Beperkt = als 1x per 2 weken. In het wedstrijdseizoen absoluut niet aan de sportpaarden: stel dat ze in een potje moet plassen (wat slechts heel sporadisch gebeurd op mijn nivo hoor) .... zijn we dopingspositief.
Beperkt = als 1x per 2 weken. In het wedstrijdseizoen absoluut niet aan de sportpaarden: stel dat ze in een potje moet plassen (wat slechts heel sporadisch gebeurd op mijn nivo hoor) .... zijn we dopingspositief.
Zou je ook nog mijn vraag kunnen beantwoorden?![]()
Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos
Ehm... uit vrije beweging eten mijn paarden graag veel jong voorjaarsgras, het liefst onbeperkt ... de snoepers. Is niet goed. Ik denk zelf dat teveel wilgentakken ook niet goed is. En in mijn geval zelfs niet verstandig ivm doping.
Wat is precies de reden dat je dat denkt? Wij hebben geen sportpaarden en een dopingcontrole is niet op hen van toepassing. Waarom zou het ongezond zijn om het ze te geven en wat is precies 'teveel'. Ze eten alleen de bast van de stam af.Oorspronkelijk Geplaatst door scoxxx
Life begins where fear ends..
Najib laat mij al vanaf 16 juli 2010 stralen en met Jairoh geniet ik sinds 31 juli 2010. Sinds 15 september 2013 maakt Touria het plaatje compleet
Als het op de dopingslijst staat, is het niet geheel "veilig". Dat denk iken dat is wat ik probeer te schrijven.
kijk eens op www.ezelhof.be, die hebben een lijst staan met wat kan en wat niet.
Ik geef de onze: els-es-haagbeuk-wilg-meidoorn-eik (een enkel takje per keer, ze zijn er wel verzot op, eik is zelfs geneeskrachtig voor paarden, dit las ik in een boekje over zomerexzeem, de meeste geneeskrachtige planten zijn giftig in grote hoeveelheden, denk ik), verder hebben ze grote berken in de weide staan en daar blijven ze voorlopig van af.
Alle prunussoorten zoals kers en pruim zouden giftig zijn, maar in onze winterweide staat het vol met kersenbomen en ze eten de blaadjes met plezier op, voorlopig zonder problemen)
In het begin was ik veel banger voor giftige planten, blijkbaar weten de onze wel wat kan en wat niet. Ik vermoed dat je vooral moet oppassen als je paard niet genoeg alternatieven heeft om te eten.
@ Inger:Ben je toevallig alweer op de naam van dit boekje gekomen??????Er is een boekje te koop met alle giftige bomen en planten zodat je zelf kan zien wat wel of niet goed is voor je paardjes
incl plaatjes wel zo handig....ben alleen effe de naam van het boekje kwijt.
Ik ben al een paar keer begonnen met verzamelen via google afbeeldingen en een lijst namen maar kon me al niet voorstellen dat er geen kant en klaar boek voor is.
(In het Nederlands dan vooral....boekenstand op de Equi had alleen een duits boek)
ik heb de cd-rom 'Plantenkennis voor paardenhouder en dierenarts', maar weet niet of die nog ergens te koop is...
Ik haal zelf altijd takken van onze eigen beuk of berk. Vinden ze echt heerlijk!
Bij ons in de wei staat een hele rij wilgen, daar eten ze vaak van.
Wij hebben een wilgenboom tegenover de stallen staan, daar pikken we af en toe een tak vanaf.Vinden ze inderdaad heel lekker, maar ook ik heb gehoord over de aspirine-achtige substantie die erin zit, dus geef het maar af en toe.
Bladwijzers