Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Voedingsinformatie/advies

  1. #1
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Voedingsinformatie/advies

    Ik zie hier wel wat topics over wat en hoeveel iedereen voert. Maar ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen over voeding en paarden in het algemeen. Ik heb hier namelijk te weinig kennis van.

    Ik zal het eens toelichten. Ik heb een 8 jarige arabische merrie. Ik ben begonnen met Havens basisbrok en daarbij wat Havens muesli zonder haver. Ze at de basisbrok zo slecht dat ik ben overgestapt om alleen de muesli te voeren. Havens en Pavo adiseerden mij beiden om de muesli zonder haver te voeren (uiteraard beiden van hun eigen merk). Ik heb toen voor de Havens gekozen en deze beviel mij goed. Omdat ik bij een andere winkel was en ze daar geen Havens hadden, had ik de Subli muesli met kruiden meegenomen. Op stal zag ik dat dit geen volwaardige muesli was. Dus even contact gezocht met Subli, die mij adviseerden om een paard wat nog beleerd wordt zeker niet alleen op muesli te zetten.

    Dus eigenlijk tegenstrijdige adviezen. Nu wil ik eens goed gaan uitzoeken wat ik Odes het beste kan voeren naast het hooi en het weidegras. Heeft iemand tips waarop ik moet letten. Het liefst zou ik een afwisselend voer willen waar niet teveel energie in zit. Ze wordt namelijk recreatief gehouden en het is een volbloed.

    Graag zou ik ook wat meer info willen over voeding en paarden in het algemeen, dus als iemand nog een goede site of boek weet, hoor ik het graag.

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Ik denk dat Pasture Mix van Dodson&Horrell een goed alternatief zou kunnen zijn. Is een volwaardige muesli met een lage energiewaarde, maar een mooie aanvulling op gras en hooi. En het bevat geen nare conserveringsmiddelen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Equisanum, is net als bovenstaande Dodson&Horrell, ook een paardenvoeder, puur natuur, zonder akelige toevoegingen. Op hun site, kun je een voedingsmiddelenadvies per mail opvragen.
    http://www.equisanum.nl/.

    Trea

  4. #4

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Een kwalitatief goede weide en onbeperkt ruwvoeder ook van goede kwaliteit aangevuld met een mineralensteen zijn voldoende om paarden goed te voeren...

    Al onze paarden inclusief de veulens doen het hierop perfect. Ook in de zomer krijgen ze onbeperkt hooi maar dat is uiteraard minder dan swinters.

    Na veel miserie , veel opzoekwerk op het net en het uitwisselen van ervaringen van andere mensen die net als wij natuurlijk gedomesticeerd huisvesten, komt er bij ons geen krachtvoer en dergelijke meer binnen...

    Uit het mest en bloedonderzoek is gebleken dat ze niets mankeren
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

    kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

  5. #5
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Is Ursonne misschien niets voor jou? Als je met de zoekfunctie van het forum zoekt, dan kom je vast een toppic erover tegen (een tijd geleden was er een lange discussie over ursonne)
    Ikzelf voer ook niet bij. Af en toe een handje haver maar alleen omdat ik het leuk vind om hem een keer te belonen met wat te eten. Ik denk ook dat recreatiepaarden genoeg hebben aan onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit. En je hebt ook van die SummerFit koeken waarin allerlei vitaminen en mineralen inzitten als aanvulling op weidegang.
    Of word ze dan te mager?
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  6. #6
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Een muesli op zich kan zo verschillend zijn dat je in elk geval niet tot een conclusie kan komen van wel of geen muesli. Ik zou toch gewoon proberen als ik hoor dat je nu alleen muesli zonder haver voert, om een simpele basisbrok of muesli te proberen waar alles in zit, maar die niet teveel energie bevat (dat wil ej blijkbaar niet). Komt je paardje wat tekort dan kan je als energie vet gebruiken in de vorm van zonnebloem of lijnzonolie. Let op, de energie hieruit komt langzaam vrij. Maar een muesli hoeft niet meteen incompleet et zijn omdat er geen haver inzit hoor! Als de rest er wel inzit is dat geen rpobleem. let wel met mueslis op je calcium/fosfor verhouding want die willen nog wel eens scheef zijn (al is dat bij havens wel in orde). Klinkt gek, maar porbeer ook eens pavo liga met ijslands gras. Daar doet de arabier van een kennis van ons het prima op.

  7. #7
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Odes was vrij mager toen ze kwam, dus toen moest er extra gevoerd worden. Helaas staat ze niet 24/7 op de wei, maar wel hele of halve dagen. Ze krijgt niet veel muesli/brok ernaast, maar ik wil er toch wel iets naast houden, zeker in de winter straks.

    De equi sanum lijkt me wel wat, die hebben een speciaal voer voor arabjes. Ook de pasture mix klinkt goed. Ik zal naar beiden eens goed kijken en eventueel testen of madam het wat vindt.

  8. #8

    Re: Voedingsinformatie/advies

    Mijn araabje eet Equi sanum arabian, mijn hafje ook. Ze doen het er goed op!

    May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •