Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Weide, stalling, hooi, brok?

Weide, stalling, hooi, brok?

Step is 2,5 jaar en is nu een maand bij me (ze komt van 24/7 buiten zonder bijvoeren). Zij staat nu 6 uur per dag op de wei (liever de hele dag maar dat is heleaas niet mogelijk waar ik nu sta).
    's Ochtends krijgt ze een halve kilo basisbrok. Om 12 uur gaan ze naar buiten en krijgen ze hooi bij. Om 6 uur gaan ze weer op stal en krijgt ze weer een halve kilo basisbrok. 's Avonds tegen 11 uur krijgen ze weer hooi voor de nacht.

Het lieft zou ik haar 24/7 met schuilstal buiten willen hebben staan met bijvoeren van hooi, maar helaas is er in de buurt niets te vinden.

Ik vraag me af of het nodig is haar brok te voeren nu ze op stal staat. Ik merk dat ze in hoogte is gegroeit in 1 mnd tijd.
    Is het niet beter om op stal alleen hooi bij te voeren? Wie helpt me op weg, ik weet het even niet meer. Ik wil het graag zo natuurlijk mogelijk houden, maar dat word nu eigenlijk al verstoort doordat ze 6 uur per dag op de wei staat ipv de hele dag.

Re:Weide, stalling, hooi, brok?

Ik ging voor alleen maar hooi: de hele dag door beetjes hooi verstrekken: ALS ze dan al op stal staat, heeft ze in elk geval wat te doen!
    Ik zou dus die portie hooi bij het naar buiten gaan liever geven 's ochtends op stal: lekker knabbelen ipv fastfood (= in mijn ogen BIKS) in 2 minuten verorberen en dan weer stil staan wachten tot......

Misschien dan zelfs nog het hooi in een fijnmazig net stoppen, zodat ze er nog langer mee bezig is!

Intussen TOCH op zoek naar een andere stal?

Groet Bianca
    Take it easy!

Ja daar zat ik ook aan te denken. De brok maaltijden inruilen voor hooi. Dat moet toch gewoon goed zijn? Ik heb niet zo'n lekker gevoel bij dat brok (ivm de suikers). Ze word er zo opgewonden van merk ik. Ze krijgt nog maar een maand brok, maar ze weet al precies wat 't is.

Ik zou daar wel graag willen blijven staan met de voorwaarde dat mijn paard buiten blijft staan. Maar ik weet niet of ze met mij hierin mee willen. Alle andere paarden gaan op stal en de weide is niet zo gek groot, dus zijn ze bang dat het stukgelopen word.
    Tja, en anders toch zoeken naar wat anders...

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Zou in elk geval de ochtend beginnen met hooi.
    Toen mijn pony's 's nachts op stal stonden, overdag buiten in de bak gaf ik 4-5x per dag hooi.
    's ochtens vroeg, 12.00 uur, 15.00 uur, bij het op stal komen, en 's avonds laat.

Waarschijnlijk als er meer hooi gevoerd wordt kun je brok minderen of zelfs stoppen.
    Eventueel wel iets voor de vitaminen/mineralen. Maar zorg in elk geval voor een liksteen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Voordat ik Foxy naar huis kon halen (waar ze in een inloopstal staat met zomers een weiland en 's winters een hele grote paddock-zonder weidegang) stond ze ook op stal met alleen hooi en zonder dekens: ze deed het er perfect op!
    Je houdt zo hun kacheltje brandende en ze zijn vooral bezig!

Ik zou lekker helemaal stoppen met de brok, vervangen voor meerdere keren per dag hooi en inderdaad een liksteen!
    Eventueel nog wat extra stro om te knabbelen!

En intussen ogen en oren open houden voor een NOG betere plek!

Take it easy!

Te gek dat jullie zo meedenken! Ik ga aangeven dat brok vervangen moet worden voor hooi. Dan heeft ze 's ochtend hooi op stal, 's middags gaat ze op de wei waar ze ook hooi bij krijgen, wanneer ze op stal gaat weer hooi en voor de nacht hooi En een liksteen erbij! Bijna vergeten! Nog tips voor likstenen?

Ik zal eens overleggen of ze buiten kan blijven staan en anders idd blijven kijken naar wat beters voor haar.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Een gewone liksteen. Witte, en anders eventueel Himalaya steen.
    Ik heb momenteel een witte hangen en een andere, en ze vinden ze beiden niet zo interessant.
    De himalaya hiervoor werd wel geregeld aan gelikt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Wij hebben van die himalaya likstenen: waarvan lijkt of ze zo uit de rotsen zijn geslagen: rozig gesteente...
    Onze Fox deed er wel een half jaar mee: sinds er een fries bijstaat moeten we hem elke 2 weken vervangen......
    Ze zeggen dat ze delfde waarden hebben als de koeienliksteen (wit) maar daar durf ik niks over te zeggen....

Let op, dat je GEEN liksteen geeft met een smaakje: is puur suiker.....

Ken je de site van paardnatuurlijk?
    Daar staat erg veel over natuurlijk voeding...
    Niet iedereen is fan van deze site vanwege de toon die soms wordt aangeslagen op het forum, maar qua inhoud kan ik je er zeker naar verwijzen!

Ik vind je insteek leuk: "ik doe het zo natuurlijk mogelijk, vraag om info en kijk wat ik er binnen mijn bereik mee kan doen!"
    Zo ben ik zelf ook ooit met mijn paardje begonnen (30plus, nooit een paard gehad of bereden en me toen gaan verdiepen: waarom zou je al die toeters en bellen toepassen, als het oi ontzettend simpel ook leuk (er) kan zijn voor vooral je paardje! Intussen ben ik 6 jaar verder , heb een eigen paard zonder ijzerwerk: geen bit, geen hoefijzers, geen stal. En weet je wat ik zo raar vind? WAAROM mensen al die toeters en bellen aan hun paard toeschrijven als dat eigenlijk helemaal niet hoeft? Wat maken ze zichzelf een boel wij! En antwoord op het waarom kan bijna niemand me geven....
    Take it easy!

sorry voor mijn typefouten: erg slordig.....Wil somms gewoon te snel
    Take it easy!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Ik spam hier even m'n vraagje... Maakt het eigenlijk ook maar een hol uit of je een 'speciale Himalaya liksteen' bij de ruitersportzaak koopt of dat je hem bij wijze van spreken bij de Praxis vandaan tovert? Volgens mij zijn ze precies hetzelfde (himalaya is himalaya, toch?)
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Ja ik ken de site van paardnatuurlijk en vind het een heel interessante site!

Kijk daar wil ik ook naartoe, alles zonder ijzers, ben ik helemaal voor!
    Toen ik laatst op stal de opmerking liet vallen dat een stal voor het gemak van de mens is, en dat een paard in de natuur geen hol graaft om in te gaan zitten zoals een konijn, keken ze mij verwonderd aan en ik zag ze denken... ze wisten dat ik gelijk had!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Ik spam hier even m'n vraagje... Maakt het eigenlijk ook maar een hol uit of je een 'speciale Himalaya liksteen' bij de ruitersportzaak koopt of dat je hem bij wijze van spreken bij de Praxis vandaan tovert? Volgens mij zijn ze precies hetzelfde (himalaya is himalaya, toch?)
    Ik heb geen idee, vind het wel een hele goeie vraag!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Heb trouwens even research gedaan en blijkt dat gewoon keukenzout precies hetzelfde doet (en ís) als zo'n steen uit de Himalaya. Wat een misleiding, zeg, maarja, zo'n steen is wel makkelijker dan een bakje zout neerzetten . Op PN staat een onderzoek naar likstenen, is wel interessant.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Ik heb ze bij de natuurwinkel ook al gezien: daar verkopen ze ze als theelichten: gat erin, theelichtje erin en dat zal vast mooi schijnlicht geven!
    Was echter wel wat duur!

Maar wat is duur?
    Hoelang doe je met een zak biks?
    Mijn paardje deed 2 maand met zo'n liksteen in d'r eentje: da's 3 euro per maand.......
    Take it easy!

Inmiddels krijgt Step geen brok meer. Gewoon lekker hooi en af en toe wat wortels. Een liksteen heeft ze ook, en die vind ze heerlijk!

Vanaf vandaag staat ze 24/7 buiten (het mocht iom de eigenaar! ). Het enigste waar ik nu mee zit is dat ze 's nachts alleen staat. Overdag komt er een maatje een aantal uur (5 a 6) bij staan, maar die moet helaas 's nachts weer op stal. Ik dacht dat er op de weide ernaast ook paardjes 24/7 buiten stonden, maar om 5 uur waren die nergens te bekennen Aan Step te zien vind ze het niet erg om alleen te staan.. maar aangezien ik in de buurt een natuurlijke stalling heb ontdekt, denk ik er over na om toch te gaan verhuizen. Dan zou ze 24/7 met 9 andere paardjes staan (iets gezelliger lijkt mij). En daarbij komt dat je dan met mensen staat die op dezelfde manier hun paard houden zoals jij dat doet. Ik heb een hele goeie band met de mensen bij wie ik nu sta, maar ze vinden me toch ergens wel een beetje raar

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten