Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Aanleg van een bak

  1. #1

    Aanleg van een bak

    Gisteren hebben we een gesprek gehad en heb ik ook gevraagd over evt aanleg van een bak.

    Harstikke gaaf, maar jan wil graag een begroting hebben.
    Nu ben ik benieuwd naar suggestief, manieren, soorten bodemens etc..

    Bedoeling van aanleggen is dat we gewoon erg veel zelf doen omdat we veel mogelijkheden hebben. Connecties etc..


    Even over de grond,
    - Elke halve meter ongeveer (misschien nog minder) hebben we hier een andere grond structuur gevarieerd van klei tot oer tot zand en wat er allemaal niet meer zit
    - Water loopt op bepaalde punten niet heel goed weg en het stuk is best nat nu (in de zomer gaat het)
    - het ligt naast de weg
    - en tussen de weg en de wei zit de wal die dicht begroeit is.
    - Hij word warschijnlijk 20/40 de standaard maat.

  2. #2

    Re:Aanleg van een bak

    Wij hebben de bak laten aanleggen maar hebben ook een klei grond die weinig water doorlaat. Het is hier 50-70 cm uitgegraven er zijn drainage buizen ingegraven, dan een laag drainage zand, dan een laag puin, daaroverheen een laag lavaliet en dan een toplaag zand. Heel veel werk maar ik heb eigenlijk altijd een droge bak terwijl er op de rest van het terrein water staat vanwege de kleigrond. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    MVG

    Pegasus

  3. #3

    Re:Aanleg van een bak

    Dankje pegasus, wat is dat lavaliet precies ? ga het ook ff opzoeken

  4. #4
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Aanleg van een bak

    Ik weet dat als je bij ons een bak wil aanleggen je daarvoor een vergunning nodig hebt van de gemeente. Misschien is het handig om daar navraag naar te doen.
    Started!

  5. #5

    Re:Aanleg van een bak

    Goede vraag het zijn een soort rood bruine korrels ter grote van een knikker. Het is erg poreus spul. Soms als Prins een bui heeft graaft hij de toplaag eraf en dan zie je weleens een paar korrels omhoog komen. Ik denk dat de firma die zand levert het waarschijnlijk kent. Het puin komt van een bedrijf als van Groningen die gebouwen sloopt en dat vermaalt tot puin voor wegen en bakken.

    Hoop dat je er iets aan hebt.

    Pegasus

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Aanleg van een bak

    Zijn dat die hele lichte balletjes, klei-achtig spul?
    Wij hebben net een bak aangelegd, ook eerst alles afgegraven, totdat er alleen nog geel zand zichtbaar was. Op de twee natste plekken drainagebuizen gelegd, dan geel zand erop en de bovenste 15 cm. is rijbakzand.
    Het zure is alleen, dat ik hem nog niet heb kunnen uitproberen, want net voordat de laatste hand eraan werd gelegd, kwam er sneeuw en dat ligt er nog steeds....
    Kan je dus niet vertellen hoe het bevalt!

  7. #7
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    40
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Aanleg van een bak

    Geen flauw idee welke zandsoorten er in onze bak zitten... Maar we hebben afgegraven TOT de oerlaag. Hier in Drenthe (en ik denk ook in Enschede), is het mogelijk om de grond om te keren. Je graaf dan een diep gat, zwarte grond op een berg, zand op een berg, en dan zwarte grond als eerste in het gat, daarna de zandlaag. Deze rijbakken kosten slechts rond de 800 euro. Maar je hebt dan wel je oerlaag verknald. Je kan daarom nooit meer deze grond gebruiken voor bv bebouwing.
    Daarom hebben wij gekozen om TOT de oerlaag af te graven en die zandlaag als stevige ondergrond te gebruiken. Een halve meter zand erin met 2 zandsoorten, en klaar.
    Kosten: zo'n 5000 euro inclusief omheining, verlichting etc.
    Niet goedkoop, maar wel duurzaam.

  8. #8

    Re:Aanleg van een bak

    Hier kunnen we de grond neit omkeren dat is al uitgesloten, helaas.

    Dat is puur omdat er elke halve meter een andere grondsoort zit.
    klinkt heel onlogisch maar het is werkelijk zo.

    ik wil van de week even her en der rondbellen kosten van puin en soorten zand etc..

  9. #9

    Re:Aanleg van een bak

    De lavaliet zijn inderdaad lichte balletjes en iemand schreef ook dat je vergunning moet aanvragen dat kan per gemeente verschillen maar je kan er inderdaad niet vanuit gaan dat je geen vergunning nodig hebt.

    MVG

    Pegasus

  10. #10

    Re:Aanleg van een bak

    klopt, ik heb er hier nog nooit naar gevraagd, maar dat is zo geregeld het vragen dan zeg maar HAHA.

  11. #11

    Re:Aanleg van een bak

    De vergunningen zijn meestal voor de omheining die men wil, of te wel de bakrand. Houdt je die laag of zelfs helemaal niet
    is er meestal geen vergunning nodig. (zelfde voor de verlichting.)
    Maar eerst even bij de gemeente navragen. Ons landje heeft elk dorp een ander idee over vergunningen.

  12. #12

    Re:Aanleg van een bak

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    De vergunningen zijn meestal voor de omheining die men wil, of te wel de bakrand. Houdt je die laag of zelfs helemaal niet
    is er meestal geen vergunning nodig. (zelfde voor de verlichting.)
    Maar eerst even bij de gemeente navragen. Ons landje heeft elk dorp een ander idee over vergunningen.
    hoeft geen mega dure bakrand omheen en ook niet super hoog ofz, maar gewoon stevig
    Ook dat kunnen we gelukkig allemaal zelf, en we hebben goede houtboeren hier in de buurt.

  13. #13

    Re:Aanleg van een bak

    Wat lijkt me dat heerlijk als je zelf handig bent. Ik heb wel een architect benaderd en onze omheining was qua hekwerk wel accoord voor de gemeente. Ik heb 120 cm hoog met stroomelastiek op 130 cm.

    Wie heeft behalve zout in de bak een andere manier gevonden om nog paarden te trainen ?

    Ik vind het zo opvallend dat ik geen gebruik kan maken van alle smileys, komt dat omdat jullie al windows 2007 hebben ?

    MVG


    Pegasus

  14. #14

    Re:Aanleg van een bak

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door pegasus
    Wat lijkt me dat heerlijk als je zelf handig bent. Ik heb wel een architect benaderd en onze omheining was qua hekwerk wel accoord voor de gemeente. Ik heb 120 cm hoog met stroomelastiek op 130 cm.

    Wie heeft behalve zout in de bak een andere manier gevonden om nog paarden te trainen ?

    Ik vind het zo opvallend dat ik geen gebruik kan maken van alle smileys, komt dat omdat jullie al windows 2007 hebben ?

    MVG


    Pegasus
    ik kan altijd al gebruik maekn van smiley's

    Ik denk dat planken wel mooiste is wappert dat elastiek niet ?
    Van weekend ga ik proberen wat bedrijven te bellen in de buurt.
    me vader gaat even her en der wat navragen doen

  15. #15
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Aanleg van een bak

    Ik heb hardhouten palen en planken. Dit staat echt een tijd, omheining is nu al jaar of 14 oud.
    Af en toe is er wel een plank los natuurlijk, of zulke dingen.
    Helaas woon ik op veengrond, dus is alles wel een halve meter gezakt, dus wordt nog een keertje omhoog halen.
    Hier ligt drainage onder de bak, bovenop drainagezand met dennenhoutsnippers. Nu na al die jaren moeten er wel nieuwe snippers in. En door de verzakking is de ene kant van de bak lager geworden dan de andere. Maar in jullie regio heb je dat probleem niet, dus scheelt veel ellende.
    Daar kun je ook een stuk goedkoper een bak aanleggen. Ik denk dat het raadzaam is eens bij wat mensen in de buurt te informeren hoe die het hebben gedaan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •