Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Bloedonderzoek voor het bepalen van tekorten in het voedsel?

Bloedonderzoek voor het bepalen van tekorten in het voedsel?

Gezien een aantal forummers hier bloedonderzoek hebben gedaan om erachter te komen of er tekorten in het voedsel zijn, heb ik contact opgenomen met mijn dierenarts. Resultaat daarvan was dat er volgens hem niet gemeten kan worden in het bloed of er tekorten zijn. Vraag me af dus hoe dat dan zit met al die klinieken die aan de hand van bloed vertellen dat paarden een tekort hebben aan Selenium etc.?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Bloedonderzoek voor het bepalen van tekorten in het voedsel?

Ik heb ooit wel bloed laten onderzoeken op bv magnesium en selenium, ging gewoon naar het lab, ik weet wel dat het vreselijk duur was vooral als je wat uitgebreider wou testen. Is het niet handiger om het hooi etc wat je geeft te laten testen zoals Saar ergens beschreef, dan kun je uitgaande van de standaarden kijken of hij voldoende van alles binnenkrijgt. Of heb je een bepaalde reden waarom je hem verdenkt op een tekort aan iets?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

`Nee heb geen vermoedens van tekorten maar dacht dat zeker weten beter was . Ik doe zelf altijd alles met mijn boerenverstand: kuil + pavo natures best. Leek me voldoende maar toch voor de zekerheid...begon wat aan mezelf te twijfelen.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Bloedonderzoek is vaak een momentopname, waarbij chemische processen in het lichaam soms heel erg veel invloed hebben op een uitslag. Denk maar aan stress bij afname, dan is bijvoorbeeld een van de spierwaarden al minder betrouwbaar. Voor magnesium weet ik dat het gemiddelde van meerdere metingen pas iets betrouwbaars oplevert en dat andere stoffen erg afhankelijk zijn van stress/wanneer laatste maaltijd/welk voer etc. Ook iets om in het achterhoofd te hebben bij bloedonderzoek om een tekort aan te tonen, vaak zijn tekorten van mineralen ontstaan over langere termijn en zie je dus in het bloed het tekort (of teveel) pas als het dier al ziek is. Bloedafname heeft meer waarde als diagnostisch medium, niet zo zeer als preventief middel.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

De GD heeft een mineralen-bloedtest in hun pakket, hier kun je er meer over lezen: http://www.pavo.nl/advies/mineralen+...r+uw+paard/612

Mijn veearts wist ook niet dat deze test er was en dacht dat de enige mogelijkheid was om verschillende mineralen apart te testen, wat ontzettend duur zou worden. Bij mijn paard is er dmv deze test een wat te lage seleniumwaarde vastgesteld (de andere waren in voldoende mate aanwezig in zijn lijf), niets ernstigs dus en snel en gemakkelijk op te lossen met een supplement.
    Wanneer je paard niet ziek is en je dus alleen maar uit nieuwsgierigheid wilt weten of je paard van alles voldoende binnenkrijgt kun je beter je ruwvoer laten onderzoeken en daarop je supplementen en/of krachtvoer aanpassen.
    Don't make or teach assumptions

Bladwijzers

Forum Rechten