Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Voeren in volgorde van kudderangorde?

Voeren in volgorde van kudderangorde?

Ik vroeg me af of bij paarden de voerdynamiek hetzelfde werkt als bij honden: de ranghoogste eet als eerste. Bij ons in de kudde heerst er nl. behoorlijk wat onrust dus ik dacht dat het misschien handig was om een vaste voervolgorde te hanteren?

Graag jullie kennis hierin

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Re:Voeren in volgorde van kudderangorde?

Op welke wijze wordt er bij jullie gevoerd Heidi? Je hebt 't over ruwvoer neem ik aan? Staat er een ruif op de paddock of leggen jullie het op de grond? Staat de hele kudde bij elkaar tijdens het voeren of worden ze dan uit de paddock gehaald?

Ik vraag het even, omdat in mijn ervaring de paarden zelf al een bepaalde volgorde (hiërarchie) in het eten aanhouden. Ik zie bijvoorbeeld vaak dat als het hooi in meerdere plukken (of meerdere hooinetten) in de paddock wordt gelegd, de paarden die het hoogst in rangorde staan hun 'eigen' hooibergje hebben en de paarden die lager in rang staan steeds van de ene naar de andere hooibergje lopen. En als er 1 grote berg hooi in de paddock wordt gegooid, dan komen de laagste in rangorde soms niet eens bij het hooi

En wat mij trouwens ook is opgevallen, is dat als er net te weinig voermomenten zijn, de kudde vaak heel onrustig wordt rond voertijd. Ik heb ergens gestaan waar ze maar 2x per dag ruwvoer gaven en de hele middag was de kudde heel onrustig en lelijk tegen elkaar (ze kregen om 4 uur hun hooi). Terwijl ze dus de rest van de tijd heel rustig en lief voor elkaar waren.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Zelf voer ik tweemaal per dag ruwvoer. Juist om rust te bewaren, maar vaker heeft ook weinig zin, omdat er dan nog hooi is.
    Ik gooi de baal hooi over het hek, en dan eet vooral mijn merrie, de anderen jaagt ze weg. Ik vul dan de netten, en dan wordt er nog weleens wat gejaagd, maar al snel hebben ze allemaal een plekje gevonden. Later zoeken ze ook wel weer elkaar op, maar dan is het geen probleem meer.

Iets anders voeren dan haal ik er sowieso eentje apart, anders kan er niet rustig gegeten worden. Dus twee aan de ene kant van het hek en eentje aan de andere kant, dat gaat wel goed.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Meestal regelen psarden zelf wie er als eerste eet. Ik heb 1 hooibak voor alle paarden. Omdat dit ruzie werd tussen Shanna en Damat heb ik een draadje over de voerbak lopen van 20m lang. Zodat ze elkaar niet kunnen jagen. Wat typisch is, is dat als ik voer, Shanna als eerste te eten krijgt. maar als ik water geeft, Damat vooraan staat, en Shanna wordt weggejaagd
    Geen flauw idee wat dáár de reden voor is.

Met hooi eten zoeken ze het wat mij betreft maar uit. Er liggen op meerdere plekken hooi dus dat komt wel goed.
    overig voer geef ik altijd in dezelfde volgorde, van de bovenste baas naar beneden.
    Dit weten ze en daardoor blijft het ook redelijk rustig. Ik moet wel rust bewaren daar ik een gehandicapt ponytje heb, die er niet bij gebaad is bij veel onrust en gedrang.
    Zelfde volgorde altijd standaard hanteren weten ze wel waar ze aan toe zijn.

Onze paarden krijgen op stal te eten (alleen jatten ze tegenwoordig ook kuil onder het zeil vandaan als ze in de bak staan maar dan staan ze nooit met de hele kudde en inderdaad zie je dan onderling wie waar wanneer eet) en er heerst rond etenstijd heel veel onrust. In mijn ogen omdat er nooit volgens dezelfde volgorde wordt gevoerd. Ik hou altijd een vaste volgorde aan maar de rest voor zover ik weet niet. Ik doe altijd Rick, haflinger Marit, paard van Heleen, Grenda de 22jarige. Dit is de volgorde die er was in de kudde toen er paarden bijkwamen. Tussen Rick en het paard van Heleen is de rangorde nog niet uitgevochten.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Zelf voer ik tweemaal per dag ruwvoer. Juist om rust te bewaren, maar vaker heeft ook weinig zin, omdat er dan nog hooi is.
    O sorry, ik bedoelde het niet zo als jij het doet hoor, dat klinkt namelijk prima Ik bedoelde dat er twee keer per dag gevoerd werd en dat het dan juist niet genoeg was om mee te doen tot de volgende voerbeurt. Dan hebben de paarden dus behoorlijk honger tegen voertijd en dan gaan ze lelijk doen tegen elkaar. Die hooinetten zijn inderdaad handig want dan eten ze langzamer doen ze langer over het hooi

Heidi, je bedoelt dus het voeren op stal? Dan kunnen ze inderdaad niet zelf beslissen wie er eerst mag eten Ik heb praktisch geen ervaring met paarden op stal, dus ik kan hier niets zinnigs over zeggen Logischerwijs zou het rustiger voor de paarden moeten zijn als je altijd dezelfde volgorde aanhoudt, omdat paarden houden van patronen en voorspelbaarheid.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Het is wel erg logisch ze in rangorde te voeren ja. Hier staan ze bij elkaar maar de grasbrok krijgen ze op rangorde. Ook het meest simpel. Aliso staat hoogst in rang en moet ik anders denk ik uit de bak van een ander meppen terwijl niemand zijn bak aan zal raken. Dan de merries van hoog naar laag. Een vaste volgorde vind ik sowieso fijn voor ze.

Ben blij te horen dat ik toch niet helemaal gek ben met mijn idee

ja als je een stal hebt is dat het meest makkelijke ivm ruzies maar ja zit je zonder dan moet je iets bedenken

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door HeidiRickDennis
    Ik vroeg me af of bij paarden de voerdynamiek hetzelfde werkt als bij honden: de ranghoogste eet als eerste. Bij ons in de kudde heerst er nl. behoorlijk wat onrust dus ik dacht dat het misschien handig was om een vaste voervolgorde te hanteren?

Graag jullie kennis hierin
    natuurlijk voer ik zo. Heel eenvoudig, als Merrit als eerste voer zou krijgen, dan pikt Andor dat onmiddellijk in... Gelukkig is Merrit slimmer en gaat vaak al binnenstaan. Dan geef ik Andor snel buiten de emmer op de stoel, en dan schuif ik de bak naar binnen bij Merrit.

Toen ik nog hooi gaf aan een kudde van 12 ponys, was de rangorde volkomen helder, exact wat Wendela aangaf. Ik maakte altijd meerdere hopen hooi dan er paarden waren. Merrit stond onderaan de kudde en wachtte totdat iedereen eten had, dan zocht hij in rust een hoopje op. In de kudde was het ook een ongeschreven wet om lekkers op de wei te voeren ,dat deed je buiten de wei, ook om ongelukken te voorkomen,

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Wendela, dat begrijp ik, maar juist om aan te geven dat soms heel vaak voeren juist onrust geeft.

Heidi, je bedoeld dat ze in boxen staan? Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Dan kunnen ze ook geen ruzie maken.
    Maar normaal deden wij altijd gewoon op volgorde van de boxen overal het voer in de bakken. Ik moet zeggen dat dat makkelijker voeren was dan nu ze bij elkaar lopen. Nu haal ik er voor de veiligheid eentje uit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bij ons staan de paarden ook 's avonds op stal en worden ze dus daar gevoerd. Dat gebeurt niet op rangorde (zou niet te doen zijn, met 20 paarden verdeeld over meerdere stallen) maar wel in een vaste volgorde. Dat weten de paarden precies en dat geeft rust. Natuurlijk is het altijd onrustig bij het voeren, maar het wordt pas echt stampij als om een of andere reden in een verkeerde volgorde of iets later dan normaal wordt gevoerd.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Bij het hooi voeren hou ik geen rekening met de rangorde, dat regelen de dames zelf wel. Pup staat er altijd als eerste, wordt weggejaagd door Wick, waarna Kate Wick aan de kant werkt en als eerste eet. Annabel schuift aan naast Kate en Wick aan de andere kant van Kate. Meestal schuift Pup aan naast Annabel, maar vertrekt al snel naar het aparte hoopje/netje hooi. Over het algemeen geldt dat Wick vaak alleen een hoopje heeft, wel nadat Kate dat hoopje geproefd heeft, Annabel en Pup delen vaak een hoop. Het gekke is dat Kate ook deelt met Annabel.

Bij het voeren van ander voer krijgt Kate eerst, dan Wick, Annabel en Pup. Soms geef ik Annabel meteen na Kate haar bak (beiden eten het traagst), daarna de andere 2 (en dat is weer omdat deze 2 geen enkele beleefdheid kunnen opbrengen om op hun voer te wachten ).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Ik denk dat inderdaad gewoon een vaste voervolgorde (ongeacht de rangorde) al heel veel duidelijkheid en rust brengt inderdaad. Ben benieuwd wat ze daar op stal van vinden.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten