Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: een vraag over hoe jullie denken over inenting, chippen en ontwormen?

een vraag over hoe jullie denken over inenting, chippen en ontwormen?

hallo allemaal,

ik heb even een vraagje over zoals de titel al zecht ontwormen, chippen en inenten.

ik heb namelijk sinds 2 weken een veulen en heb van de vorige eigenaar (mijn vriendin ) waarvan ik het veulen heb gekregen (dus niet gekocht dit maakt het wat lastiger ) dat zij tegen inenten is aangezien dit alleen maar gif is in haar ogen en daarnaast chippen wat ik met haar eens ben een trauma vind. en ontwormen doet zij aan de hand van 't woud maar hier heeft zij ook haar twijfels bij aangezien zij denkt dat ze daar ook wat commercieel zijn.
    begrijp me goed ik wil niemand afvallen ik wil eigenlijk alleen iedereens mening weten zodat ik me er meer over kan verdiepen en zo me eigen mening beter kan vormen en hopelijk onderbouwen

ik ben afgesturdeerd als dierenartsassiste en het is dus niet iets wat helemaal nieuw is voor mij ik moet ook wel zeggen dat ik altijd al mijn dieren gewoon ingeent heb.
    ik ben iemand die op veel plekken komt en zo ook veel kan meenemen vandaar dat mijn kat en konijnen altijd geent zijn. mijn verzorgpaardjes zijn ook altijd geent en ik ken dus eigenlijk vanuit mijn opleiding en me praktijk ervaring niet veel anders
    wel ben ik van mening dat als dieren in een afgesloten omgeving leven ze niet heel nodig miss de enting nodig hebben aangezien ze niet ziek worden van dingen van buitenaf.
    over het chippen ben ik dus van mening dat het een traumatische ervaring is op dat moment maar wel het is 1 malig en wel verplicht via de wed en als je wat met je paard wil beginnen is het miss wel handig aangezien het andersw op latere leeftijd een trauma is. wel moet ik zegggen dat mijn verzorgpaarden geen trauma hebben aande DA ze vinden het wel spannend maar goed ja welk paard niet er komt niet alijd een man in een witte jas je stal binnen
    het ontwormen gaat bij mijn verzorgpaardjes altijd via het woud en ik regel dit ook zelf ben niet echt van mening dat ze commercieel zijn natuurlijk moeten ze verdienen maar goed dat meot iedereen maar ik heb pas in 2 jaar tijd 1 keer ontworming meoten bestellen en het lijkt mij niet dat je met feiten gaat lopen etteren heeft iemand ervaring met 't woud???

laten we zo zegggen het is mijn mening en ik wil hier nniemand mee afvallen ik wil alleen weten wat hier de meningen zijn zodat k hopelijk het beste kan kiezen voor mijn veulentje!!! ik zou het zonde vinden als ik door een verkeerde keuze haar straks kwijt ben. en ik weet ook dat aan beide kanten een nadeel zit.

hopelijk kunnen jullie mij wat meningen en eventueel feiten geven??
    alvast heel erg bedankt!!!
    XXX
    D

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:een vraag over hoe jullie denken over inenting, chippen en ontwormen?

Hallo philly rex,

Allereerst leest je tekst erg vervelend zo zonder leestekens. Zou je daar de volgende keer op willen letten?

En ik vraag me af wat je vraag nu is. Je geeft je mening over een onderwerp. Dat is geen vraag stellen.
    Begrijp ik je goed dat je vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met "Het Woud"?

Ik heb geen ervaring met het Woud. Als je meer wilt weten, adviseer ik je om een duidelijke vraag te forumuleren.

@ antheman
    tja leestekens ben ik niet goed in :$
    sorry dat het niet duidelijk is, wat ik bedoel. Hier volgt een verduidelijking:

ehmm wat ik bedoel is van wat is iedereens mening over het chippen, inenten en ontwormen?

er zijn hier een hoop verschillende meningen over in de paardenwereld en dan heb je vooral de traditionele tegen de natuurlijke manier van paardenhouden tegen over elkaar.
    en ik zou graag willen weten hoe mensen hier over denken en dergelijke.
    hopelijk kunnen jullie mij daar iets verder in helpen, aangezien ik gewoon alles wil onderzoeken ik zeg niet dat ik van me mening afstap maar wil wel weten waarom mensen A of B doen.

nogmaals bedankt!!!
    groetjes
    D

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ah, dat verduidelijkt!
    Mijn mening;

Chippen is tegenwoordig helaas verplicht. Mijn veulen is gelukkig DNA geregistreert, mijn andere paarden waren al gechipt.

Inenten doe ik tot nog toe zonder er over na te denken. Soort van; mijn kind ent ik in, mijn paarden ook. Ik wil hierin geen risico lopen.

Ontwormen doe ik op de ouderwetse manier. Een paar jaar geleden liet ik een wormeitelling doen. Mijn paarden bleken schoner dan schoon en twee weken later ontdekte ik wormen in de mest. Ik weet dat een telling een momentopname is, maar ik heb er wel mijn vragen bij.
    Started!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door philly-rex

ehmm wat ik bedoel is van wat is iedereens mening over het chippen, inenten en ontwormen?

nogmaals bedankt!!!
    groetjes
    D
    Helder

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Chippen is helaas een noodzakelijk kwaad voor mijn paarden geweest omdat het stamboekpaarden zijn en ik ze niet wil uitsluiten voor de slacht. Daarnaast zijn van beiden ook het Dna profiel opgemaakt.

Ontwormen doe ik altijd adhv de eitelling van vpl het Woud, meestal komt er slechts 1 keer per jaar wat uit, nl kleine strongyliden tussen 50 en 100 eitjes. je krijgt dan gelijk advies over het wormmiddel wat je moet gebruiken.. Een paard heeft altijd wormen, maar een besmetting van onder de 50 eitjes per gram hoef je niet te behandelen..

Inenten doe ik elk jaar, omdat ze op keuringen komen en altijd in wisselende groepen hebben gestaan. Sinds van het weekend ook tegen rhino.. Ivm fokmerries op de nieuwe locatie verplicht..

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Entingen krijgen mijn dames jaarlijks, simpelweg omdat zowel enkelen van hun kudde en wij als mensen in contact komen met paarden op andere locaties en ze zodoende risico lopen. Bovendien wegen voor mij de mogelijke complicaties van een enting niet op tegen de complicaties die ik voorkom door ze te enten.

Ontwormen doe ik op het oog (zie ik wormen of tekenen van infectie) en in overleg met onze VA. Overigens doet deze eerst een wormei-telling en dan pas bekijken we of het nodig is om te ontwormen. Er gaat dus niet standaard een spuit in .

Chippen, ja. Al mijn paarden zijn gechipt en toekomstige paarden zullen dat ook. Het is een stukje wetgeving waar vele diersoorten onder vallen en ik zou wensen dat wij onze schapen en koeien ook konden chippen. Het zetten van de chip is snel gebeurd, bij mijn merries heb ik eigenlijk niet meer reactie op het chippen gezien als bij het enten. Een chip doet geen oren uitscheuren en het risico op verplaatsen in het lichaam vind ik niet groot genoeg om het dan maar te laten.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik heb helaas niet zulke goede ervaringen met Het Woud.
    Afgelopen zomer stond er in onze kudde een paard wat overduidelijk spoelwormen poepte. Daarbij stond er een ander paard dat tekenen vertoonde van een wormbesmetting. We hebben de mest van alle paarden afzonderlijk door Het Woud laten onderzoeken en ze zouden allemaal schoon zijn.
    Aangezien ik het niet vertrouwde, heb ik mijn paard nog door zijn eigen arts laten testen en hij moest dus duidelijk wel ontwormd worden.
    Doe het dus voortaan gewoon via mijn eigen dierenarts en niet meer via Het Woud.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

hallo allemaal,

ondertussen een hoop onderzocht en dergelijke. het veulen blijkt vanwege een slechte start bij de geboorte een veulenprik te hebben gehad en de moeder ingeent hier overleg ik morgen even verder over met de dierenarts. ik ben wel van mening dat ze gewoon ingeent gaat worden.
    de chip is gewoon verplicht en deze pak ik mee bij de 1e keer inenten (ga er niet speciaal een DA voor laten komen )
    het ontwormen is niet gedaan waar ze nu staat helaas van 't woud kreeg ik een mail terug dat er met 3 maanden maar eens gekeken moest worden. maar van verder krijg ik eigenlijk van iedereen te horen dat je beter het ontwormschema voor veulens aan kan houden. 10 dagen en dan iedere 2 maanden de eerste paar keer ivermectine en daarna een keer pyrantel om ook de spoelwormen mee te krijgen. hier ga ik dus morgen mee beginnen.

verder omdat de moeder aan de magere kant is ga ik haar ook maar wat veulenbrok bijvoeren ik vind haar namelijk niet echt een vol veulenbuikje hebben en kreeg ook al te horen dat ze haar met moeder snachts weer op stal zette omdat ze niet zo vrolijk was dus maar even wat extra energie erin.

ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de informatie!

groetjes
    en tot horens!
    XXX
    D

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Natuurlijk paarden houden is een heel mooi streven, maar blijf inderdaad gewoon kijken naar je veulen. Brok is fijn als dat nodig is voor extra energie, is makkelijker te voeren dan meer ruwvoer bijvoorbeeld.

Oppassen voor wormbesmetting hoort bij de basisverzorging. Veulens zijn extra gevoelig voor wormen, dus zou ik minder snel kiezen voor een wormei-telling. Overleg met de DA, vaak voeren die ook wormei-tellingen uit en meestal nog goedkoper dan Het Woud ook. Daarnaast kent de DA vaak ook de andere paarden op stal en weet dus of er wormen zijn (geweest).
    Chippen is gewoon verplicht, geen discussie mogelijk dus. Ook inenten hoort in mijn ogen bij de basisverzorging en is er niet voor niets.

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Bladwijzers

Forum Rechten