Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: cranio versus osteopathie

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:cranio versus osteopathie

Ik ga zelf ook met enige regelmaat naar een ostheopaath, ze geeft zelf aan dat hoe langer ze werkt hoe minder ze eigenlijk doet met haar lijf (minder in bijna niet manipuleren), ze gebruikt ook veel cranio. Ik vindt het iedere keer weer ongeloofelijk, ze lijkt bijna niets te doen maar er gebeurd zoveel in het lichaam, je lichaam wordt echt uitgenodigd om iets te gaan doen. Ik ben er vervolgens altijd een weekje helemaal moe van, maar knap er uiteindelijk van op.
    Ze heeft haar handen dan bv onder mijn schouders doet echt bijna niets maar kan mij dan wel vertellen hoe het met mijn lever is en mijn bekken etc, ik ben erg blij met haar.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Dat is heel herkenbaar Janneke.
    Als de cranio therapeut bij mijn enkels (juist ja mijn enkels!!! ) bezig is voel ik dat werkelijk overal door mijn lijf.
    Het is dat ik het zelf voel en ervaar anders zou mijn verstand dat nooit kunnen geloven.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yvonne P
    Ik ben zelf ook behoorlijk 'nuchter' ik heb de basismodule humaan alleen gedaan omdat dat MOEST anders mocht ik niet door met de paarden. ik heb in die module echter zoveel geleerd, gevoeld en gezien dat ik geintrigeerd ben geraakt
    Haha, euhm heel herkenbaar zulle we ma segge.
    Yvonne, je bent zo'n krak in dingen mooi uitleggen. Bedankt, ik geniet er gewoon ook van als ik het lees.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Dat is heel herkenbaar Janneke.
    Als de cranio therapeut bij mijn enkels (juist ja mijn enkels!!! ) bezig is voel ik dat werkelijk overal door mijn lijf.
    Het is dat ik het zelf voel en ervaar anders zou mijn verstand dat nooit kunnen geloven.
    Interessante discussie!
    Ik ga mee in de dingen die al gezegd zijn, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Heb persoonlijk veel baat bij mijn osteopaat (humaan) en doe zelf de ICREO opleiding tot dieren osteopaat.
    Wat jij in de quote hierboven zegt is natuurlijk iets wat niet alleen een cranio doet. Ik heb zelf Reiki gedaan en als een vriendinnetje/ of mijn Reiki master mijn voeten vastpakt voel ik dat ook door mijn hele lijf. Dat is "gewoon" de universele energie die stroomt en naar de plekken toe gaat waar het het meest nodig is. Net als het voorbeeld van het hematoom. Je heoft niet de plek aan te raken waar de pijn/problemen zitten om dit op te lossen.
    Ik zelf kijk bij mijn paarden wat ik denk dat ze nodig hebben, dat kan zowel een osteopaat/chiropractor/masseur zijn.

Ik denk (maar weet niet of dat klopt) dat een onderdeel van de reden is dat de cranio opleiding zo hard groeit dat het ook vrij toegankelijk is voor iedereen, er zijn geen specifieke vooropleidingen nodig. Dat is anders bij chiropractie/osteopathie.

Aangemeld
    May 2006

Dat wat je zegt van energie wat betreft enkels en hematoom klopt helemaal. Ik besef ook dat dat niet iets specifieks voor cranio is. En ook wat je zegt mbt de groei van cranio, ook daar ben ik het mee eens. Een van de redenen dat er momenteel een explosieve groei is in cranio therapeuten is dat je zonder vooropleiding in kunt stromen. Ik denk dat daar ook een groot risico inzit, maar dat zal de komende maanden wel blijken dan.

Daarom heb ik zelf besloten om verschillende opleidingen met elkaar te combineren (sportmassage, cranio voor paarden, cranio humaan en acupressuur voor paarden) Voor MIJ is dat de manier om het onderste uit de kan te kunnen halen.

Ik ben erg benieuwd naar wat de ICREO precies inhoudt. Vind je het wat om binnenkort eens af te spreken om wat meningen/ideeen/visies uit te wisselen??

Yvonne

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Dat wat je zegt van energie wat betreft enkels en hematoom klopt helemaal. Ik besef ook dat dat niet iets specifieks voor cranio is. En ook wat je zegt mbt de groei van cranio, ook daar ben ik het mee eens. Een van de redenen dat er momenteel een explosieve groei is in cranio therapeuten is dat je zonder vooropleiding in kunt stromen. Ik denk dat daar ook een groot risico inzit, maar dat zal de komende maanden wel blijken dan.

Daarom heb ik zelf besloten om verschillende opleidingen met elkaar te combineren (sportmassage, cranio voor paarden, cranio humaan en acupressuur voor paarden) Voor MIJ is dat de manier om het onderste uit de kan te kunnen halen.

Ik ben erg benieuwd naar wat de ICREO precies inhoudt. Vind je het wat om binnenkort eens af te spreken om wat meningen/ideeen/visies uit te wisselen??

Yvonne
    Ik tijwfelde of ik het zo neer kon zetten wat betreft de groei van cranio, maar gelukkig ben je het met me eens. Verstandig om je met meerdere dingen bezig te houden, vind het ook erg leuk om te lezen (op vraag en aanbod) dat je er zo serieus mee bezig bent!
    Verder doe ik even een pbtje

Aangemeld
    May 2006

Stiekem wil ik ook graag de osteo-opleiding doen maar ik voldoe op dit moment nog niet aan de vooropleidingseisen

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

dat stukje over de familie opstellingen, erg interessant! Ik denk dat het een ' vergeten' deel is van veel opleidingen, je kunt andere mensen tenslotte pas helpen als je zelf ook goed in je vel zit.
    Yvonne; marianne zit al verder in de opleiding, of is misschien zelfs al klaar, vandaar dat je haar ws niet kent. Geerte is leuk! Ik ben een aantal keer met haar naar de achterhoekse paardenopvang geweest, zij om te cranioen (schrijf je het zo? ) en ik om te bekappen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh dus het deel van de familie-opstellingen is iets wat in de opleiding zit om de aanstaande cranio-therapeut goed op de rit te krijgen, niet iets waarvan het de bedoeling is dat de cranio-peut met zijn cliënten gaat doen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo, nog een keer alles goed doorgelezen, en toch nog een vraag gevonden.

Dat somato emotional release, begrijp ik nou goed dat dat gewoon een onderdeel is/kan zijn van een craniobehandeling? Of beter geformuleerd: dat zijn dus niet bepaalde technieken die je toepast om met voorbedachte rade emoties los te krijgen, maar het is gewoon iets wat kan gebeuren tijdens een behandeling?

Aangemeld
    May 2006

Familie opstellingen is idd een onderdeel van de opleiding tot therapeut. MAAR er zijn ook cranio therapeuten die familie opstellingen aanbieden als therapie/behandeling. Dan moet je daar uiteraard wel de aparte opleiding voor volgen.

De SER is een wel degelijk een techniek om bewust toe te passen. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik nog niet omdat ik die module in juni ga volgen. Het is een combintie van technieken die je op het lichaam toepast in combinatie met gesprekstechnieken. Het doel is wederom niet om diagnoses te stellen maar wel om hele bewuste vragen te stellen aan de client hoe iets voelt, hoe iets ervaren wordt. Het gaat om de subjectieve beleving van de client maar dan niet op het rationele niveau maar op het 'gevoelens niveau'.
    Wanneer je door de cranio behandeling in diepe ontspanning bent gekomen is SER een bijna vanzelfsprekend proces, zoals ik het tot nu toe heb meegekregen. Maar ook IK ben dus heel benieuwd hoe dit in zijn werk gaat! Hopelijk kan ik hier over een paar maanden meer over vertellen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké, weer een stuk duidelijker! Dank voor je uitleg!

Vandaag was de dierenarts/osteopaat/acupuncturist voor de derde keer bij de merrie van mijn partner, en omdat Yvonne eind december onze paarden komt behandelen heb ik haar gevraagd of zij er bezwaar tegen had als de merrie ook behandeld werd. Zij was erg positief hierover en vond Cranio een waardevolle aanvulling op haar behandelingen, zelf gebruikte ze ook wel technieken uit Cranio.

Actief Forumlid Wilrieke's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Leeftijd
    41

Wat een interessante discussie! Wat ik zo bijzonder vind is dat ik heel veel van Yvonne's ervaringen herken... uit mijn eigen ervaringen. Niet met cranio, maar met Quantum Touch. Mijn idee/gevoel is dat er veel overlap is. Tussen cranio en osteopatie en chiropractie, maar ook met disciplines als Reiki, magnetiseren, QT, enz. Ik ben het met Yvonne eens dat veel disciplines elkaar heel fijn kunnen aanvullen, en dat wanneer een therapeut meerdere disciplines meester is, uit die bredere ervaring kan putten. Hoe denken jullie hier over?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Voor mij zit er toch wel een heel verschil tussen bv. reiki en osteopathie (ik haal deze twee er even uit omdat ik met beide ervaring heb). Reiki is echt puur energetisch werken (net als Quantum Touch en magnetiseren), een osteopaat werkt m.i. meer op puur fysiek gebied. Maar het hangt volgens mij ook wel van de osteopaat af; want ik heb ook wel dingen gevoeld die volgens mij puur op energetisch gebied plaatsvonden (hmmm lastig uit te leggen hoe dat dan voelde...).

Bladwijzers

Forum Rechten