We zijn eruit: we willen strokorrels in de stallen leggen maar...nu wil ik graag weten of er hier mensen zijn met ervaring met strokorrels en zo ja: welke dan en hoe is je bevinding? Op bokt al het onderzoek gevonden maar die vind ik niet helemaal juist omdat het een "gekleurd" onderzoek is (onderzoekster is leverancier van de strokorrel). Dus graag jullie ervaringen.

Antwoord met Citaat
). Nu koop ik 1 zak per 2 weken bij gemiddeld. Nu het wat kouder wordt wil ik graag een dikkere bodem. Met korrels mestte het zéker veel makkelijker uit. Natte onderlaag was ook makkelijker af te scheiden van de drogere toplaag. Maar vlas geeft meer volume in de box, ziet witter en lijkt daardoor schoner. Uitmesten met vlas vind ik erg lastig. Met de zaagselvorkt duw je het meer voor je uit dat dan je het óppakt. Dat ging met de korrels veel beter. De pisplek haal ik of de stalhouder er wel paar keer per week uit hoor. Dan veeg ik de bovenlaag opzij en haal de natte laag eruit. Die ziet er dan rood van. Ik wil zeker geen ammoniaklucht in de box, dus ben daar behoorlijk kritisch op. De vlas/korrelbox helemaal leeghalen heb ik nooit gedaan. Maar er staat tegenover Vash een merrie die haar hooi sopt én de drollen door de box woelt. Dat is een rommeltje om te zien en stinkt ook behoorlijk. Maar ook daar geen verschil met vlas of korrels. Korrels zijn meer stofvrij vind ik. Dat is wel een belangrijk verschil. We hebben goeie kwaliteit vlas, de paarden staan altijd buiten als de stallen worden gedaan, dus het valt mee. Maar als je een pak openmaakt, dan zie je er toch wel wat uitkomen.

want zodra ik urine denk te ruiken haal ik de natte plek eruit die onder de bovenlaag verstopt zit. Het oppervlakte is dan nog wel droog maar als ik het begin te ruiken haal ik alles eruit. De bovenlaag opzij werkt niet vind ik want door het vochtopnemende karakter zuigt het aan elkaar vast.
Beetje erg groot verschil...

Bladwijzers