Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: hoe maak je slobber?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

hoe maak je slobber?

Als overjarig Penny-meisje zou ik dit eigenlijk moeten weten, maar ik heb het nog nooit gemaakt... Dus... hoe maak je slobber? Is het kant en klaar te koop, of moet je zelf allerlei dingen door elkaar gooien?

Ik heb nu medicijnen voor Atli en het schijnt nogal smerig te zijn, dus de DA raadde me aan het door een slobber te doen...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: hoe maak je slobber?

Hahaha, gewoon (warm) water met zemelen en dat ff laten weken.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik heb een keer geprobeerd om het zelf te maken, maar ben daarna weer heel snel teruggestapt op de kant en klare slobber van pavo Daar hoef je alleen maar kokend water aan toe te voegen en het eventjes te laten staan.
    Ik laat het altijd minimaal drie uur staan. Iets in slobber (waren dat nou de zemelen? ) zet na aanraking met water na een bepaalde tijd uit. Als dit in de maag van het paard gebeurd kan dit verstoppingen en dergelijke veroorzaken.
    Even the greatest poets
    could not find the words
    to discribe your beauty
    * T. J. Daniels*

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

bietenpulp moet worden geweld, ik neem aan dat je dat bedoeld Aar?

Zemelen kan als slobber, maar het is verstandig om daarbij ook wat gewelde bietenpulp te voeren ivm met fosfor- calcium balans. Wat dat betreft zijn kant en klare slobbers veel makkelijker
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zemelen??? Is dat alles???? Hihihihih nou dat valt reuze mee dan.
    Maar smaakt dat ook lekker dan? Want de medicijnen schijnen echt smerig te zijn, en voor zover ik weet zit er niet zoveel smaak aan zemelen, dus ik vraag me af of het de smaak van de medicijnen dan wel voldoende verdoezelt...

Waarom was het geen succes om het zelf te maken, Aar? Wat zit er in de slobber van pavo, nog andere dingen dan zemelen?

Ik zat eigenlijk te denken om te proberen de medicijnen (is een poeder) te mengen met appelmoes en dat dan via een lege wormenspuit in zijn mond te spuiten...

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Slobber betekend nix meer dan voer in water volgens mij. Kant en klaar kopen is nogal prijzig aangezien een zak zemelen nauwelijks wat kost. In zo'n kant en klare zak zit vooral zemelen, iets van een lekker smaakje en wat muesli achtige dingen.
    Vroeger héél vaak gemaakt als pennymeisje hihi

Bietenpulp is al pulp en dus al vochtig, het zijn geperste bietenpulp brokken die je moet weken, en inderdaad heel lang, al veel paarden hebben daar koliek van gekregen..

Wij deden meestal brok weken in water, zemelen erbij, stukjes appel of andere groente/fruit. Kan ook met muesli.
    In de winter kookten we lijnzaad, dan deden we daar zemelen bij. Je kan er zoveel aan toevoegen als je wilt...
    Ik heb ook vaak kruiden laten trekken in water (voor de luchtwegen) en dat aftreksel gemengd met zemelen.

Je kan een zak zemelen kopen maar dat is dan weer zoveel.. ik koop meestal zo'n zakje in de supermarkt van zonnatura en daar doe je 2x mee ongeveer (het is geen maaltijd he)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Waarom was het geen succes om het zelf te maken, Aar? Wat zit er in de slobber van pavo, nog andere dingen dan zemelen?
    Mijn ingrediëntenlijstje toendertijd was heel iets groter dan alleen maar zemelen. Ik heb niet meer dan zo'n 10% van de benodigde ingrediënten kunnen vinden. Was zo gefrustreerd ervan dat ik het daarna nooit meer heb geprobeerd.
    De slobber van pavo bestaat uit granen, lijnzaad, tarwezemelen, lucerne, vitaminen & mineralen.

Dankjewel Maaike! Volgensmij is het inderdaad de bietenpulp (en ik dacht ook de luzerne) die even tijd nodig heeft om uit te zetten.
    Even the greatest poets
    could not find the words
    to discribe your beauty
    * T. J. Daniels*

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mengen met appelmoes en dan inspuiten zou ook nog kunnen ja, maar film bij voorkeur eerst je L2 taak, voor je het op deze manier verpest
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm dus zo'n slobber waar meer dan alleen zemelen inzit, is dus eigenlijk best wel voedzaam. Lijkt me nou ook weer niet zo handig voor een paard dat op rust staat en dat al wat uit begint te dijen...
    Ik ga het dan toch maar eerst met de appelmoes proberen.
    Tja eerst filmen, dan moet ik de rest van het grondwerk ook filmen maar Atli mag nu nauwelijks wat doen.
    Maar misschien vindt-ie het wel gewoon lekker, appelmoes met medicijnen, en dan gaat de taak straks alleen maar nóg beter!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Lijkt me nou ook weer niet zo handig voor een paard dat op rust staat en dat al wat uit begint te dijen...
    <knip> Atli mag nu nauwelijks wat doen.
    Hoi Marja

Hoe gaat het met Atli? Ik heb ergens gelezen dat je naar de DA zou voor onderzoek en daarna zou beslissen over dressuur bij Wim. (Goed onthouden?). Wat nu de uitslag van de DA is, heb ik echter gemist...

Hoelang mag Atli niets doen en vooral, weet je inmiddels wat er is?
    Sterkte, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoi Els, ik had de ervaringen bij de DA bij de privéverhaaltjes gezet, omdat lang niet iedereen hier op het forum Atli en mij kent en daar zitten de "longtimers", dus die kennen ons allemaal wel.
    De uitslag is dat het slechte lopen niet door zijn benen komt; er zijn foto's gemaakt maar daar was alles goed. Conclusie van de DA is dat het zeer waarschijnlijk z'n SI-gewricht is. Ik begin vandaag met een kuur van 2 weken ontstekingsremmers, en gedurende deze kuur moet hij sowieso op rust. Daarna weer terug naar de DA en kijken hoe het dan gaat. Aan de hand daarvan beslist hij of Atli nog langer op rust moet of dat ik voorzichtig weer wat mag gaan doen...

100% Zekerheid dat het zijn SI-gewricht is heb ik dus niet, maar de gewone DA kan dat ook niet diagnosticeren. Als ik het zeker zou willen weten, moet Atli een zeer duur en vervelend onderzoek ondergaan, dus dat doe ik maar niet, zeker niet omdat de DA wel aangaf dat het toch zeer waarschijnlijk wel in z'n SI-gewricht zit...

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik maakte eerst altijd gewoon slobber van zemelen, maismeel, scheut zonnebloemolie en koud water. Voor de smaak een appel, sinaasappel of mandarijn oid erdoor.

Nu heb ik gewoon de Pavo slobber (met scheut zonnebloemolie) + fruitdingetje.

Alleen in de winter maak ik het klaar met warm water en verder gewoon met koud water. Ik maak het ook niet lang vantevoren klaar ofzo. Die Pavoslobber zet sowieso minder uit dan de zemelenslobber.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Gewoon kant en klare van Havens. Ken geen enkel paard dat daar geen moord voor doet.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou het probleem lijkt vooralsnog opgelost: nadat ik tevergeefs had geprobeerd de appelmoes met medicijnen in een lege wormenspuit te proppen, besloot ik om maar eens te proberen of hij het zó niet wilde opeten. En hij vond het lekker! Lebber, slurp, wég appelmoes! Nou maar hopen dat hij het lekker blijft vinden, maar hij was vandaag zo enthousiast, dat ik denk dat het wel goed blijft gaan. Scheelt weer een hoop gedoe!

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

<snap> Conclusie van de DA is dat het zeer waarschijnlijk z'n SI-gewricht is. Ik begin vandaag met een kuur van 2 weken ontstekingsremmers, en gedurende deze kuur moet hij sowieso op rust. Daarna weer terug naar de DA en kijken hoe het dan gaat. Aan de hand daarvan beslist hij of Atli nog langer op rust moet of dat ik voorzichtig weer wat mag gaan doen...
    <snap>...
    Dan had ik het inderdaad niet gemist. Wat is dat toch vervelend hé, als je niet precies weet wat er nu aan de hand is... Ik hoop voor jullie dat deze deze kuur gaat helpen. Het klikt bij mij helaas niet, wat het SI-gewricht is...?

Lukte het jou ook niet om appelmoes in de wormenspuit te proppen? Volgens PP moet het kunnen (USA-appelmoes; vast met veel water ) Grz en beterschap voor Atli, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten