juist: bewuster halthouden. Ik voeg dus pas extra passen toe als Shanna bij halt echt mentaal ook stopt.
    Ik liet de hoeveelheid passen dan ook altijd nog afhangen van de respons die ik kreeg.

  6. #96
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:LB-i motiveren

    ja da klopt. Bij een goede respons, zéker bij galop omdat dat voor Shanna lastig is, ben ik minder kritisch met 10 of 20 passen. Die aantal passen is ook vooral om je paard te helpen te anticiperen en zo meer rust (of juist meer go) te krijgen omdat ze wéten wat er komt. Door het pattern te verlengen als het paard goed anticipeert, creëer je steeds meer balans in go en whoa.

    EDIT: typefout eruit, voor Els begint te steigeren )

  7. #97

    Re:LB-i motiveren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    .. maar als ik bezig ben dan ga ik niet eerst staan te bedenken welke horsenality ik op dat moment aan mijn lijntje heb ofzo

    Zo'n gek idee vind ik dat anders niet :P
    Ik had tot voor kort nog nooit een RB-e aan mijn lijn gehad, toen ging ik gewoon staan wachten tot ik een goede strategie bedacht had. Je paard blijft (meestal) toch wel in dezelfde horsenality hangen, en anders doet rust ook (bijna) nooit kwaad. Iig minder kwaad dan de verkeerde tactiek, denk ik. Kun je beter erbij zitten gaan (niet bij RB-e ) en in alle rust een strategie bedenken
    Als ik eventjes geen inspiratie of goede techniek, oplossing oid bedenken kan terwijl ik met Wien speel, ga ik er ook gewoon bij zitten tot ik iets anders bedacht heb.



    @Margriet; Ik vind Wien lastig in een hokje te plaatsen. Hoe verder we groeien, hoe meer ze naar LB-e (of naar minder introvert LB) gaat. Merk jij dat bij Odet ook?


    En voor de rest; thanks voor de million transitions effects reminder
    Wien wordt daar dolblij van, ikzelf vind het maar stom, maar moeten we toch weer vaker gaan doen

  8. #98

    Re:LB-i motiveren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    @Margriet; Ik vind Wien lastig in een hokje te plaatsen. Hoe verder we groeien, hoe meer ze naar LB-e (of naar minder introvert LB) gaat. Merk jij dat bij Odet ook?
    Grappig dat zulk soort vragen je hele dagen in je hoofd bezig kunnen houden en dat er steeds weer nieuwe kwartjes bij vallen. Ja ik merk het bij zowel Maaike en Odet dat ze steeds makkelijker in beweging zijn te krijgen dus milder LB-I worden. Maaike moest ik zowat vooruit rammen en Odet spatte het ook niet vanaf. Stap was allemaal prima maar alles boven stap viel af. Nu is het op de cirkel vaak alleen een send en ze gaan. Onder het zadel is Odet nog steeds wel traag wat niet erg is voor zo'n angstkikker als ik.

    www.niettevermijden.com

  9. #99

    Re:LB-i motiveren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    .. maar als ik bezig ben dan ga ik niet eerst staan te bedenken welke horsenality ik op dat moment aan mijn lijntje heb ofzo

    Zo'n gek idee vind ik dat anders niet :P
    Ik had tot voor kort nog nooit een RB-e aan mijn lijn gehad, toen ging ik gewoon staan wachten tot ik een goede strategie bedacht had. Je paard blijft (meestal) toch wel in dezelfde horsenality hangen, en anders doet rust ook (bijna) nooit kwaad. Iig minder kwaad dan de verkeerde tactiek, denk ik. Kun je beter erbij zitten gaan (niet bij RB-e ) en in alle rust een strategie bedenken
    Als ik eventjes geen inspiratie of goede techniek, oplossing oid bedenken kan terwijl ik met Wien speel, ga ik er ook gewoon bij zitten tot ik iets anders bedacht heb.
    Wat jij doet is wat ik dus bedoel. Laatst gaf Rick een RBE reactie tijdens het buiten wandelen en toen kon ik wel heel snel bedenken wat ik daarmee aan moest. In de bak speelt dat nooit eigenlijk en ga ik dus op mijn gemakje denken: hij doet nu dit, hoe ga ik dat oplossen? B.v. hij neemt de F8 niet heel lekker: wat doe IK verkeerd, hoe kan IK hem beter sturen zodat hij niet meer anders KAN reageren. Even als voorbeeld hoor. Of hij op zo'n moment lbi, lbe is maakt voor mij dan niet zo bar veel uit. Ben ik nog te volgen? Nu ben ik dit topic dus gestart om te kijken hoe ik hem beter zou kunnen motiveren om het wel goed te doen als ik aan alle randvoorwaarden bij mezelf voldaan heb. Daarmee bedoel ik dus dat ik horsenalities handig vind maar ik hang er dus niet alles aan op en denk niet constant "hij is nu lbi, hij is nu lbe".

  10. #100

    Re:LB-i motiveren

    Ik volg
    Ik doe dat zelf wel, nadenken volgens horsenalities. Nouja, niet dat ik eerst uitgebreid een chart invullen ga, maar ik vind het een heel fijn hulpmiddel. "Wat hangt er aan mijn leadrope, wat heeft dat nodig?" is bij mij heel erg ingebakken. Niet dat het daarom langer duurt voordat ik reageer trouwens, maar omdat ikzelf soms iets te weinig verstand bij m'n gevoel toevoegde, heb ik me dat aangeleerd. Vind het zelf iig heul fijn werken, denk nu achteraf veel minder vaak 'dat had ik beter zo kunnen doen'.


    Margriet; ik merk dat ook, dat milder worden. Volgens mij gaan door parelliën gewoon de ergste scherpe kantjes er bij je paard af ofzo, dat ze steeds milder worden, wat voor horsenality je ook hebt. Aan de andere kant heeft Wien veel meer mening gekregen.. wat doe ik toch fout?

  11. #101
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:LB-i motiveren

    Ik lees mee, maar wil even iets kleins toevoegen. Het nadenken over welke horsenality we aan de leadrope hebben is ook gewoon een savvy die je moet ontwikkelen. In het begin zul je heel bewust erover nadenken en later pas je 'automatisch' je strategie aan als de horsenality veranderd, dan heb je savvy (het 'onbewust weten'). Dus volgens mij is iedereen het hier wel met elkaar eens, maar zijn ze in een ander stadium van die savvy (onbewust onwetend, bewust onwetend, bewust wetend, onbewust wetend=savvy)
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  12. #102
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:LB-i motiveren

    Dát was precies wat ik nét op wilde schrijven.
    Niet dat ik mezelf savvy voel, maar ondanks dat Shanna best kan wisselen van horsenality ben ik daar nooit zo bewust mee bezig eigenlijk. Toch pas ik mn handelen wel aan als ze switcht. Dat is iets wat gewoon met de tijd vanzelf ontstaat. Overigens heb ik dat voorl met de extroverte gemoedstoestanden, want als een paard introvert wordt, vind ik het ineens veel moeilijker om te switchen. Ik kom dat gedrag dan ook niet zoveel tegen in mn weiland.

  13. #103

    Re:LB-i motiveren

    Dat is ook precies zo grappig als je met een ander paard gaat werken dan je eigen. Zoals ik met Viva: die heb ik aanvankelijk ingeschat als LB-I, maar naarmate ik haar beter leer kennen ontdek ik steeds meer verrassende kanten van haar. Zo sta ik dus regelmatig te denken: o, nu is ze RB-E, nu LB-E, nu moet ik dus zo handelen. Bij Viva gaat dat allemaal veel bewuster dan bij Pias, die ik natuurlijk al veel langer en beter ken. Viva is en reageert anders dan ik gewend ben, en daarom moet ik veel bewuster nadenken over de strategieën die ik toepas.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  14. #104

    Re:LB-i motiveren

    Jaa Rianne, thanks voor de toevoeging, dat probeerde ik wat minder duidelijk te vertellen

    In het begin doe je dat horsenality-lezen heel bewust, maar daarna word je er steeds onbewuster van dát je het doet. En dan kom je een ander paard tegen, en ben je je er ineens weer van bewust. Nouja, ik vind die horsenality-hokjes iig heel erg handig werken


    Even een topicsamenvatting;
    Een LBi werkt graag;
    -met een doel
    -met eten
    -make your idea his idea
    -geen herhaling
    -stoppen wanneer poownie connection en effort laat zien
    -rechte lijnen motiveren meer dan bochtjes
    -stoppen met een actief paard
    -duidelijkheid

    Goede oefeningen zijn dus;
    -point to point
    -million transitions (met tip; reactie op fase 1 is instant beloning)


    Toevoegingen?


    Wat ik me dan weer afvraag, hoe perfectioneren (voor zover mogelijk ) jullie oefeningen met een LB-i?

    Bij Wien kom ik om 1 of andere reden altijd maar 'toevallig' op perfectioneren. Doet ze een oefening ineens zomaar heul fijn, goed uitgevoerd en/of op fase 1; instant beloning. De keer daarna heeft ze het door en het werkt heel goed, maar wel op 'toeval' en per ongeluk. Nu valt het toeval wel te helpen, dat dan weer wel
    Ben wel benieuwd naar andere theorieën daarover

  15. #105
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:LB-i motiveren

    Ik probeer zoveel mogelijk de vraag om méér lichtheid/snelheid/houding/whatever duidelijk te maken, en als ik iets in de juiste richting krijg stop ik. Voorbeeldje met circling van een tijdje terug. Ik wilde dat hij actiever vertrok, dus ik stopte meer energie in de send en als hij dan echt actiever vertrok mocht-ie binnenkomen. Uiteindelijk had ik een Wallie aan de lijn die met een 'NJIII!!' en een baldadige sprong vertrok (zonder nijdig te zijn!), erg leuk was dat.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Pagina 7 van de 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •